8 راهکار مواجهه صحیح با چالش‌ها

8 راهکار مواجهه صحیح با چالش‌ها

پیروزی‌ها را مربوط به خداوند بدانیم
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات قرآنی، نكات مهمی را درباره مواجهه صحیح با چالش‌ها بیان كردند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه در منابع دینی ما نحوه مواجهه با پیروزی‌ها و رویدادهای مثبت بیان شده، افزودند: قرآن می‌گوید در مواجهه با پیروزی‌ها دچار غرور نشوید و با تسبیح و استغفار، آن پیروزی را مربوط به خدا بدانید و نه مربوط به خودتان.
ایشان با اشاره به بیانات امام(ره) كه همواره دست قدرت الهی را در این انقلاب و حوادث مربوط به آن متذكر می‌شدند، گفتند: امام بزرگوار در مواجهه با پیروزی‌ها، آن را نتیجه لطف و عنایت خداوند متعال می‌دانستند همانگونه كه گفتند «خرمشهر را خدا آزاد كرد».
رهبر انقلاب اسلامی به حضور اعجاب‌انگیز و گسترده‌تر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز اشاره و خاطرنشان كردند: آیا هیچ عامل انسانی می‌تواند ادعا كند كه این حضور متراكم و قوی كار او بوده است؟ قطعاً عامل راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال جز دست قدرت الهی نبود.
رهبر انقلاب با استناد به آیات قرآن كریم افزودند: در مواجهه با حوادث تلخ نظیر تحریم یا احتمال حركت نظامی دشمن باید متوجه بود كه این حوادث در واقع تحقق سخن پروردگار مبنی بر مقابله دشمنان خدا با مؤمنان و حركت‌های ایمانی است كه درك همین نكته بر ایمان مؤمنان می‌افزاید چنانكه صف‌آرایی مستكبران در مقابل انقلاب اسلامی، بر ایمان ملت ایران افزود.
ایشان افزودند: نظام اسلامی توقع نداشت كه سلطه‌گران جهانی در مقابل حركت ملت ایران ساكت بمانند البته ما باید كاری كنیم كه دشمنان حتی به فكر تحریم و اقدام نظامی و دیگر اقدامات نیفتند اما اگر هم افتادند باید كاری كنیم كه سركوب و دچار شكست شوند.

دچار ترس نشویم
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به این‌كه نباید در مقابل حوادث دچار ترس و دلهره شد، افزودند: امام خمینی مظهر این توصیه الهی بود و هیچ‌گاه از هیچ حادثه‌ای دچار ترس نمی‌شد.

امیدوار باشیم
«پرهیز از نا‌امیدی» نكته دیگری بود كه رهبر انقلاب در تبیین «مواجهه صحیح كشور و افراد مؤثر كشور با چالش‌ها و حوادث» مورد تأكید قرار دادند و گفتند: به فرموده پروردگار باید همیشه امیدوار باشیم كه در سایه ایمان، توكل، عزم، تصمیم و اقدام، اهداف خود را محقق كنیم و بینی قدرت‌های بزرگ را به خاك بمالیم.

پرهیز از شتابزدگی
«پرهیز همه افراد از شتابزدگی و بی‌صبری و بهانه‌گیری» نكته دیگری بود كه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای آن را در مواجهه با چالش‌ها ضروری برشمردند.
ایشان خاطرنشان كردند: باید كمر همت بست و اقدامات لازم را در زمینه‌های گوناگون حتما انجام داد اما بدانیم كه تا رسیدن به مقصود صبر لازم است، چرا كه همه كارها امكان انجام سریع را ندارند.

مرزبندی پررنگ با دشمن
رهبر انقلاب اسلامی همچنین «مرزبندی پررنگ با دشمن را برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم»، بسیار لازم خواندند و خاطرنشان كردند: مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجسته‌سازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نكند و بر فضای مجازی و فرهنگ كشور مسلط نشود.

به بهانه اختلاف‌نظر دشمنی نكنیم
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با وجود تأكید فراوان بر مرزبندی با دشمن، یك نكته حاشیه‌ای اما ظریف را هم توصیه كردند و آن این‌كه «نباید به خاطر تعصب بجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب كرد». ایشان در همین زمینه افزودند: وقتی فلان كنوانسیون یا معاهده در كشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌كنند دو طرف نباید یكدیگر را به همراهی با دشمن متهم كنند و به جان هم بیفتند.

ضرورت بسیج حداکثری
رهبر انقلاب در پایان دو نكته مهم را مورد تأكید قرار دادند: «ضرورت بسیج حداكثری نیروها در مقابل تهاجم حداكثری دشمن» و «پرهیز از غفلت از ذكر و یاد پروردگار».
ایشان خاطرنشان كردند: دشمن یعنی آمریكا و صهیونیست‌ها امروز همه امكانات و توانایی‌های خود را بر ضد ملت ایران بسیج كرده‌اند و غربی‌ها و اروپایی‌ها نیز به نوعی در حاشیه آنها با ایران دشمنی می‌كنند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به سخنان آمریكایی‌ها درباره اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ایران افزودند: آنها در مقابل ایران دست به تهاجم حداكثری زده‌اند اما اگر ما به بسیج حداكثری امكانات و توانایی‌های خود اقدام كنیم، به فضل الهی سنگین‌ترین شكست تاریخ آمریكا را نصیب این كشور خواهیم كرد.

از یاد خدا کوتاهی نکنیم
رهبر انقلاب در نكته پایانی، با یادآوری سخن پروردگار به حضرت موسی مبنی بر كوتاهی نكردن در ذكر و یاد خدا افزودند: ذكر الهی وسیله و مایه همه توانایی‌هایی است كه باید برای تحقق اهداف انقلاب به‌كار گیریم كه اگر اینگونه شود خدا با ماست و وعده‌های شیرین و صادق او در حق ملت ایران محقق خواهد شد.