کاسبی  با کارخانه  اطلاعـات

اطلاعات شما می تواند به پول تبدیل شود اگر راه و چاه را بلد باشید

کاسبی با کارخانه اطلاعـات

در این شماره و در ادامه مطالب مرتبط با اقتصاد خانواده، می‌خواهیم از یك ایده جالب صحبت كنیم. البته این ایده، ایده ما نیست، بلكه در بازار وجود داشته و افراد زیادی علاقه‌مند آن هستند. شاید با نام‌های مختلفی هم آن را بشناسند؛ اقتصاد آموزش، اقتصاد تدریس، اقتصاد مشاوره، اقتصاد محتوا، بازاریابی محتوا و... . فردی به نام ژان بقوسیان، از پژوهشگران و نویسندگان حوزه بازاریابی مدرن كشورمان، مطالب موجود در این زمینه را جمع‌آوری كرده و چیزهایی به آن افزوده و ایده‌ای تحت عنوان كارخانه اطلاعات را به راه انداخته است. حالا این عنوان در حال فراگیرتر شدن است و افرادی زیادی به سمت و سوی آن رفته‌اند، اما این ایده چیست و چه كاركردی دارد؟

بخش قابل توجهی از مشاغلی كه با آن روبه‌رو هستیم، با اطلاعات سر و كار دارند. شما وقتی پیش یك وكیل می‌روید، در واقع پیش كسی می‌روید كه اطلاعات حقوقی‌اش از شما بیشتر است. وقتی پیش یك روان‌شناس می‌روید نیز همین اتفاق می‌افتد. حتی وقتی كه سر و كارتان با معلمان و مدرسان، سخنرانان، مجری‌ها، حتی مدیران، روابط عمومی‌ها، املاكی‌ها، مدیران تبلیغات، مدیران بازاریابی، برنامه‌نویس‌ها و... می‌افتد، باز هم با كسانی روبه‌رو هستید كه برتری‌شان بر شما، فقط به اطلاعات بیشتر و عمیق‌تر و دسته‌بندی شده آنها باز می‌گردد؛ در واقع این افراد از ابتدا به صورت منظم و دسته‌بندی شده و مستمر، اطلاعاتی را
به دست آورده‌اند و حضور ذهن داشته و می‌توانند در هر لحظه‌ای كه نیاز باشد و به صورت طبقه‌بندی شده و كاربردی، این اطلاعات را در اختیار شما بگذارند.
 وقتی ایده كارخانه اطلاعات شكل می‌گیرد
اطلاعات و آشنایی با آن در دنیای اقتصاد مهم است؛ بسیار مهم. پس با احاطه بر اطلاعات به صورت دسته‌بندی و طبقه‌بندی شده می‌توان به درآمد خوب و حتی قابل توجهی هم رسید. آیا این‌طور نیست؟ برنامه‌نویسی كه درآمد خوبی دارد در واقع اطلاعات كاربردی بیشتری نسبت به دیگران دارد. بخشی از فرآیند دسته‌بندی و طبقه‌بندی اطلاعات،‌ البته در نهادهای رسمی و با مجوزهای لازم صورت می‌گیرد؛ مثل دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، دوره‌های غیرحضوری و مجازی و... اما بخش قابل توجهی از آن نیز به صورت آزاد می‌تواند اتفاق بیفتد. در واقع در بخش دوم، افرادی كه در این حوزه فعال هستند به واسطه این‌كه نهادهای رسمی نیاز بازار را رفع نمی‌كنند، خود اقدام به پژوهش و مطالعه و جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات می‌كنند. از همین‌جاست كه ایده كارخانه‌داری اطلاعات شكل می‌گیرد. اما چطور؟
 یك ایده كاملا جالب و چشمگیر
تا حالا یك كارگاه یا كارخانه را از نزدیك دیده‌اید؟ هر كارگاه و كارخانه‌ای، خط تولیدی دارد و عده‌ای روی آن كار می‌كنند و در نهایت، محصولی ارائه می‌شود. در واقع همه چیز كاملا مشخص و تعریف‌شده است و محصول نیز كاملا قابل مشاهده بوده و مشتریانی نیز برای آن وجود دارند. از سوی دیگر بخشی از فرآیند خلاقیت، تركیب ایده‌های مختلف است. پس ایده كارگاه و كارخانه را با ایده تولید محتوا و اطلاعات و متن تركیب می‌كنیم: آیا ایده كارخانه و كارگاه تولید اطلاعات می‌تواند كارساز باشد؟ بله و چنین است كه كارخانه اطلاعات شكل گرفته و كارخانه‌داران اطلاعات متولد می‌شوند. در واقع فرآیند تولید و بسته‌بندی و ارائه و بازاریابی محصول كه خاص كارگاه و كارخانه‌هاست، به این فرآیند سرایت داده شده و در مورد محصولات مرتبط با اطلاعات و محتوا و آموزش، همین فرآیند اتفاق می‌افتد. تعداد افراد درگیر فرآیند تولید نیز از یك تا ده‌ها نفر می‌تواند متغیر باشد. این، آیا ایده جالبی نیست؟
 كشف یك نكته شگفت‌انگیز
