تاریخ‌نویسی  در برنابئو

تاریخ‌نویسی در برنابئو

 یكی از جذابیت‌های همیشگی دنیای فوتبال، كری‌خوانی بین هواداران تیم‌ها بوده كه حرارت و شور خاصی به این ورزش می‌دهد. طی سال‌های گذشته نیز داغ‌ترین كری‌ها بین هواداران بارسا و رئال در جریان بوده است. اما بی‌شك در یك‌سال گذشته و با برگزاری هر ال‌كلاسیكو، این بارسایی‌ها بودند كه می‌توانستند با افتخار از پیروزی تیم‌شان بگویند. اما در تمام این سال‌ها، یكی از افتخارات رئال این بود كه تعداد بردهایشان در در بازی‌های رو‌در‌رو بیش از بارسا بوده است، اما بعد از آن‌كه شنبه‌شب سوت پایان بازی برگشت این دو تیم در سانتیاگو برنابئو زده شد، همین یك مزیت هم از رئالی‌ها سلب شد.
از سال 1932 به این طرف، هیچ زمانی اتفاق نیفتاده بود كه تعداد پیروزی‌های بارسا در ال كلاسیكو بیشتر از رئال بشود، اما بردهای بارسا در چند سال اخیر موجب شد این فاصله كوتاه و كوتاه‌تر شود تا این‌كه فاصله این موضوع تنها به یك پیروزی رسید. 
پیروزی 3 بر صفر بارسا در نیمه نهایی كوپا دل‌ری در چهارشنبه‌شب و پیروزی شنبه‌شب در بازی برگشت لالیگا موجب شد تا بردهای بارسا به عدد 96 رسیده و از این حیث رئال را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر، این اولین بار در تاریخ ال‌كلاسیكو است كه بارسا توانسته در چهار بازی پشت سر هم رقیب سنتی‌اش را شكست دهد.
در این میان به هیچ وجه نمی‌توان از نقش پررنگ لیونل مسی در ثبت این ركورد چشم‌پوشی كرد. برای مشخص شدن این مساله تنها دانستن این نكته كافی است كه قبل از این‌كه اعجوبه آرژانتینی وارد دنیای حرفه‌ای فوتبال شود تعداد بردهای رئال در مقابل بارسا 87 به 66 بود. همین مساله موجب شد تا ارنستو والورده بعد از پایان این بازی، دوباره از مسی تعریف و تمجید كند. والورده در خصوص وضعیت فوق‌ستاره آرژانتینی تیمش كه در نیمه دوم این بازی از ناحیه كشاله ران احساس درد كرد و یك‌بار هم در نیمه اول سرخیو راموس ضربه‌ای با دست به صورت مسی زد، گفت: مسی وضعیت خوبی دارد. او بازی فوق‌العاده‌ای انجام داد و تلاش زیادی در این بازی كرد. لیونل فرازمینی است، چون هر بار كه او صاحب توپ می‌شود، اتفاقات غیرعادی می‌افتد.
صحنه‌ای كه والورده به آن اشاره می‌كند، یكی از بحث‌برانگیزترین صحنه‌های بازی شنبه‌شب بود كه واكنش‌های فراوانی همراه داشت. در حالی كه بسیاری از كارشناسان داوری عقیده داشتند راموس در آن صحنه باید اخراج می‌شد، اما كاپیتان رئال نظر دیگری داشت. 
به گزارش آس، راموس پس از این بازی در مورد درگیری‌اش با كاپیتان بارسا گفت: چنین اتفاقاتی در جریان بازی می‌افتد. من نمی‌خواستم به مسی ضربه بزنم، گرچه او موضوع را خیلی جدی گرفت و به زمین افتاد. در زمین هم این داور است كه تصمیم‌گیری می‌كند و این پایان ماجرا برای من 
است.
از سوی دیگر، این باخت باعث شد تا صدای اعتراض طرفداران رئال هم بلند شود. آن‌طور كه نشریه آس گزارش داده، هواداران رئال مادرید بعد از این بازی خواستار بركناری پرز، رئیس باشگاه و سولاری، سرمربی تیم هستند. آنها همچنین خواهان بازگشت مورینیو به راس كادر فنی رئال هستند.