مقصر را  رها نمی‌کنیم!

تاکید میرباقری بر برخورد با عامل تخلف در جشنواره جام‌جم

مقصر را رها نمی‌کنیم!

چیزی نزدیك به ده روز تا پایان سال جاری زمان مانده است. نفس‌های 97 به شمارش افتاده و سال پیش رو از همیشه به ما نزدیك‌تر می‌شود. این روزها روزهای شلوغ برنامه‌سازی سیما هم است و شبكه‌های مختلف تلویزیونی یك به یك در تدارك هستند تا سفره نوروز امسال‌شان را پربارتر از همیشه چیده و با دستی پر و برنامه‌هایی مختلف، در جلب نگاه و نظر مخاطبان‌شان در این ایام بكوشند. امسال سریال‌هایی چون «ن.خ» به كارگردانی سعید آقاخانی، «بر سر دوراهی» به كارگردانی بهرنگ توفیقی و «مرّ قانون» به كارگردانی مشترك محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده به ترتیب از شبكه‌های یك، دو و سه سیما به عنوان مجموعه‌هایی تازه و مختص نوروز روی آنتن خواهند رفت و همچنین مسابقات و برنامه‌های تولیدی، مستندها و فیلم‌های سینمایی گوناگون هم در هرچه متنوع‌تر كردن این خوان نوروزی در شبكه‌های مختلف نقش خواهند داشت. در روزی كه گذشت دكتر مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی نشستی خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار كرد و به تبیین برنامه‌های مختلف و مجموعه‌های نمایشی مناسبتی رسانه ملی برای نوروز 98 و سال پیش رو پرداخت. او همچنین اخبار و اتفاقات یك سال اخیر رسانه ملی را هم مرور كرده و از نقاط قوت و ضعف رسانه در این یك سال سخن گفت. معاون سیما در این نشست از بازگشت كلاه قرمزی‌ها به نوروز تلویزیون، مجری‌گری شهاب حسینی پس از ایام عید و نیز احتمال حضور پایتختی‌ها در تعطیلات عید فطر و نوروز سال 99 خبر داد.