شاید كمی گیج شده باشید. برایتان دقیق‌تر توضیح می‌دهیم. هر كسی مهارتی دارد. یك نفر خوب صحبت می‌كند، یك نفر رزمی‌كار خوبی است، یك نفر راننده قابل قبولی به نظر می‌رسد، نفر دیگر فروشنده خوبی است و دیگری مدرس یا كارگر و نویسنده و مهندس و برنامه‌نویس خوبی. بخشی از این فرآیند به واسطه علاقه اتفاق افتاده. یعنی فرد به حوزه‌ای علاقه داشته و رفته و در آن حوزه، به طور ناخودآگاه به تجربه رسیده، اما چون این كار را در حوزه‌ای كه به آن علاقه داشته پیگیری كرده،‌ به راحتی آب خوردن آن را انجام می‌دهد. چون این كار را به راحتی انجام می‌دهد، این تصور را دارد كه دیگران نیز این كار را به‌خوبی او انجام می‌دهند. چنین افرادی شگفت‌زده خواهند شد اگر بدانند كه در كل فامیل‌شان، افراد كمی مهارت‌های آنها را دارند. حتی در كل محله و منطقه و حتی شهر، ممكن است كه افراد انگشت‌شمار یا كمی  باشند  كه می‌توانند به اندازه آنها، به خوبی این كارها را انجام بدهند. این آیا شگفت‌انگیز نیست؟
 جامعه هدفی كه تشنه مهارت شماست
من به‌راحتی و شاید در زمان كمتر از دو ساعت این مقاله را می‌نویسم. در نوشتن این مقاله سختی نمی‌بینم؛ چرا كه به نوشتن و مطالعه اصول موفقیت علاقه‌مندم. پس فكر می‌كنم دیگران نیز این كار را به همین راحتی انجام می‌دهند، اما چنین نیست؛ افراد زیادی وجود ندارند كه این كار را به خوبی انجام دهند. نكته شگفت‌انگیزتر این‌كه افراد دیگری هم وجود دارند كه دوست دارند این مهارت مرا یاد بگیرند و از راه نوشتن پول دربیاورند؛ كاری كه هم معیشت و هم عشق آنها باشد. این افراد گاهی حتی حاضرند برای این آموختن، هزینه نیز بدهند؛ حتی حاضرند برای مشاوره گرفتن در این زمینه هزینه هم صرف كنند. این‌چنین است كه اقتصاد آموزش و اقتصاد مشاوره شكل می‌گیرد. مگر موسسات كنكور و انتخاب رشته در حوزه‌های كنكور سراسری و كارشناسی ارشد و دكترا، كاری غیر از این انجام می‌دهند؟ و البته گردش مالی فوق‌العاده بالایی هم دارند. پس اقتصاد آموزش و اقتصاد تدریس مهم است. به قول برایان تریسی، ما در آستانه عصری هستیم كه در آن محتوای آموزش صوتی  جزو گزینه‌های اول كسب دانش و تخصص و اطلاعات مردم
خواهد بود.
 مخاطبانی كه بی‌حوصله شده‌اند
موضوع مهم است و هرچقدر سعی می‌كنیم كه ساده‌تر و متمركزتر صحبت كنیم، واقعا شدنی نیست و باید همه چیز را كامل توضیح بدهیم. ایده اول این است كه ما مهارت‌هایی داریم كه به صورت خدادادی یا اكتسابی، در انجام آنها بسیار راحت هستیم. به این موارد توانایی‌های ویژه ما هم می‌گویند؛ حوزه‌هایی كه به‌راحتی كارهای مرتبط در آن را انجام می‌دهیم، هنگام انجام كار گاهی زمان را فراموش می‌كنیم و البته هنگام یادگیری در این حوزه‌ها، احساس سختی و مرارت نخواهیم داشت. ایده دوم این است كه با خیل عظیمی از جامعه هدفی روبه‌رو هستیم كه می‌خواهند اطلاعات طبقه‌بندی شده و كاربردی در حوزه‌های مختلف را سریعا جذب كنند. شاید بپرسید كه همه این اطلاعات در اینترنت هست، چه نیازی به این كار احساس می‌شود؟ پاسخ این است كه مخاطبان روزگار ما به‌شدت كم‌حوصله و كم‌زمان شده‌اند و سریع می‌خواهند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. نكته بعدی آن است كه به واسطه فراوانی دیوانه‌كننده اطلاعات در اینترنت، یك فرد نمی‌داند از كجا شروع كند و دچار تحیر و سرگردانی می‌شود. كارخانه‌داران اطلاعات ایجاد شده‌اند تا چنین خلأهایی را پر كنند.
پاراگراف آخر را خیلی فشرده‌تر می‌نویسیم: شما می‌توانید از خانه و در حاشیه كار كارمندی و غیركارمندی خودتان، اقدام به تولید محتوای آموزش و ارائه اطلاعات كاربردی‌ای كه دارید، كرده و آنها را از طریق فرمت‌های موجود مانند مقاله، فایل صوتی و تصویری، فایل مالتی‌مدیا، پادكست، وبینار، برگزاری دوره‌های مجازی، كتاب، كتاب الكترونیك، فایل سخنرانی،‌ كارگاه، دوره‌های صوتی و... به مشتریان احتمالی ارائه كنید. اینترنت بستری فوق‌العاده برای بازاریابی محصولات و خدمات شما خواهد بود. البته باید اصول حرفه‌ای و مدرن بازاریابی را هم بیاموزید. در كمتر از یك ماه و با كمترین هزینه، شاید بین سه تا پنج میلیون تومان می‌توانید اقدام به این كار كنید. در حال حاضر حتی بسیاری از نوجوانان به برنامه‌های مدیریت صدا، تصویر، ویدئو و... كاملا احاطه دارند. چرا از این مهارت‌ها پولسازی نكنیم؟ حتی می‌توانید كارخانه اطلاعات خانوادگی را راه بیندازید؛ هر كدام بخشی از كار را عهده‌دار شوید. امكاناتی چون نرم‌افزارهای لازم، میكروفن، هدست، رایانه و... جزو ملزومات چنین اتفاقی است. دوره‌های كامل‌تر نیز در اینترنت موجود است كه می‌توانید با جست‌و‌جوی عنوان كارخانه اطلاعات به آنها دسترسی داشته باشید.