هشدار رئیس ارتش الجزایر به مخالفان بوتفلیقه

هشدار رئیس ارتش الجزایر به مخالفان بوتفلیقه

در حالی كه عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور سالخورده و معلول الجزایر در برابر خواسته‌های مخالفان عقب‌نشینی و اعلام كرد فقط برای یك سال دیگر در قدرت خواهد ماند، اما همچنان اعتراضات در این كشور ادامه دارد. معترضان خواستار كناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه از قدرت به طور كامل هستند. با این حال ارتش الجزایر همچنان از بوتفلیقه حمایت می‌كند و احمد قاید، رئیس ستاد ارتش الجزایر گفته است: ارتش به‌دنبال تضمین امنیت كشور خواهد بود و هرگز اجازه نخواهد داد الجزایر به دوره جنگ و خونریزی بازگردد. وی مخالفان بوتفلیقه را به بازگرداندن كشور به زمان جنگ داخلی متهم كرد. یك هفته پیش نیز نخست وزیر الجزایر هشدار داده بود اعتراضات ممكن است این كشور را به سرنوشت سوریه دچار كند.
به گزارش شبكه المیادین، تظاهرات در الجزایر روز سه‌شنبه از میدان البرید در مركز پایتخت این كشور آغاز شد و معترضان شعارهایی در محكومیت نامزدی بوتفلیقه سر دادند و نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در خیابان‌ها مستقر شدند. همچنین فراخوانی اعلام شد كه از مردم الجزایر خواست روز جمعه آینده در شهرهای مختلف الجزایر تحت عنوان «جمعه كرامت» تظاهرات برگزار كنند. اصحاب رسانه این كشور نیز خواستار برگزاری تظاهرات در روز پنجشنبه (امروز) شدند. تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی در دوره جدید انتخابات موج گسترده‌ای از اعتراضات را در پی داشت.
 با اوج گرفتن اعتراضات او از طریق پیامی كه عبدالغنی زعلان، مدیر كمپین انتخاباتی‌اش آن را قرائت كرد، متعهد شد در صورت پیروزی در این انتخابات، انتخابات زودهنگامی را ظرف یك سال آینده برگزار كند.
از سوی دیگر آمریكا و اتحادیه اروپا از مقامات الجزایری خواسته اند حق برگزاری تظاهرات و «آزادی بیان و تجمعات» را برای مردم محفوظ دارند. به گزارش بی.بی.سی، رابرت بالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریكا به خبرنگاران گفت: ما تحولات الجزایر را تحت نظر داریم و ایالات متحده از ملت الجزایر و حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌كند. مایا كوشیانتسش، سخنگوی كمیساریای اروپا نیز در بروكسل گفت: ما وقتی از تظاهرات صحبت می‌كنیم از آزادی بیان و تجمعات طبق قانون اساسی الجزایر صحبت می‌كنیم. وی همچنین بر پیوند مستحكم اتحادیه اروپا و الجزایر تاكید كرد. روز گذشته پزشكان الجزایری فراخوان برگزاری یك تظاهرات اعتراضی داده بودند.