نه به تکراری‌های مجلس

گزارش جام‌جم درباره مصوبه مجلس برای ممنوعیت نمایندگی بیش از 3 دوره متوالی

نه به تکراری‌های مجلس

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خلال بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مصوب كردند نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی ممنوع است. این پیشنهاد الحاقی از سوی حسین امیری‌خامكانی، نماینده زرند مطرح شد كه با 134 رای موافق، 95 رای مخالف و هفت رای ممتنع از 224 نماینده حاضر به تصویب رسید. با تصویب نمایندگان مجلس، هر فرد می‌تواند سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود ولی پس از این سه دوره، یك دوره نمی‌تواند برای انتخابات مجلس نامزد شود و به این ترتیب، نامزدی افرادی كه سه دوره متوالی نماینده مجلس بوده‌اند برای دوره چهارم ممنوع است.
این پیشنهاد با هدف شكسته شدن سدی كه در برخی حوزه‌های انتخابیه ایجاد می‌شود و یك فرد به صورت سنتی، هر دوره به عنوان نماینده آن حوزه انتخاب می‌شود، ارائه و تصویب شد.
محمدرضا تابش، نماینده اردكان كه برای چند دوره متوالی، نمایندگی این حوزه را بر عهده دارد در موافقت با این پیشنهاد در جلسه علنی دیروز اظهار كرد: این پیشنهاد از سوی تعداد زیادی از نمایندگانی كه سابقه سه دوره یا بیش از آن نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند، ارائه شده است.
وی افزود: این پیشنهاد باعث می‌شود به جوانان در عرصه‌های قانونگذاری و قوه مقننه فرصت داده و راه برای جوانان متخصص و آشنا به علم روز باز شود. تابش یادآور شد: این طرح به ورود نخبگان و جوانان به مجلس شورای اسلامی می‌انجامد.
البته این طرح مخالفانی هم دارد و برخی از این مخالفان، آن را مغایر قانون اساسی می‌دانند، با این توضیح كه در قانون اساسی برای ریاست‌جمهوری، سقف دو دوره متوالی تعیین شده اما برای نمایندگی مجلس، سقفی تعیین نشده و مصوبه دیروز مجلس به نوعی تغییر قانون اساسی است.
جواد كولیوند، رئیس كمیسیون شوراها در مخالفت با این پیشنهاد در جلسه علنی دیروز، آن را مغایر قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: در قانون اساسی، محدودیت زمان تعریف نشده و شورای نگهبان این پیشنهاد را ایراد می‌گیرد. وی افزود: در بند 10 سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ارتقا و شایسته‌گزینی را مبنا قرار داده و ممكن است در بین نمایندگان افراد باتجربه و متخصص وجود داشته باشد كه با این كار آنها را از حضور در مجلس منع می‌‌كنیم.
احتمال لغو مصوبه
كولیوند همچنین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی این مصوبه در جلسه دیروز كمیسیون شوراها گفت: این مصوبه ابهام دارد از آن جهت كه معلوم نیست تكلیف كسی كه در میاندوره وارد مجلس می‌شود چیست.
باید آن را به عنوان یك دوره یا نیم‌دوره محسوب كنیم یا این‌كه وضعیت كسی كه در میانه مجلس به عنوان وزیر یا سفیر انتخاب می‌شود و می‌خواهد در دوره بعدی به مجلس برگردد، چه خواهد شد و سوابق او چطور محاسبه می‌شود.
وی اضافه كرد: با توجه به این ابهامات نامه‌ای به رئیس مجلس از طرف كمیسیون خواهیم داد كه در صورت قبول كردن رئیس مجلس به وجود ابهام در این مصوبه، پیشنهاد اصلاحی به صحن خواهیم داد كه اگر دوسوم نمایندگان به این پیشنهاد رأی دهند این مصوبه لغو خواهد شد و در غیر این صورت باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.
با وجود چنین نظراتی كه معتقدند مصوبه دیروز مجلس، مغایر قانون اساسی است و از سوی شورای نگهبان رد می‌شود اما نفس چنین مصوبه‌ای كه از سوی برخی نمایندگان باسابقه مجلس مورد حمایت قرار گرفته است نشان‌دهنده عزم مجلس برای حمایت از جوانگرایی و شكستن حلقه‌های بسته مدیریتی است و از همین نظر، مصوبه دیروز مجلس مورد حمایت بسیاری از چهره‌های سیاسی قرار گرفته است.
البته در مورد مغایرت این مصوبه با قانون اساسی هم باید منتظر شورای نگهبان بود تا اظهارنظر كند. جام‌جم در گفت‌وگو با برخی نمایندگان مجلس و كارشناسان درباره مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی برای ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی، گفت‌وگو كرده است.