ماجرای پیك نوروزی و داستان نویسی

ماجرای پیك نوروزی و داستان نویسی


 نوروز نزدیك است و بحث اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام باز هم داغ. اوقات فراغت را از نظر زمانی به چهار قسمت تقسیم می‌كنند: شبانه‌روز، هفتگی، میان‌مدت و بلندمدت كه میان مدت همان تعطیلات نوروزی است و بلندمدت، تعطیلات تابستان. تمركز ما در این مطلب البته برتعطیلات میان‌مدت (نوروز) دانش‌آموزان به‌خصوص مقطع ابتدایی است كه اوقات فراغت آنان در كنار خانواده می‌گذرد.
زمانی كه ما محصل مقطع ابتدایی بودیم روش‌های تدریس سنتی بود و برای تكالیف نوروزی باید از اول كتاب فارسی تا قسمتی كه تدریس شده بود چند بار می‌نوشتیم و بعد از تعطیلات آن دفتر را به معلم ارائه می‌دادیم كه او حتی آن را تصحیح نمی‌كرد و فقط گوشه دفتر را پاره می‌كرد تا دیگر از آن استفاده نشود. تند نوشتن، جاگذاشتن كلمات، اشتباه نوشتن و بدخط بودن دستاورد این نوع تكالیف بود.
تاریخ را كه مرور می‌كنیم پر است از تغییر مسؤولان رده بالای آموزش و پرورش و تغییر تصمیمات درباره تكالیف نوروزی. چند سالی مانور بر پیك نوروزی بود كه بار علمی هم نداشت، بگذریم كه عده‌ای از این مسیر میلیون‌ها تومان به جیب می‌زدند. از گذشته اما تكالیف نوروزی تبدیل به عید و داستان شده كه این روند همچنان ادامه دارد. این تكالیف برای دانش‌آموزان ابتدایی نسخه‌پیچی شده و شامل داستان‌خوانی، داستان‌نویسی و داستانگویی است.
طبق متن شیوه‌نامه، داستان خوانی یعنی ‌این‌كه دانش‌آموز به انتخاب خود و خانواده و با كمك معلم یك كتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را بنویسد.
این كار برای همه دانش‌آموزان اجباری است و معلم هم باید طبق فرم (الف) اسامی آنان را با نوع داستان به منطقه تحویل دهد و یكی از دستنوشته‌های هر پایه را انتخاب و به منطقه تحویل دهد و منطقه هم فرم (ب) را به استان ارسال كند، مدرسه نیز موظف به برگزاری نمایشگاه است.
با این كه آموزش و پرورش می‌گوید با حذف پیك نوروزی و جایگزین كردن این روش می‌خواسته نوروزی پربار و شاد را برای دانش‌آموزان رقم بزند اما باید گفت چه این روش و چه آن روش هردو اوقات فراغت نوروز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
سیاست‌های آموزش و پرورش متاسفانه یك بام و دو هوا است. از طرفی می‌گوید مشق شب نباید باشد و بچه‌ها در مدرسه باید بازی كنند و شاد باشند و ازطرف دیگر بخشی از اوقات فراغت اصلی آنان (نوروز) را می‌گیرد.
نكته دیگر این كه اگر دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی داستان‌نویسی، داستان‌خوانی و داستان‌گویی را یاد نگیرند قطعا در این تعطیلات هم یاد نخواهند گرفت.