آوای خوش «نواز»

سامانه موسیقی «نواز» با چندصد هزار قطعه از هنرمندان مختلف كارش را آغاز كرد

آوای خوش «نواز»

دنیای موسیقی آن هم از نوع فاخرش این بار در سامانه تازه نفس«نواز» قرار است به استقبال مخاطبان این عرصه و تولیدكنندگان آن برود. این سامانه كه اخیرأ با حضور چهره‌های مختلف موسیقی مثل محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، حسن ریاحی و ... در سروش سیما رونمایی شده، كارش را با حدود 700 هزار قطعه از هنرمندان مختلف آن هم با رعایت قانون كپی رایت آغاز كرده است. این مجموعه شامل 158 آلبوم موسیقی و 76 برنامه رادیویی است. موسیقی سریال ها، موسیقی كلاسیك، موسیقی كودك و موسیقی نواحی و فولكلوریك از بخش‌های شاخص این سامانه هستند. به گفته مهدی حبیبی مدیر این سامانه؛ سایت جامع نواز با فروش آثار صوتی و تصویری درآمدزایی می‌كند و پشتوانه دولتی ندارد. البته برای شناخت مخاطبان مدتی این سایت رایگان خواهد بود و پس از مدتی دسترسی آن با اشتراك از طریق سایت و با همراهی اپراتورهای تلفن همراه از طریق خرید نرم‌افزار میسر می‌شود.

در این مجموعه تلاش شده بستری برای تمام خوانندگان كشور فراهم شود تا بتوانند آثارشان را تحت قانون ارائه دهند. بارگذاری سرودهایی از سراسر كشور هم از موارد دیگری بود كه حبیبی به آن اشاره كرد. او می‌گوید: ما می‌توانیم بگوییم كه جزو اولین سامانه‌هایی هستیم كه حق كپی رایت را به معنای واقعی رعایت كردیم و در كنار این موضوع از طریق «نواز» امیدواریم بتوانیم نشر موسیقی ایرانی را در همه دنیا داشته باشیم چون هستند هنرمندانی كه این امكان را ندارند و از طریق سامانه می‌توانند به آن دست پیدا كنند.
آموزش موسیقی و سازها هم از دیگر بخش‌هایی است كه در این سامانه وجود دارد و در كنار اینها برگزاری اولین جشنواره موسیقی الكترونیك در رشته‌های مختلف مثل پاپ، جاز و حتی رپ هم از مواردی بود كه حبیبی از آن گفت و نوید بستری جدید را برای فعالیت هنرمندان این عرصه با چنین جشنواره‌ای داد.
 رعایت كپی رایت به معنای واقعی
لطف‌ا... سیاهكلی، مدیرعامل شركت صوتی و تصویری سروش هم در مراسم رونمایی از این سامانه از شكل‌گیری آن به بهانه عرضه آثار موسیقایی به صورت غیرفیزیكی گفت و در ادامه با اشاره به حقوق مادی و معنوی كه هر اثر دارد، بیان كرد: هنرمندان موسیقی همواره برای مالكیت آثارشان دچار مشكل می‌شوند و تولید یك اثر موسیقایی به دلیل عدم رعایت حق مولف برای این دسته از هنرمندان آورده مالی نداشت، اما در این سامانه اولین گام رعایت حق مولف است و هر هنرمند با در اختیار داشتن یك صفحه می‌تواند از فروش آثارش باخبر شود و درصدی از حق فروش اثر را دریافت كند. تمام كارهای حقوقی و ثبت سامانه نواز در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر انجام و اولین گام برای فرهنگ‌سازی برداشته شده است تا آثار هنرمندان در یك سامانه غنی قرار بگیرد و آنها از حقوق مادی اثرشان برخوردار شوند.
سیاهكلی اضافه كرد: همان‌طور كه گفته شد ما ادعای رعایت حق كپی رایت را به صورت كامل داریم. در همین مسیر در صورت اختلاف نظر بین هنرمندان و رسانه ملی، حل اختلاف با ماست و طی موافقت با صاحبان اثر با تكیه به نرخ نامه موجود، اثر را از هنرمندان خریداری خواهیم كرد چرا كه اولین هدف ما اعتبار بخشی به هنر موسیقی و رعایت حقوق مادی پدیدآورندگان است. در غیر این صورت هم آن هنرمند اثرش را هر طور بخواهد ارائه می‌کند.
او همچنین از وجود بیش از دو ترابایت ظرفیت صوتی در سروش گفت و از تبدیل آن به منابع دیجیتال ابراز امیدواری كرد. همچنین دسترسی به آرشیو غنی رسانه ملی هم از موازی بود كه سیاهكلی به آن اشاره كرد و گفت: این موضوع یعنی وجود آرشیوی مثل رسانه ملی باعث شده تا ظرفیت سامانه بی همتا باشد و با طراحی ویژه‌ای كه دارد فضای متنوعی از موسیقی و برنامه‌های فاخر رادیویی را در اختیار مخاطبانش قرار دهد. همچنین در اینجا هر خواننده‌ای ویترین خودش را دارد و در كنار آن فضایی را تدارك دیده‌ایم كه در آن علاقه‌مندان با ایجاد فروشگاه مجازی برای خود، می‌توانند آثارشان را در آن به فروش برسانند.
سیاهكلی با اشاره به افق پیش روی این سامانه یادآور شد: با كمك حوزه‌های زیرساختی موجود و با همراهی مهندسان با تجربه حوزه‌های فنی رسانه ملی از شركت‌های مرتبط كمك گرفتیم تا با كمك فضای ابری و پردازش ابری به یك ابر رسانه برسیم و امكان دسترسی به داده‌ها از سراسر اینترنت فراهم شود. امیدوارم این سامانه با همراهی شورای شعر و موسیقی سازمان نقطه عطفی در بانك اطلاعات موسیقی باشد و تولیدكنندگان موسیقی و پدیدآورندگان آثار با حمایت از این سامانه به بهره مندی خودشان و مخاطبان كمك كنند.
در ادامه این برنامه هم محمد سریر، حسن ریاحی و حمیدرضا نوربخش كم و كیف این سامانه را جویا شدند و از آغاز فعالیت آن ابراز امیدواری كردند.