جایگاه دفاع مقدس  تقریبا هیچ !

جایگاه دفاع مقدس تقریبا هیچ !


برند ملی، مفهومی است در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌های یك ملت كه اعتبار و نفوذ آن كشور را در محیط بین‌المللی بیان می‌كند. نشان‌دهنده هویت یك ملت است و می‌تواند چتر وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی را پوشش دهد.
متاسفانه دفاع مقدس به عنوان مهم ترین واقعه 40 سال اخیر حوزه نظامی و فرهنگی ملت ایران بازتابی در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی نداشته است. به لحاظ آسیب‌شناختی چرایی عدم معرفی هشت سال دفاع‌مقدس ملت ایران به لحاظ محتوایی، عملكردی و ساختاری قابل تحلیل و بررسی جدی است. نقایصی كه در نبود سیاستگذاری‌های متناسب با این فضا توسط دست‌اندركاران امر برای انتشار محتوا می‌تواند بخش عمده‌ای از آن توسط كاربران متعهد و خودجوش جبران شود.
در ادامه به‌صورت تیتر وار به وضعیت فعلی دفاع‌مقدس در فضای رسانه‌های اجتماعی حوزه وب غیرفارسی زبان اشاره می‌شود :
  در حالی كه زیرساخت‌های فیزیكی از قبیل باغ‌موزه دفاع مقدس در تهران، مراكز استان‌ها و مناطق عملیاتی غرب و جنوب ایجاد شده است، اما روابط عمومی‌های این مجموعه‌های فرهنگی به‌رغم هزینه‌های صورت گرفته هیچ اقدام قابل‌ذكری در جهت معرفی خود به زبان‌های دیگر انجام نداده‌اند. تنها كافی است به سایت موزه جنگ مسكو و تور مجازی آن سری بزنید و با مقایسه آن با نمونه‌های داخلی، متوجه تراژدی شوید : victorymuseum.ru
  تقریبا زیرنویس هیچ‌كدام از مستندهای روایت فتح شهید آوینی به‌عنوان مهم‌ترین گنجینه ویدئویی دفاع مقدس به زبان‌های انگلیسی و عربی در شبكه‌های اجتماعی پیدا نمی‌شود. فیلم‌های شاخص سینمایی دفاع مقدس نیز به همین ترتیب !
  با جست‌وجوی نام ده عكاس شاخص جنگ كه بسیاری از آنها نیز جوایز بین‌المللی گرفته‌اند، نهایتا تعدادی محدود خبر یافت می‌شود. مقالات و مصاحبه‌ها نیز عمدتا توسط سایت‌های تخصصی، غیر ایرانی و بعضا مغرض با سوگیری‌های رسانه‌ای انجام شده است.
  موسیقی و سمفونی‌های دفاع مقدس نیز ظرفیت بالایی برای جهانی شدن دارد. سمفونی خرمشهر استاد مجید انتظامی در شبكه‌های مجازی به زبان‌های مختلف میلیون‌ها بار دیده شده است. با جست‌وجوی نام محمدعلی آهنگران، مداح معروف جنگ به زبان انگلیسی و عربی و نتایج بازدید ویدئوها و مرور نظرات آن می‌توان به مشاهدات جالبی رسید. انتشار محتوا تنها محدود به خلاقیت شخصی كاربران در حساب‌های شخصی خود بوده است.
  سایت goodreads بزرگ‌ترین پاتوق مجازی كتابخوان هاست. در بخش عربی این سایت یك كاربر عرب زبان یك تاپیك پیرامون كتاب‌های سلام بر ابراهیم و خاك‌های نرم كوشك ایجاد كرده است. Rate كتاب سلام بر ابراهیم از بین نظر
 249 نفر 53 ، 4 از 5 است. كه آمار فوق العاده‌ای است. در قسمت بحث و تبادل، بسیاری از اثرگذاری معنوی این كتاب گفته‌اند. ظرفیت‌های كتاب و ادبیات دفاع مقدس در دیپلماسی فرهنگی ایران كاملا مغفول مانده است.
 در حوزه تولید مقالات تخصصی و علمی و جست‌وجوی آن در شبكه‌های تخصصی علمی از قبیل academia یا google scholar نتایج محدود به پژوهش‌های دانشجویان دانشگاه‌های غیر ایرانی است.
 گرافیك بهترین هنر برای ابراز مفاهیم است. لذا گرافیك و هنر تصویر برای انتقال رویكردهای دفاع مقدس بسیار موثر و اثرگذار است. به‌رغم تولید آثار شاخص در این حوزه در داخل كشور و عدم نیاز به ترجمه، متاسفانه بازنشر مناسبی در فضای رسانه‌ها و شبكه‌های بین‌المللی صورت نگرفته است.
 در حالی كه ملت ایران از بزرگ‌ترین قربانیان جنگ‌های ناجوانمردانه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های ممنوعه و انواع مین‌ها و بمب‌ها بوده است، در این زمینه محتوای رسانه‌ای شاخصی در فضای مجازی دیده نمی‌شود. طبیعی است در حوزه حقوقی نیز با اقدامات صورت گرفته به دلیل عدم پیگیری جدی و مداوم در جریان سازی رسانه ای، عملا نتیجه ملموسی حاصل نشده است.