دشواری نوشتن  از محرمانه‌ها

دشواری نوشتن از محرمانه‌ها


 ساده نیست كه نویسنده‌ای دست به قلم شود و رمانی درباره یك عملیات ضدتروریستی بر اساس مستندات و واقعیات بنویسد بدون این‌كه اسرار و اسناد محرمانه را رو كند. این كاری است كه سیدحكمت قاضی‌میر‌سعید برای نوشتن رمان «در چنگال عقاب» انجام داده است.
او در این كتاب روایتی گزارشی و مستندگونه از نحوه رهگیری و فرود هواپیمای عبدالمالك ریگی در اسفند 1388 توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارائه كرده و پس از شرح این ماجرا، بازتاب جهانی دستگیری ریگی را به همراه اظهارنظرهای مسؤولان كشوری و مردم در این باره ارائه و توصیف كرده و در پایان نیز جنایات ریگی را به روایت تصویر، مورد بررسی قرار داده است.
دستگیری عبدالمالك ریگی پس از ماه‌ها تلاش گسترده نیروهای اطلاعاتی، نظامی و امنیتی كشور سرانجام در چهارم اسفند 1388 انجام شد كه به همین دلیل به این عملیات و كتاب «در چنگال عقاب» پرداخته‌ایم.
در كتابی كه قاضی‌میرسعید نوشته، دستگیری عبدالمالك ریگی با نثری روان و روایتی پركشش تشریح شده است؛ از ماجرای رهگیری شبانه و ترسیم لحظات پراضطراب عملیات رهگیری هوایی هواپیمای مسافربری حامل عبدالمالك ریگی در حریم هوایی ایران و زمان برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امارات متحده عربی تا رسیدن به مرز هوایی ایران و سپس اجبار به فرود آن در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس با پافشاری همه جانبه فانتوم‌های نیروی هوایی در این كتاب تشریح شده است.
قاضی میرسعید كه این كتاب را در قالب رمان اما بر اساس مستندات نوشته، از جمله نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس است كه از جمله آثار او می‌توان به «بمبی در كابین»، «چشمی در آسمان»، «پرواز تا بی‌نهایت» و مجموعه خاطرات خلبانان نیروی هوایی با عنوان «نبرد بر بلندای سپهر» نام برد.
این نویسنده در گفت‌وگوهایی كه بعد از انتشار كتابش داشت، روایت كرده كه بر اساس چند ساعت مصاحبه و گفت‌وگو با عوامل اصلی این عملیات بسیار مهم، كتابش را نوشته و به دلایل حفظ اسرار و مسائل امنیتی، امكان درج مشخصات تمام كسانی كه در ارائه مستندات و اطلاعات به او كمك كرده بودند، مقدور نبوده است. خودش در این باره گفته است: كار بسیار سخت و دشواری بود؛ چرا كه از یك طرف باید به مستندات تاریخی و اقداماتی كه صورت گرفته پایبند ‌‌بودم و از سوی دیگر هم باید كتاب را به گونه‌ای می‌نوشتم كه مسائل امنیتی در آن لحاظ می‌شد.
قاضی‌میرسعید تاكید كرده 98 درصد كتاب در چنگال عقاب بر اساس واقعیت محض نوشته شده و صرفا 2 درصد آن به منظور اجرای قواعد داستان‌پردازی و حفظ خط سیر داستانی فراتر از اطلاعات و مستندات نگارش شده است.
پژوهش و نگارش كتاب در چنگال عقاب، حدود شش ماه به طول انجامید و اطلاعات آن با دفتر ثبت وقایع پُست فرماندهی از سوی خلبانان و كارشناسان و مسؤولان ذی‌ربط طی حدود دو ماه مورد بررسی و تطبیق قرار گرفت.
این كتاب در 14 فصل و 200 صفحه همراه تصاویری متفاوت از نقشه‌های عملیات هوایی، كریدور پروازی كشور و تصاویری از جنایات گروهك تروریستی و بازتاب جهانی آن و فرضیات عدم فرود، در قطع رقعی در انتشارات مكعب به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
اگر احتمالا هنوز به اندازه كافی برای خواندن این كتاب كنجكاو نشده‌اید، شاید بد نباشد این چند سطر را از كتاب در چنگال عقاب اینجا بخوانید: خلبان جوان چشم‌هایش را بست و با یاری جستن از قادر متعال دكمه ارتباط رادیویی را فشرد. لیما یانكی نوامبر Lyn 454 این صدای خلبان شكاری نیروی هوایی است، شما رهگیری شده‌اید و باید طبق مقررات هوایی در فرودگاه بین‌المللی بندر عباس فرود بیایید. لحظاتی گذشت... خلبان مسافربری هیچ پاسخی نداد... دنا آلفا فقط كمی بالاتر در ارتفاع هزار پایی هواپیمای مسافربری بود... خلبان زمزمه كرد: او هرگز نباید از فضای آسمان ایران خارج شود. پس از سومین دور اخطار آتش به موازات هواپیمای هدف، با گردشی سریع به فاصله كمی از هواپیمای مسافربری، همچون عقاب، سدی بر هواپیمای وی شد...