بدون توقف  متوقف می‌شود؟

گزارش جام‌جم از ادامه حیات یك برنامه انتقادی در شبكه 3

بدون توقف متوقف می‌شود؟

ادامه از صفحه 5
از زبان جوانان، برای جوانان
چهارشنبه شب، زمان پخش آخرین قسمت از برنامه تلویزیونی بدون توقف روی آنتن شبكه سه سیما بود. با این حال به گفته رضا غلامحسین‌نژاد تهیه‌كننده این برنامه تلویزیونی، این پایان راه نیست و بدون توقف متوقف نخواهد شد. او ضمن اعلام خبر ساخت فصل جدید این برنامه در بهار سال آینده به جام‌جم می‌گوید: انشاء‌ا... از بعد تعطیلات عید نوروز درگیر ساخت فصل جدیدی از بدون توقف خواهیم شد.
او هدف و رویكرد اصلی بدون توقف را ادامه راه كرسی‌های آزاداندیشی در جامعه دانسته و تصریح می‌كند: ایده ساخت بدون توقف
 بر اساس همان كرسی‌های آزاداندیشی بود كه مقام معظم رهبری بارها بر آن تاكید داشتند. می‌خواستیم فضای تعامل در جامعه و بین جوانان رونق پیدا كند؛ چرا كه این روزها اصلی‌ترین قشر جامعه را جوانان تشكیل می‌دهند و می‌خواستیم با تشكیل یك تیم جوان، مسائل و مشكلات‌شان را مطرح كنیم و به شبهات جوانان جامعه پاسخ بدهیم. این اتفاقی است كه دقیقا رخ داد و میانگین سنی افرادی كه در برنامه حضور داشتند، پایین بود.
غلامحسین‌نژاد با اشاره به این شبهات مورد بحث در برنامه توضیح می‌دهد: جوانان امروز با شبهات مختلفی در حوزه‌هایی چون اندیشه، اقتصاد، اجتماع، سیاست و ... روبه‌رو هستند. برای مثال در یك قسمت به سراغ دكتر شهریار زرشناس، (اقتصاددان) رفتیم و در خصوص اقتصاد و سیستم‌های اقتصادی حاكم بر جامعه امروز گفت‌وگو كردیم. در قسمتی دیگر به سراغ موضوع حجاب رفتیم كه در جامعه هم بسیار دیده شد و بازخوردهای بسیار خوبی از آن قسمت داشتیم. در بحث سیاسی هم نهادهای حاكمیتی را دعوت كردیم تا باز به شبهات جوانان پاسخ بگویند.
 در این بحث هم برای مثال با دكتر كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به گفت‌وگو نشستیم؛ چرا كه هنوز خیلی از جوانان به درستی نمی‌دانند عملكرد و وظایف شورای نگهبان چیست و قانون انتخابات و رد صلاحیت‌ها به چه صورت است. آن برنامه خیلی بازخورد داشت و به شبهات زیادی پاسخ داد. در مجموع در دعوت از مهمانان سیاسی سعی كردیم به تمام نهادهای حاكمیتی بپردازیم.
در فصل‌های مختلف
برنامه تلویزیونی بدون توقف با توجه به مهمانانی كه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، عقیدتی و ... به استودیوی ضبط خود دعوت كرده است، تقریبا می‌شود گفت به سراغ تمام موضوعات رفته و موضوع این برنامه را در حوزه خاصی نمی‌توان تعریف كرد. با این حال تهیه‌كننده این برنامه تلویزیونی می‌گوید: بدون توقف فصل‌های مختلفی داشت. فصل اول، فصل اندیشه و اقتصاد بود و به مسائلی چون حجاب و یا گفت‌وگو با دكتر زرشناس پرداختیم؛ در فصل دوم نهادهای حاكمیتی و دعوت از مسؤولان را مورد توجه قرار دادیم و در فصل بعدی كه همسو با ویژه‌برنامه 40 سالگی انقلاب هم بود، چهره‌هایی چون صادق خرازی، محمدباقر قالیباف و علی باقری را به برنامه دعوت كردیم.
این تهیه‌كننده رویكرد فصل بعدی برنامه را هم این‌طور عنوان می‌كند: در فصل بعدی كه در واقع فصل سوم برنامه هم هست، باز از زاویه دیدی دیگر به شبهات جوانان خواهیم پرداخت و قرار است موضوعات مختلفی را در آن بررسی كنیم. به هر حال برنامه حدود یك سال روی آنتن رفتن را تجربه كرده و بیش از هر چیز در فصل دوم می‌كوشیم كه ضعف‌ها را جبران كنیم.