ركوردشكنی در میزان بینندگان
اصلی‌ترین محور صحبت‌های دكتر میرباقری در این نشست، تبیین و تشریح برنامه‌های نوروزی شبكه‌های مختلف و برنامه‌های پیش روی شبكه‌ها بود. او همچنین در ابتدا به ارزیابی و تحلیل سال 97 پرداخت و با مروری بر اتفاقات یك سال اخیر رسانه ملی گفت: سال 1397 را در قالب چهار فصل می‌توان بررسی كرد. ما در بهار سالی كه گذشت، حركتی رو به رشد و تا حدی توفانی داشتیم و در این فصل با مجموعه برنامه‌های نوروزی‌مان ركورد بیننده‌ها را شكستیم؛ ۸۷ درصد هم بیننده برنامه‌های نوروزی، مستندها، مسابقات و نیز سریال‌های مناسبتی عید چون پایتخت و كلاه‌قرمزی بودند. همچنین در رمضان ۹۷ هم مجددا برنامه‌های ویژه‌ای به‌ویژه در حوزه سریال داشتیم.
میرباقری با اشاره به فصل تابستان ادامه داد: تابستان ۹۷ جام‌جهانی فوتبال را در كشور روسیه داشتیم كه ملی‌پوشانمان هم خوش درخشیدند و ما در رسانه ملی برنامه‌های گوناگونی را برای پوشش این مسابقات و اخبار و حواشی مربوط به آن تدارك دیدیم. در حوزه سریال‌های نمایشی هم مجموعه جریان‌سازی چون پدر ساختیم.
وی افزود: در فصل پاییز بحث ۱۳ آبان را داشتیم و قرار بود ترامپ در این تاریخ تحریم‌های جدید را اعلام کند.
با این حال، رسانه ملی بزرگ‌ترین راهپیمایی را بعد از سال‌های 57 رقم زد و انبوه مردم در آن شركت كردند. همچنین امسال راهپیمایی بزرگ اربعین با وجود تشدید ناامنی‌ها و وضع اقتصادی مثل همیشه باشكوه برگزار شد. در بحث سریال‌سازی هم بانوی عمارت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در مجموع سال 97 از حیث جریان‌سازی و اقبال مردم به رسانه ملی، سال قابل اعتنایی بود. توجه جدی شبكه‌های ملی و معاونت سیما به جوانگرایی در سطح مدیران اصلی شبكه‌ها و نیز در سطح مدیران گروه‌های برنامه‌ساز و بیش از همه در حوزه‌های برنامه‌سازی و شورای سردبیری برنامه‌ها امسال شدت گرفت؛ اتفاقی كه مد نظر مقام معظم رهبری هم بود.
جوانگرایی در سطح مدیران
میرباقری با اشاره به وضعیت این روزهای رسانه ملی و تازه‌ترین اقدامات و تصمیمات آن خاطرنشان كرد: زمستان امسال در بحث برنامه‌های مربوط به چهلمین سال پیروزی انقلاب صدها برنامه در ساختارهای مختلف طراحی كردیم؛ برای مثال دستاوردهای انقلاب را به صورت موشن‌گرافیك اجرا كردیم و در قالب برنامه‌های كوتاه به اطلاع مردم رساندیم. همچنین با توجه به این‌كه بخش عمده جمعیت كشور بعد از انقلاب به دنیا آمدند و نه انقلاب را دیدند و نه دفاع مقدس را، حجم مستندها هم چند برابر شد. ما در قالب این برنامه‌ها عقب‌ماندگی‌ها و عدم استقلال و آزادی قبل از انقلاب كشور را نشان دادیم. اینها اقدامات بسیار شگرفی در تولیدات رسانه ملی بود. صنعت سریال‌سازی ما سال‌ها دچار ركود شده بود و امسال این صنعت به طور جدی احیا شد. دو ثمره بزرگ آن دو پروژه الف ویژه موسی (ع) و سلمان بود كه بعد از سال‌ها وارد پیش‌تولید شدند. مهم‌ترین مساله انعقاد قراردادها بود كه انجام شد و كارگاه‌های ساختشان هم برقرار شدند. این سریال‌ها تراز سریال‌سازی ایران را بالا خواهند برد. آخرین اتفاق امسال هم ارتقای جشنواره جام‌جم بود. جشنواره‌ای كه در ادوار قبل تعطیل شده بود، اما از سال پیش به راه افتاد و امسال هم چهار كمیسیون اضافه كردیم و دیدید كه بخش مردمی چطور مورد اقبال قرار گرفت و حتی حاشیه‌هایی هم داشت.
میرباقری در پایان صحبت‌های این بخش خود، تصریح كرد: امسال به لحاظ اقتصادی و معیشتی سال سختی بود؛ ولی رسانه ملی به خوبی در كنار مردم قرار گرفت تا از این گردنه سخت عبور كند و در زمینه انعكاس اخبار و اطلاعات هم دلسوزانه اطلاع‌رسانی كردیم.
فیلم‌های سینمایی به صف
به گفته معاون سیما در ایام نوروز امسال ۱۴۰ فیلم جدید سینمایی از شبكه‌های مختلف پخش خواهد شد كه در این میان ۱۲۳ عنوان آن خارجی و ۱۷ فیلم ایرانی هستند فیلم‌هایی كه عمدتا ساخته سال‌های 96 و 97 هستند.
میرباقری بیان كرد: امسال علاوه بر ۱۷ شبكه ملی چون تماشا كه به طور دائم سریال‌های تلویزیونی را بازپخش می‌كنند، هفت شبكه مجازی پخش سریال هم داریم. در واقع در ایام نوروز امسال از ۸ صبح تا انتهای شب سریال‌های ایرانی جدید را تكرار خواهیم كرد كه سه عنوان آن جدید و شش عنوان تامینی هستند. در بحث مستند گرچه شبكه مستند از صبح تا شب مستند پخش می‌كند، ولی شبكه مجازی مستند هم داریم و در هر ساعتی یكی از شبكه‌ها را می‌توان پیدا كرد كه مستند پخش كند. در حوزه ارتباط با اردوهای راهیان نور هم هر روز از ۸ صبح تا ۸ شب ارتباط‌های تصویری با این مناطق داریم.
میرباقری با اشاره به دو نكته كلیدی مورد توجه در ساخت برنامه‌های نوروزی امسال ادامه داد: ما در ایام نوروز با دو نكته ویژه مواجه هستیم؛ یكی بحث امنیت منازل هموطنان كه با توجه به حجم بالای مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی در این ایام دغدغه است. (ما در این رابطه در همكاری با پلیس برنامه‌ای طراحی كرده‌ایم تا توصیه‌های امنیتی بدهیم). نكته دیگر این كه در ایام نوروز رژیم غذایی بسیاری از مردم به هم می‌خورد و بحث سلامتی‌شان نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اطلاع‌رسانی در بحث سلامت موضوعیت دارد و امسال شبكه سلامت سیما دو برنامه ویژه را در همین موضوع طراحی كرده است. امیدواریم امسال در نوروز ۹۸ با برنامه‌های فراوان و جذاب آن بهار قابل اعتنایی برای مخاطبان رقم بخورد و شروع سال را قوی آغاز كنیم. به محض پایان نوروز هم مقدمات رمضان و تابستان را داریم و اوقات مفرح برای تابستان مردم فراهم كرده‌ایم. امیدمان این است كه با تولید و پخش این برنامه‌ها امید، نشاط و همبستگی را به ارمغان بیاوریم.

