می‌خورم و چاق نمی‌شوم!

احتمالا در اطرافیان خودتان كسی را می‌شناسید كه با این‌كه خیلی غذا می‌خورد، ولی وزنش اضافه نمی‌شود و لاغر است. اگر می‌خواهید به راز این افراد پی ببرید متأسفانه باید بگوییم مساله عمدتا به دی‌اِن‌اِی (DNA) آنها برمی‌گردد و جنبه وراثتی دارد.
نتایج تازه‌ترین تحقیقات كه گویای بزرگ‌ترین مطالعه از نوع خود تا به امروز در مورد معماری ژنتیكی لاغر شدن در افراد بسیار چاق است؛ در نشریه آزاد پلاس ژنتیكس (Plus Genetics) منتشر شده است. یافته‌های این تحقیق چند گونه جدید ژنتیكی را نشان می‌دهد كه به طور گسترده‌ای با چاقی شدید مرتبط است و می‌تواند توضیحی برای این سوال باشد كه چرا خوش‌اندام ماندن برای بعضی‌ها آسان‌تر از دیگران است.
بیشترین علل شیوع چاقی در بین افراد، روی فاكتورهای محیطی مانند رژیم‌های غذایی پُر كالری یا شیوه زندگی كم‌تحرك متمركز شده است. مطالعه نشان می‌دهد ژنتیك نیز می‌تواند عامل تعیین‌كننده‌ای برای چاقی باشد. ولی چاقی وضعیت پیچیده‌ای است كه از زیاد خوردن نیز عارض می‌شود.
پروفسور ساداف فاروقی، سرپرست تیم این تحقیق در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای اولین بار این تحقیق نشان داد كه افراد خوش اندام و سالم معمولا لاغرند زیرا آنها دارای بار كمتری از ژن‌هایی هستند كه موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود كه البته باید گفت این موضوع از لحاظ اخلاقی نشانه برتری این افراد نیست. ممكن است كه افراد چاق به خاطر سرزنش مردم اقدام به گرفتن رژیم‌های سخت برای كم كردن وزن خود كنند، اما امروزه علم ثابت كرده كه این گونه مسائل پیچیده‌تر از اینهاست و ما خیلی كمتر از آنچه بخواهیم فكر كنیم روی اضافه‌شدن وزن‌مان كنترل داریم.
در این تحقیق محققان دانشگاه كمبریج در بریتانیا به بررسی دی‌اِن‌اِی حدود 14هزار نفر پرداختند (1622 فرد لاغر، 1985 شخص خیلی چاق، ده هزار و 433 نفر با توده بدنی متوسط). پژوهشگران بعد از شناسایی ژن‌های هریك از شركت كنندگان در این تحقیق، یك نمره ریسك ژنتیكی برای هر فرد به‌دست آوردند. دكتر اینس باروسو از محققین مؤسسه وِلكام سنجر (Wellcome Sanger)  در این باره گفت: ما از شركت‌كنندگان در این تحقیق تست ژنتیكی به عمل آوردیم. همان طور كه پیش‌بینی می‌كردیم؛ دریافتیم افرادی كه به لحاظ ژنتیكی چاق هستند نسبت به افراد با وزن طبیعی، بیشتر در معرض خطر اضافه وزن قرار دارند. هنوز مشخص نیست چگونه ژن‌ها می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. هرچند برخی مطالعات پیشین نشان داده است این موضوع به متابولیسم (سوخت و ساز) بدن مربوط است. مرض چاقی یك مشكل رو به رشد در بسیاری از نقاط جهان است. بیش از 93 میلیون نفر یعنی تقریبا 40 درصد از جمعیت آمریكا در رده افراد چاق طبقه‌بندی می‌شوند و این رقم پیوسته در حال افزایش است. شمار این‌گونه افراد در بریتانیا حدود یك‌چهارم این تعداد است. محققان امیدوارند مطالعات آنها به درك كلی‌تری از علت چاقی بینجامد تا بتوانند راهی برای جلوگیری از افزایش وزن این افراد پیدا كنند.
پروفسور فاروقی افزود: اگر ما بتوانیم ژن‌هایی را كه مانع افزایش وزن افراد می‌شود شناسایی كنیم، ممكن است بتوانیم آن ژن‌ها را مهندسی كرده و به كاهش وزن افراد چاق كمك کنیم.
منبع: IFL Science