نوای سرود نوروزی از رادیو

نوای سرود نوروزی از رادیو

معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران طبق روال سال‌های گذشته برنامه‌های متنوعی را برای ایام نوروز تدارك دیده است. برنامه‌هایی در قالب ساختارهای متفاوت و مضامین متنوع تا از این طریق مخاطبان را سرگرم كند. دكتر حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی در نشست خبری كه با حضور مدیران شبكه‌های مختلف رادیو، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی و دبیر ششمین اجلاس جهانی صدا و اصحاب رسانه برگزار شد، برنامه‌ها را تشریح كرد. وی در این نشست خبری اعلام كرد قبل از نوروز 98، برنامه‌های شبكه‌های مختلف رادیویی به موضوعاتی همچون چهارشنبه‌سوری، تنظیم بازار عید و… می‌پردازند. همچنین ۱۲ شبكه رادیویی برای لحظات تحویل سال جدید برنامه دارند. در این نشست تاكید شد غیر از شبكه نمایش كه برنامه‌های تولیدی دارد، ۱۱ شبكه دیگر برنامه‌ سال تحویل را زنده روانه آنتن می‌كنند. همچنین در این نشست اعلام شد كه رادیو سفر از امروز 20 اسفندماه به صورت 24 ساعته به مدت یك ماه روی موج 5/95 مگاهرتز فعالیتش را آغاز می‌كند. در مجموع معاونت صدا برای ایام نوروز 2511 ساعت برنامه تدارك دیده است كه شامل برنامه‌های طنز، مسابقه، سرگرمی، فرهنگی، ادبی، معارفی، ورزشی و ... است. معاون صدا در این نشست علاوه بر اعلام برنامه‌های نوروزی سال 98، توضیحاتی درباره چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا ارائه كرد. این جشنواره از دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه چهارم اردیبهشت در سالن همایش‌های صدا و سیما خواهد بود. در این جشنواره مهمانانی از كشورهای مختلف حضور دارند. همچنین برای اولین بار هم بخش مردمی به این جشنواره اضافه شده است. وی تاكید كرد كه این جشنواره دورهمی میان برنامه‌سازان خواهد بود كه در قالب جشنواره آثارشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به رشد و ارتقای برنامه‌سازان منجر خواهد شد تا با دقت و حساسیت بیشتری برنامه‌های متنوع برای مخاطبان تولید كنند.

توجه جدی به بیانیه «گام دوم»
سال 97 با تمام فراز و فرودهایش به روزهای پایانی نزدیك می‌شود و رسانه ملی همراه با مردم پیگیر مطالبات آنها بوده است. به گفته معاون صدا، در شرایطی هستیم كه 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را با افتخار، نشاط و امید به آینده پشت سر گذاشتیم.
امسال 120 تهیه كننده، 260 گوینده، ده‌ها نویسنده، صد‌ها همكار و ... برنامه‌های متنوعی برای مردم تولید كردند تا لحظات خوشی با رادیو داشته باشند.
شاه‌آبادی در بخشی از این نشست درباره بیانیه گام دوم انقلاب و ساخت برنامه‌های رادیویی در این حوزه عنوان كرد: همه دستگاه‌ها اعم از صداوسیما موظف هستند در این حوزه به فعالیت بپردازند.
ما در رادیو هم وظیفه توصیف اقدامات دستگاه‌های مختلف و هم، وظیفه مطالبه‌گری را بر عهده داریم.
ضمن این‌كه همان لحظه كه بیانیه صادر شد، شبكه‌های مختلف دست به كار شدند تا هم، در ایام نوروز و هم ،سال آینده به شكل جدی‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت. مسیر حركت رسانه ملی
شفاف است.

راهیان نور، اقدام ملی
به گفته شاه‌آبادی از دیگر رویكردهای رادیو، پخش برنامه‌های مرتبط با راهیان نور است كه به عنوان یك اقدام ملی به آن توجه داریم و امسال هر ۱۴ شبكه به نوعی به این موضوع می‌پردازند كه در مجموع ۶۳۶ برنامه روی آنتن می‌رود. همچنین رادیو نمایش و اداره كل مركز هنرهای نمایشی رادیو علاوه بر تولید برنامه و نمایش، شش نمایش ده قسمتی برای پخش از دیگر شبكه‌های رادیویی آماده كرده كه شامل «پزشكان داوطلب»، «تهـــــــــــــران مصفا» «عمو شكلاتی»، «تعطیلات خانوادگی»، «جدال شیرین» و «عمارت آبی» هستند.