الف ویژه‌ها ساخته می‌شوند
معاون سیما در خصوص سرنوشت سریال‌های ویژه‌ای چون موسی(ع) و سلمان فارسی هم توضیحاتی داشت. او اعلام كرد: در ارزیابی‌هایمان متوجه شدیم علاوه بر سریال‌های الف ویژه و عمومی، سریال‌های فاخر هم داریم. سریال‌های الف ویژه ما چون موسی(ع) و سلمان در هر دقیقه چند ده میلیون تومان هستند. اگر بنا باشد سریال الف ویژه بسازیم، كل پول سازمان خرج می‌شود و سلمان و موسی(ع) چندصد میلیارد هزینه می‌خواهند. سریال‌های الف ویژه را دیگر بدون حضور اسپانسرها نمی‌شود ساخت.
او افزود: داوود میرباقری روی همه جزئیات آثارش حساس است. او كارگاه‌های بزرگی هم تشكیل داده كه بر سر لباس و تزئینات آن دوران مشغول تحقیق هستند. همچنین پروژه فاخر خواجه نصیرالدین طوسی هم متنش تمام شده و در آینده وارد پیش‌تولید آن خواهیم شد. سریال‌های دیگری چون زندگی شهید باكری و شهید همت و نیز سریال تاریخی مقطع بعد از شهادت امام رضا(ع) تا غیبت کبرای امام زمان(عج) را در دستور كار داریم كه در این باره تحقیق كرده‌ایم. سریال زندگی شهید صیاد شیرازی را هم داریم كه ارتش برای ساخت آن اعلام آمادگی كرده است.
خندوانه تمام نمی‌شود
 دورهمی می‌آید

میرباقری در بخش دیگر صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره پایان ساخت برنامه خندوانه گفت: این‌كه خندوانه دیگر قرار نیست پخش شود، دروغ است. البته بعد از نوروز تا ماه رمضان دوستان استراحت می‌كنند و سال آینده بعد از محرم و صفر دوباره روی آنتن می‌روند. امسال در ایام نوروز پنج شب خندوانه و دو شب دورهمی روی آنتن شبكه نسیم می‌رود.
او با اشاره به حواشی مربوط به تقلیدی بودن دورهمی، اتفاقی كه از روز نخست ساخت این برنامه مطرح بود و منجر به حاشیه‌هایی هم شد، گفت: من كار مدیری را تقلیدی نمی‌دانم. گرچه ممكن است به لحاظ شكل و دكور مورد تقلید باشد، اما این قضیه هیچ عیبی ندارد؛ چون ما در این برنامه نقد اجتماعی و فرهنگی می‌كنیم و برنامه‌مان كاملا بومی است. این برنامه خلاقیت‌های خوبی دارد ‌و امثال آن در كشورهای گوناگون ساخته می‌شود.