دعوت از جوانان
برنامه تلویزیونی بدون توقف علاوه بر دعوت از مهمانان شاخص در هر قسمت از برنامه، میزبان چهره‌های دیگری هم بود. جوانانی كه به عنوان تماشاگر و البته مشاركت‌كننده در بحث در هر قسمت حضور داشتند و در پیشبرد بحث‌ها سهمی ایفا می‌كردند. غلامحسین‌نژاد روال انتخاب و دعوت از این جوانان را این‌طور عنوان می‌كند: ما یك سامانه پیامك برای برنامه تعریف كرده بودیم كه هر كسی مایل به شركت در برنامه بود، رزومه‌اش را برای آن سامانه ارسال می‌كرد و ما بعد از بررسی از آنها برای حضور در برنامه دعوت می‌كردیم. آمار درخواست برای حضور در برنامه در هر قسمت متغیر بود.
این تهیه‌كننده می‌افزاید: علاوه بر سیستم پیامكی، از خود دانشگاه‌ها هم در چند قسمت برنامه دعوت به عمل آوردیم و از دانشجویان‌شان خواستیم كه در برنامه حضور داشته باشند.
غلامحسین‌نژاد همچنین درباره خط قرمزهای این برنامه توضیح می‌دهد: هر مجموعه‌ای بی‌شك خط قرمزهایی برای خود دارد و این كه بگوییم هیچ خط قرمزی نداشتیم، غیرمنطقی است. با این حال یكی از ادعاهای ما در بدون توقف این بود که از بسیاری از خط قرمزهای شبكه در این برنامه فاصله گرفتیم. این حاصل نگاه جوانانه مدیر جدید شبكه سه بود و توانستیم با صراحت در برنامه پیش برویم.
برنامه‌ای بدون خودسانسوری
علی مرادخانی، مجری جوان بدون توقف هم در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: بدون توقف یك اتفاق خاص رسانه‌ای در صدا و سیمای ماست؛ چرا كه بسیاری از خودسانسوری‌ها و خط قرمزهای خودساخته‌ای كه پیش از این در برنامه‌های تلویزیونی دیده می‌شد را نداشت. می‌بینیم كه بعد از گذشت بالای صد قسمت از پخش برنامه، هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده و گفتن این موضوعات آسمان را به زمین نرسانده است! در نتیجه شكستن این خطوط قرمز اتفاق خوبی است كه فضای تلویزیون را به مردم نزدیك‌تر كرده است.
این مجری جوان و مشاور رسانه‌ای تصریح می‌كند: ابتدای انقلاب فضای تلویزیون ما در آزاداندیشانه‌ترین فضای رسانه‌ای ممكن قرار داشت و جدی‌ترین و چالشی‌ترین مسائل چه به لحاظ سیاسی، چه اقتصادی و چه اجتماعی در برنامه‌ها مطرح می‌شدند. این موارد از تلویزیون پخش می‌شد و اتفاقی هم در جامعه رخ نمی‌داد. آن روزها تلویزیون به مردم نزدیك‌تر بود و مردم هم اعتماد بیشتری به آن می‌كردند. این روزها دوری تلویزیون، عرصه را برای فضاهای غیرمطمئنی چون فضای مجازی باز كرده است و این اتفاقی است كه باید جلوی آن را گرفت.
مرادخانی می‌افزاید: همیشه وقتی قرار است اتفاق تازه‌ای صورت بگیرد، در وهله اول مخالفت‌هایی با آن می‌شود. ابتكاراتی كه اخیرا در شبكه سه سیما صورت گرفت (برای مثال در بحث حجاب) ابتدا برای خیلی‌هایمان باعث تعجب بود؛ اما الحق و الانصاف باید حمایتی كه از سوی شبكه شد را جدی بگیریم و این باز كردن عرصه‌ها اتفاق خوبی است كه در شبكه سه و از سوی مدیران آن رخ داد.
این چهره در خصوص جایگاه مجریگری خود در بدون توقف هم این‌طور می‌گوید: وظیفه من در این برنامه این است كه فقط بحث‌ها را راهبری كنم و مسائل را به سرانجام برسانم تا سوالی بی‌پاسخ نماند.
در واقع مراقب هستم كه درهم تنیدگی سوالات باعث نشود كه بحث از مسیر اصلی خود خارج بشود و در نتیجه كمرنگ بودن جایگاه مجری در این برنامه، یك تصمیم خودخواسته است. ما اعتقاد داریم كه مجری خیلی ورودی به بحث نداشته باشد و فقط سوالات را بپرسد.