سرعت و سبقت خط قـرمـز پلیس

بسیج همه دستگاه‌ها در ایام نوروز برای ارائه خدمات به مسافران

سرعت و سبقت خط قـرمـز پلیس

اگر از آن دسته افرادی هستید كه فكر می‌كنید تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ایرانگردی نیست و شلوغی جاده‌ها و ترافیك مسیرها، سفر را خسته‌كننده و پررنج خواهد كرد و همچنین شلوغی در شهرها و اماكن دیدنی، از كیفیت ارائه خدمات می‌كاهد، پیشنهاد فعالان گردشگری به شما، سفر به مقاصد كمتر شناخته شده است؛ سفر به شهرهایی به غیر از اصفهان، شیراز و مشهد و البته استان‌های شمالی. در همین خصوص، حركت قطارهای گردشگری در مسیرهای كمتر دیده شده، تمهیدی است كه برای نوروز امسال اندیشیده شده تا ضمن توزیع سفر در تمام نقاط كشور، تجربه‌ای متفاوت از سفرهای نوروزی برای خانواده‌ها رقم بخورد؛ تجربه‌ای به دور از ترافیك و شلوغی‌های معمول در این ایام. این خبر را ندایی، نماینده شركت حمل و نقل ریلی رجا در جلسه هفته گذشته ستاد هماهنگی خدمات سفر اعلام كرد و در توضیح جزئیات این طرح گفت: در نوروز امسال، روزانه 235 رام قطار حركت خواهد كرد و تفاهم حركت قطار رایگان از تبریز به جلفا نیز بسته شده است. همچنین قطارهای گردشگری تهران - سوادكوه و تهران - شیرگاه نیز راه‌اندازی شده و قطار گردشگری اراك هم با پیگیری رئیس سازمان میراث فرهنگی به این ناوگان اضافه خواهد شد. به گفته ندایی، برای اولین بار قطارها درجه‌بندی شده تا مسافران بسته به نوع خدمات درخواستی، قطار مورد نظر خود را انتخاب كنند.
مسیر هم بخشی از سفر است
با توجه به این‌كه نوروز امسال با دو عید مذهبی همزمان شده است، مسؤولان همچنین وعده داده‌اند نوروز امسال، نوروزی شاد و متفاوت باشد. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره گفته است: رویكرد ما به این سمت است كه مسافران پس از تعطیلات نوروزی با نشاط و قوت به زندگی و كار خود بازگردند. بر همین اساس، ستاد هماهنگی خدمات سفر كه متشكل از ارگان‌ها و سازمان‌های متعدد است، نهایت تلاش خود را برای تامین ایمنی راه‌ها و كاستن از احتمال مخاطرات سفر و تصادفات جاده‌ای به كار بسته است. به گفته تیموری، از آنجا كه 60 درصد تصادفات در 30 كیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، كمپ‌هایی در آن شهرها برپا می‌شود.
همچنین برای تامین امنیت هر چه بیشتر راه‌ها، طرح ترافیك نوروزی از 25 اسفند آغاز می‌شود و تا 17فروردین سال آینده با حضور مستمر ماموران راهور در مسیرهای جاده‌ای ادامه خواهد داشت و با توجه به علل تصادفات سال گذشته كه به سرعت و سبقت‌های غیرمجاز و رانندگی با حالت خستگی مربوط می‌شد، خط قرمزهای پلیس امسال جلوگیری از سرعت و سبقت غیرمجاز است.
خدمات گردشگر ی
 گران نمی‌شود
یكی دیگر از نگرانی‌های خانواده‌ها در برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی، موضوع هزینه‌هاست؛ آن هم در شرایط كنونی و با افزایش افسارگسیخته درآمدها. در پاسخ به این نگرانی البته آن‌طور كه معاون گردشگری تاكید كرده، هیچ افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت تا مردم با توجه به فشارهای اقتصادی، در ایام نوروز مشكلی نداشته باشند.
نگران آب و هوای متغیر بهاری نباشید!
موضوع دیگری كه برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی را با دشواری همراه می‌كند، غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط جوی است. برای حل این مشكل در نوروز امسال هم چاره‌اندیشی شد و به گفته فلاح از سازمان هواشناسی، بولتن پیش‌بینی هواشناسی به صورت روزانه تهیه می‌شود و در اختیار مدیران كل قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از طریق سامانه تلفنی در جریان موارد هشداردهنده قرار بگیرند. همچنین براساس هماهنگی با وزارت ارتباطات، قرار است اگر موارد هشداردهنده‌ای وجود داشته باشد، به صورت پیامك به افرادی كه در آن منطقه هستند اطلاع‌رسانی و هشدارهای هواشناسی در شبكه خبر سیما نیز زیرنویس شود.
آماده‌باش همه دستگاه‌های خدماتی
در كنار دیگر دستگاه‌ها، سازمان اورژانس كشور هم از آمادگی شبانه‌روزی این نهاد در نوروز خبر داده است. از این رو در ایام عید 5500 آمبولانس، 64 اتوبوس آمبولانس و 330 موتور آمبولانس برای مناطق پرترافیك پیش‌بینی شده است. همچنین 3000 پایگاه اورژانس در شهرها و جاده‌ها و 600 كمپ اورژانس در ایام نوروز فعال هستند و سامانه 115 اورژانس در ایام نوروز آماده پاسخگویی به درخواست كمك از سوی مردم است. در بخش اورژانس بیمارستانی هم سی‌.سی‌.یو و آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌ها در نوروز ارائه خدمات خواهند داشت و هیچ بخش دیالیزی هم در سراسر كشور تعطیل نخواهد بود. اینها اما همه آن تمهیداتی نیست كه برای هر چه بهتر برگزار شدن تعطیلات و سفرهای نوروزی در نظر گرفته شده است. در این ایام، برای عدم ایجاد مزاحمت عبور و مرور مسافران، كلیه عملیات عمرانی در شهرها متوقف و سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهرها نیز تجهیز خواهد شد.
در كنار این موارد، در نظر گرفتن 14500 اتوبوس، 26 هزار سواری با 18 هزار راننده برای جابجایی مسافران، آمادگی 800 متجمع خدمات رفاهی در طول مسیرها،‌ امكان دسترسی شبانه‌روزی به راهداری از طریق سامانه 141 راهداری،آمادگی 14 هزار راهدار به صورت شبانه‌روزی برای ارائه خدمات، آماده‌سازی و زیباسازی فرودگاه‌ها و رصد قیمت‌ها و برخورد با تخلفات و تنظیم بازار از دیگر اقداماتی هستند كه از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفر برای ساماندهی تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده است.