بالاخره پایتخت را می‌بینیم؟
همین هفته گذشته بود كه خبر درگذشت ناگهانی خشایار الوند، فیلمنامه‌نویس مجموعه‌های طنز نمایشی سیما، كام بسیاری از مخاطبان را تلخ كرد. فیلمنامه‌نویسی كه بخش زیادی از خنده‌هایمان را در طول این سال‌ها مدیون قلم او هستیم. مرحوم الوند تا ساعاتی قبل از مرگ مشغول نوشتن فیلمنامه قسمت جدید پایتخت برای پخش در ایام نوروز بود؛ اتفاقی كه میسر نشد و گروه برنامه‌ساز هم در نبود او اعلام كرد شرایط روحی مناسب برای جلوی دوربین رفتن و ساخت مجموعه طنز را ندارند.
میرباقری در خصوص سرنوشت این تك‌اپیزود سریال پایتخت توضیح داد: قرار بود در نوروز امسال اپیزود ویژه‌ای از مجموعه پایتخت ساخته شود. همه چیز مهیا بود و مرحوم خشایار الوند نیمی از متن را نوشته بود.
قرار بود گروه كار را ۱۵ اسفند كلید بزند، اما مرحوم الوند فوت كرد. همه دلمان می‌خواست این مجموعه را بسازیم، ولی گروه دید در این شرایط واقعا شدنی نیست و حال خوبی برای حضور مقابل دوربین ندارد. در این میان در گفت‌وگوهایی كه داشتیم چند پیشنهاد مطرح شد.
یكی این‌كه این قسمت ویژه از حالت تك قسمتی درآمده و به صورت مجموعه‌ای چهار قسمتی، در پایان ماه مبارك رمضان و مصادف با اعیاد فطر روی آنتن برود كه اگر این اتفاق رخ بدهد، دیگر مجموعه مناسبتی رمضان شبكه یك را 26 قسمتی
می‌بندیم.  بحث دیگر، تدارك این مجموعه برای پخش در نوروز 99 است كه باید با گروه صحبت كنیم و در انتها تمایل گروه به ساخت فیلم سینمایی را داریم. ما با این قضیه مشكلی نداریم، اما فعلا با ما قرارداد دارند و باید تكلیف آن تك‌قسمت را مشخص كنیم.