ویژه برنامه‌های طنز نوروزی
معاون صدا درباره برنامه‌های نوروزی سال ۹۸ گفت: ما برای ایام نوروز برنامه‌های شاد و متنوع در نظر گرفته‌ایم تا لحظات خوبی برای شنوندگان فراهم كنیم و همراه و همدل مردم در این ایام باشیم. قبل از شروع سال جدید در قالب برنامه‌ها به موضوعاتی مثل چهارشنبه‌سوری، تنظیم بازار عید و… می‌پردازیم.
همچنین ۱۲ شبكه رادیویی برای لحظه تحویل سال ویژه‌برنامه دارند. جز شبكه نمایش كه برنامه‌های تولیدی دارد، ۱۱ شبكه دیگر ما برنامه‌های زنده روی آنتن می‌برد.
در حوزه طنز هفت شبكه به صورت ویژه به طنز می‌پردازد كه مجموعا ۱۳ عنوان برنامه همچون صبح عید با شما، عصر بهاری، عیدانه، كارت هدیه،گل و بلبل و ... روی آنتن می‌رود. در مجموع ایام نوروز 2511 ساعت ویژه برنامه در قالب 3078 قطعه برنامه در این ایام روی آنتن می‌رود. در حوزه مسابقه نیز در هفت شبكه ۱۴۸ مسابقه رادیویی روی آنتن می‌رود.

جزئیات جشنواره بین‌المللی رادیو
از ابتدای امسال شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی صدا فعالیتش را آغاز كرد. فراخوان اعلام و هفت بخش ویژه برای جشنواره در نظر گرفته شد.
به گفته معاون صدا در بخش مستمر، بازده شش ماهه در نظر گرفته شد و برنامه‌هایی كه روی آنتن بودند به شكل تصادفی انتخاب و ارزیابی شدند.
وی در این باره توضیح داد: جشنواره رادیو و اجلاس صدا از دوم اردیبهشت ۹۸ آغاز شده و چهارم اردیبهشت خاتمه می‌یابد. بخش برنامه‌های آزاد جشنواره به صورت جدی با حضور همه علاقه‌مندان اصحاب رادیو و مراكز استانی برگزار می‌شود.
بیش از 91 درصد مشاركت شبكه‌های رادیویی را داشتیم. ۱۳۸ عنوان برنامه رادیویی به بخش مستمر جشنواره راه‌یافته كه از این میان ۵۶ اثر به بخش نیمه‌نهایی راه پیدا كرد و 40 داور مشغول داوری هستند. همچنین در فضای مجازی آثار مختلفی در بخش‌های تعامل با مخاطب، پادكست، سایت‌های شبكه‌های رادیویی و رادیو نماها به دست ما رسید.

رادیو سفر از ۲۰ اسفند
فعالیت رادیو سفر از امروز روی موج 5/95 مگاهرتز شروع می‌شود. این شبكه به مدت یك ماه، 24 ساعته فعال است. به گفته معاون صدا در این شبكه از محورهای طنز و سرگرمی تا مسائل مرتبط با سفر پوشش داده می‌شود. همچنین به مسائلی كه بتواند به كاهش سوانح رانندگی كمك كند، پرداخته می‌شود. ما تمام رویدادها و رخدادهای ترافیكی كشور را در این شبكه رادیویی پوشش خواهیم داد. شاه‌آبادی عنوان كرد: در جشنواره برنامه‌های نوروزی قطعات آگهی‌های اجتماعی در فواصل مختلف در میان‌برنامه‌ها پخش می‌شود.

رادیو جوان، پرشنونده‌ترین
معاون صدا در بخشی از این نشست درباره شبكه‌های پرمخاطب رادیو اظهار كرد: رادیو جوان، رادیو پیام، آوا و ایران چهار شبكه اول پرشنونده رادیو هستند. همچنین هر یك از شبكه‌ها قطعات آگهی‌های اجتماعی را به صورت جدی آماده كرده‌اند تا در فواصل برنامه‌ها پخش شود.
علی سیفی، مدیر رادیو جوان نیز در این نشست در پاسخ به سؤال جام‌جم مبنی بر این‌كه ساختار برنامه‌های این شبكه در ایام نوروز چطور است توضیح داد: ما از ۲۵ اسفندماه به استقبال نوروز ۹۸ رفته‌ایم و برنامه‌های ما تا ۱۶ فروردین ادامه خواهد داشت. برنامه‌های ما در سال جدید
صد در صد تغییر می‌كند و جز یك باكس تأمینی، باقی برنامه‌ها به صورت زنده پخش می‌شود. در ادامه مهدی شاملو، مسؤول نرم افزار ایران صدا درباره مجموعه‌های نوروزی كه قرار است روی این برنامه قرار بگیرد، بیان كرد: اسماعیل آذر، عبدالرشید كاكاوند، شیده معاونی و بهروز رضوی از جمله كسانی هستند كه آثاری را قرائت كرده‌اند.

افزایش تبلیغات بازرگانی
شاه‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تبلیغات بازرگانی در رادیو تصریح كرد: در اسفندماه همه بخش‌های صداوسیما به دلیل هجوم همه نهادها برای تبلیغ با پیام‌های بازرگانی بیشتری مواجه است. معاون صدا تأكید كرد: البته من در این باره به اداره‌كل بازرگانی تذكر داده‌ام چون كنداكتورهای سه دقیقه‌ای پیام بازرگانی هفت دقیقه‌ای شده و من در این باره تذكر دادم. نسبت به برنامه‌های مشاركتی داخل شبكه‌ها نیز ملاحظات رعایت می‌شود و ما برنامه‌های ویژه كنكور را به حداقل رسانده‌ایم و البته به همین دلیل در مضیقه مالی هم قرار گرفته‌ایم. در مجموع تلاش داریم پیام‌های بازرگانی آزاردهنده برای شنوندگان نباشد.
وی در پاسخ به این سؤال كه چرا رادیو گردشگری راه‌اندازی نشده، توضیح داد: رادیو گردشگری قرار بود كه با مشاركت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی شود. ما آمادگی خود را اعلام كردیم و سهم كارمان را هم انجام دادیم، اما پشتوانه را از طرف سازمان میراث فرهنگی نداشتیم. ضمن این‌كه ما برای راه‌اندازی شبكه‌های جدید رادیویی ملاحظاتی داریم و اصراری هم در این باره نخواهیم داشت.

