خرید مدیریت شده

خرید مدیریت شده


 یكی از مشكلات رایجی كه برای بعضی اتفاق می‌افتد، رودربایستی در خریدهای روزانه و هفتگی است. یكی از این خجالتی بودن‌ها هم در حوزه خرید میوه اتفاق می‌افتد؛ چون احساس می‌كنیم كه خرید چند عدد از یك میوه زیاد جالب نیست، در نتیجه اقدام به خرید كیلویی آن می‌كنیم. حتی موردهایی هم مشاهده می‌شوند كه خریدهای جعبه‌ای اتفاق می‌افتد. البته به واسطه گرانی بی‌قاعده و غیرمنطقی و آزارنده میوه‌ها در روزهای اخیر و روزهای منتهی به نوروز، این عادت نه چندان جالب كمتر شده است، اما كماكان وجود دارد. یعنی فرد می‌داند كه دارد بیشتر از حد مورد نیازش خرید می‌كند، ولی به خاطر این‌كه خجالت می‌كشد، نمی‌تواند بر این عادت خود غلبه كند.
 با تصمیم قبلی
جمله‌ای هست منتسب به وین گرتسكی، حرفه‌ای‌ترین و امتیازآورترین بازیكن تاریخ هاكی. او می‌گوید كه «یك بازیكن خوب هاكی در لحظه تصمیم می‌گیرد ولی یك بازیكن عالی، تصمیم خود را از قبل گرفته است.» به نظر می‌رسد در حوزه خرید و بودجه‌بندی روزانه، باید از یك بازیكن خوب تبدیل به یك بازیكن عالی بشوید. یعنی از قبل تصمیم بگیرید كه چه اتفاقی باید بیفتد.
 این عادت زشت ما ایرانی‌ها
اسراف و تبذیر، یكی از وجوه منفی سبك زندگی ایرانیان است. همین یكی، دو سال پیش بود كه سازمان بین‌المللی غذا معروف به فائو، اعلام كرده بود كه ضایعات غذای ایرانیان، به اندازه 60 درصد نفتی آنها و معادل دورریز غذای 10 كشور اروپایی است؛ چیزی معادل 35 میلیون تن
و ارزشی معادل 15 میلیارد دلار، البته با قیمت دلار آن روزها. به نظر می‌رسد كه رتبه اول ایران در دورریز غذا، در بهترین حالت هم جزو پنج كشور اول در این حوزه خواهیم بود، شایسته این سبك زندگی نیست. پس برای خرید، باید از قبل تصمیم خود را گرفته باشیم؛ نه این‌كه موقع ورود به بازار میوه و تره‌بار، جوگیر شده و كیلویی و حتی جعبه‌ای خرید كنیم.
 كمی اروپایی برخورد كنیم!
بد نیست بدانید در اروپا و آمریكا، خرید میوه دانه‌ای انجام می‌شود؛ چرا كه هم به صرفه‌تر است و هم قیمت بالای میوه اجازه خرید كیلویی را نمی‌دهد و هم این‌كه به این ترتیب، همه روزه می‌توانید اقدام به خرید كرده و از میوه‌های تازه استفاده كنید؛ نه این‌كه میوه‌ها در درون یخچال شما سیاه و خراب شود. در این مورد، باید جمله مایك تایسون، بوكسور افسانه‌ای دهه 90 را به یاد داشته باشیم كه «نظم به انجام كاری می‌گویند كه شما از آن متنفر هستید، اما با وجود این آن را طوری انجام می‌دهید كه انگار عاشق آن كار هستید.» شاید از این ماجرا متنفر باشید، اما شما برای انتخاب عقلانی خود و رفاه بیشتر، این كار را انتخاب كرده‌اید. پس خرید دانه‌ای میوه‌ها را عار ندانید؛ پول كم آوردن بعد از خرید كیلویی و جعبه‌ای و فله‌ای را عار بدانید.