تعیین تکلیف یک تقلب
در بخش دیگر این نشست، میرباقری درباره حاشیه‌های جشنواره جام‌جم به خبرنگاران توضیح داد: جشنواره جام‌جم مدتی بود كه با وقفه مواجه شده بود تا این‌كه سال گذشته سری چهارم آن دوباره برگزار شد. ما در سال۹۷ چهار عنوان دیگر به بخش‌های جشنواره جام‌جم اضافه كردیم؛ بخش برنامه‌های تركیبی، برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب، صداهای ماندگار و دوبلاژ و فضای مجازی. در كنار اینها یك بخش نظرسنجی مردمی را هم برای مشاركت مخاطبان در نظر گرفتیم.
وی افزود: ما مثل سال‌های قبل برای جمع‌آوری آرا با یكی از شركت‌ها وارد قرارداد شدیم. نكته این سیستم رأی‌گیری این بود كه همه می‌توانستند ببینند رای‌شان چه تغییری در آرا به وجود می‌آورد و در لحظه متوجه ثبت آن می‌شدند.
این سبكی بود كه طراحی كردیم، اما همه در روز جمعه متوجه شدیم اختلالی در آرا به وجود آمده است و ضمن اعلام آن از طریق فتا پرونده تشكیل دادیم.
معاون سیما ادامه داد: در این موضوع چند فرضیه وجود داشت. یك فرضیه این بود كه اختلال صورت گرفته و دیگری این بود كه به صورت واقعی آرا جا‌به‌جا شده است؛ بر همین اساس رای‌گیری را متوقف كردیم. میرباقری با تأكید بر وجود قانون تجارت در كشور گفت: دولت در اجرای قانون ناظر است و اگر تخلفی صورت بگیرد، بر اساس قانون باید آن را پیگیری كرد. پیش از این هم بانك مركزی در این باره با وزارت ارتباطات این مطلب را مطرح كرده بود كه «یو اس‌اس‌دی»‌ها مشكل دارند. وی افزود: ما نمی‌دانیم این تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده است یا خیر. یك متهم مشخص شده است كه چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم نامش را اعلام كنیم اما به محض اعلام نتیجه از سوی مراجع ذی‌صلاح، با این تخلف در هر جا که باشد - چه در دولت و چه در صداوسیما -  برخورد جدی می‌کنیم.



کلاه قرمزی می‌آید؟
از جمله سوالاتی كه در این نشست برای خبرنگاران مطرح بود، مشخص شدن سرنوشت كلاه قرمزی برای پخش در نوروز امسال بود كه بارها از معاون سیما پرسیده شد.  میرباقری با اعلام این خبر خوش كه زمزمه بازگشت كلاه قرمزی‌ها به تلویزیون جدی است، توضیح داد: از ابتدا دلمان می‌خواست كه مجموعه كلاه قرمزی در ایام نوروز امسال هم روی آنتن برود و من شخصا از شش ماه پیش تیم ویژه‌ای را برای مذاكره با گروه سازنده این برنامه فرستادم.  در آن مقطع به دلیل بیماری یكی از عوامل اصلی برنامه، این مذاكره به نتیجه نرسید. با این حال در روزهای گذشته دوباره با این گروه برنامه‌ساز مشغول مذاكره شدیم؛ بحث‌های مختلفی در خصوص منابع مالی و مسائل دیگر مطرح شد و امیدواریم بتوانند مجموعه را برای پخش به نوروز امسال برسانند.  همچنین توافق كرده‌ایم كه امسال این مجموعه را به بالای چهل قسمت برسانند تا علاوه بر ایام نوروز، در دیگر اعیاد سال هم از این مجموعه پرمخاطب استفاده كنیم.
میرباقری با اشاره به تازه‌ترین وضعیت ساخت مجموعه كلاه قرمزی تاكید كرد: قصه نهایی این مجموعه نگاشته شده و لوكیشن‌شان هم در نظر گرفته شده است و در تدارك شروع تصویربرداری هستند.

نوروز پر شكر شكرستان
دیگر خبر خوب نوروز امسال، صداپیشگی شهاب حسینی، بازیگر شاخص تلویزیون و سینما در نقش راوی در مجموعه پویانمایی شكرستان است. اتفاقی كه بعد از مدت‌ها باعث حضور حسینی در رسانه ملی شده است.
میرباقری در این خصوص هم گفت: شهاب حسینی در حوزه‌های مختلفی انجام فعالیت كرده و پیشنهادات گوناگونی داشته است.  همچنین قرار بود یكی از برنامه‌های تركیبی شبكه نسیم را این چهره اجرا كند؛ پیشنهادی كه هنوز روی میز است، اما حسینی تشخیص داد شروع حضور مجدد تلویزیونی‌اش با شكرستان باشد تا این حوزه را هم تجربه كند.
فعلا برای حضور او در 13 قسمت از این مجموعه صحبت شده و او سپس درخصوص برنامه‌های بعدی‌اش تصمیم خواهد گرفت. سری جدید شکرستان در ایام نوروز از شبکه نسیم پخش می‌شود.