سفر به سیستان و بلوچستان، «سین هشتم»  نوروز امسال

سفر به سیستان و بلوچستان، «سین هشتم» نوروز امسال

«سین هشتم» سفره نوروزی امسال ایرانیان می‌تواند سفر به سیستان و بلوچستان باشد؛ سفر به استانی پهناور، بکر و ناشناخته و البته فوق‌العاده جذاب که برای توسعه اقتصادی خود چشم به صنعت گردشگری دوخته و برای این منظور، دست‌اندرکاران گردشگری کشور و در راس آنها رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به جمع دعوت‌کنندگان سفر به این استان پیوسته‌اند؛ آن هم با برگزاری یک رویداد فرهنگی در آستانه سال نو به نام جشنواره نوروزی سین هشتم. علی‌اصغر مونسان که در حاشیه برگزاری جشنواره نوروزی سین هشتم سخن می‌گفت نسبت به این موضوع که اجرای برنامه‌های فرهنگی و مفرح مانند سین هشتم بتواند علاوه بر ایجاد فضای نشاط و شادابی در سطح جامعه به معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان کمک کند و باعث رونق گردشگری در این نقطه پهناور از کشورمان شود، ابراز امیدواری کرد. در این مراسم همچنین از یادمان مهرگان صلح رونمایی شد و این یادمان‌ها که پرنده‌های صلحی دوخته شده با سوزن‌دوزی صنایع دستی بلوچ بودند، توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی به مهمانان خارجی این مراسم اهدا شد. در ادامه این رویداد، موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این‌که در سال گذشته سه میلیون نفر به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اند، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، شاهد حضور گردشگران بیشتری در نوروز امسال باشیم. به گفته او، طراوت و تازگی بهاری در استان سیستان و بلوچستان در کنار طبیعت خدادادی و جذاب و نیز سنت‌های دوست‌داشتنی مردم استان سیستان و بلوچستان همه و همه عوامل تأثیرگذاری هستند که مردم را برای سفر به استان سیستان و بلوچستان ترغیب می‌کنند.
اما محمد امین نعیمی فرد، رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز نوروز را پیام‌آور صلح و دوستی دانست و تاکید کرد: سیستان و بلوچستان خاستگاه اساطیر و تمدن‌های غنی است و در دولت تدبیر و امید شاهد اتفاقات بسیار خوب در حوزه‌های مختلف به‌خصوص حوزه‌های فرهنگی در سیستان و بلوچستان بودیم و امید داریم این فعالیت‌ها در سیستان و بلوچستان همچنان تداوم داشته باشد. این نماینده از همه مردم و گردشگران دعوت کرد با سفر به این استان از نزدیک شاهد جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی بسیار ارزشمند این نقطه از کشور باشند.
بازگشایی دوباره کوشک احمدشاهی
در این مراسم، کوشک احمدشاهی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران هم پس از یک دوره شش ماهه اجرای طرح حفاظت و مرمت آثار و تزئینات وابسته به معماری بنا، بازگشایی شد.
عمارت کوشک احمدشاهی اواخر دوره قاجار به منظور خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا شد. از ویژگی‌های عمده این بنا تزئینات و نمای آجری به کار رفته در سرتاسر نمای بیرونی آن است. این عمارت در دوره پهلوی دوم پس از مرمت و تغییر مبلمان داخلی به عنوان محل سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.