درمان اورژانسی سكته مغزی

درمان اورژانسی سكته مغزی

اگر متوجه كاهش قدرت یكطرفه اندام‌های خود یا اطرافیان شدید یا احساس ناتوانی در تكلم، باید بدانید این علائم بسیار مهم است و زمان كمی را در اختیار دارید تا بتوانید با مراجعه به یك مركز درمانی پیشرفته به‌واسطه تزریق یك داروی بازكننده عروق، این علائم را برگردانید، در غیر این‌صورت ممكن است مدت‌ها با عوارض ناشی از این عارضه مغزی زندگی خود و اطرافیان را تحت‌تاثیر قرار دهید.
گرفتگی عروق داخل مغزی موجب ایجاد ضعف یكطرفه در اندام‌ها، غیرقرینگی صورت یا ایجاد اختلال در تكلم می‌شود. دارویی كه برای بازكردن این عروق و حل كردن لخته تجویز می‌شود، اگر طی دو، سه ساعت اولیه مورد استفاده قرار گیرد، بهترین نتیجه را خواهد داشت و بعد از گذشت این زمان، بی‌نتیجه و حتی شاید خطرناك باشد.
داشتن اطلاعات ناقص درباره این دارو نیز موجب انتظار نابجای همراهان بیمار برای استفاده از این داروست. نداشتن برخی بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین نداشتن فشارخون بسیار بالا و برخی شرایط سنی برای تزریق این دارو مورد نیاز است.
علائم یادشده همیشه بیانگر گرفتگی عروق مغزی نیستند، گاهی خونریزی‌های داخل جمجمه یا ضایعاتی نظیر آبسه یا تومورهای مغزی نیز باعث ایجاد این علائم می‌شود كه هركدام درمان خاص خود را دارد و باید توجه داشت كه اگر بیمار با همه شرایط مناسب برای تزریق این دارو و شواهد كافی در زمان مناسب از شروع علائم مراجعه کند و بیمار و همراهان ریسك تزریق را قبول كنند، فقط درصدی از این بیماران شانس بهبود با تزریق دارو را خواهند داشت و نمی‌توان انتظار داشت همه بیماران دریافت‌كننده این دارو بهبود یابند.
در صورت بروز هركدام از علائم غیرقرینگی صورت، ضعف یكطرفه اندام‌ها یا اختلال در تكلم؛ مهم‌ترین اقدام جهت از دست نرفتن زمان طلایی درمان، تماس با مركز اورژانس 115 است. پرسنل اورژانس كه فهرستی از مراكز درمانی مجهز به تجهیزات ارائه‌دهنده این خدمات را در اختیار دارند به محض اطلاع از وضعیت بالینی بیمار، زنجیره‌ای از اقدامات را در بیمارستان محل ارجاع بیمار فعال می‌كنند كه بلافاصله و بدون فوت وقت خدمات لازم با سی‌تی‌اسكن آغاز و به تزریق دارو و مراقبت‌های پس از آن ختم می‌شود.