ویژه برنامه‌های طنز نوروزی
معاون صدا درباره برنامه‌های نوروزی سال ۹۸ گفت: ما برای ایام نوروز برنامه‌های شاد و متنوع در نظر گرفته‌ایم تا لحظات خوبی برای شنوندگان فراهم كنیم و همراه و همدل مردم در این ایام باشیم. قبل از شروع سال جدید در قالب برنامه‌ها به موضوعاتی مثل چهارشنبه‌سوری، تنظیم بازار عید و… می‌پردازیم. همچنین ۱۲ شبكه رادیویی برای لحظه تحویل سال ویژه‌برنامه دارند. جز شبكه نمایش كه برنامه‌های تولیدی دارد، ۱۱ شبكه دیگر ما برنامه‌های زنده روی آنتن می‌برد. در حوزه طنز هفت شبكه به صورت ویژه به طنز می‌پردازند كه مجموعا ۱۳ عنوان برنامه همچون صبح عید با شما، عصر بهاری، عیدانه، كارت هدیه،گل و بلبل و ... روی آنتن می‌رود. در مجموع ایام نوروز 2511 ساعت ویژه برنامه در قالب 3078 قطعه برنامه در این ایام روی آنتن می‌رود. در حوزه مسابقه نیز در هفت شبكه ۱۴۸ مسابقه رادیویی روی آنتن می‌رود.

بخش مردمی؛ برای اولین بار
شاه‌آبادی با اشاره به تغییرات جشنواره امسال تصریح كرد: برای اولین‌بار بخش مردمی به جشنواره اضافه شد كه ۶۲۳ اثر در این بخش راه یافت و ۴۰ اثر درنهایت به بخش نیمه نهایی می‌رود. همچنین در بخش بین‌الملل صد اثر راه‌یافته كه از كشورهای چك، لهستان، كرواسی، مالزی و… به جشنواره رسیده است.
معاون صدا در پاسخ به سؤال جام‌جم در توضیحات بیشتر مردمی عنوان كرد: در بخش مردمی هنوز در آغاز كار هستیم كه نفس مشاركت دادن مردم برای ما ارزشمند است. در ادامه روند برگزاری جشنواره از نفرات برگزیده هم به نحو شایسته بهره خواهیم گرفت. همان طور كه امروز بهترین برنامه‌سازان ما برگزیده‌های دوره‌های گذشته جشنواره رادیو هستند.
همچنین رویكرد رادیو در بخش اجلاس جهانی صدا، در حوزه آینده‌پژوهی برنامه‌ریزی شده است و در بخش‌های رادیو در عصر شبكه، رادیو و نوآوری، رادیو و فرهنگ و رادیو و اقتصاد فراخوان اعلام شده كه بیش از ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه‌ها ارسال شده است و تاكنون حضور چهار مهمان خارجی از كشورهای بلژیك، فرانسه، استرالیا و رومانی در جشنواره قطعی شده كه همه مدرس بین‌المللی هستند. البته قرار است ده مهمان خارجی باشد. به گفته معاون صدا، جشنواره رادیو، دورهمی بین برنامه‌سازان است كه به رقابت سازنده و سالم میان برنامه‌سازان منجر می‌شود كه ارتقای كار را درپی خواهد داشت.

تحولات رادیو
محمد اخگری، دبیر علمی اجلاس صدا نیز در جزئیاتی عنوان كرد: مهمانانی از خارج از كشور در جشنواره حضور دارند كه شاهد
هم افزایی و تعامل آنها در حوزه‌های آینده پژوهی و مبانی مرتبط با تحولات رادیو خواهیم بود. شاه‌آبادی در ادامه درباره اطلاع‌رسانی اندك در بخش بین‌الملل توضیح داد: چند سال وقفه در جشنواره تاثیرات خود را گذاشته است، اما امسال تبلیغ و اطلاع‌رسانی دقیق با پیگیری اخگری صورت گرفت، اما فكر می‌كنم بعد از چند دوره وقفه این شروع خوبی است.
نورالدین جعفری، دبیر جشنواره در بخشی از این نشست درباره سهم نابینایان در این جشنواره توضیح داد: نابینایان هم سهم دارند و می‌توانند در بخش‌های پادكست و مردمی آثارشان را ارائه كنند و ما حتما استقبال می‌كنیم. ضمن این‌كه در طول سال برنامه‌هایی برای نابینایان از رادیو پخش می‌شود.