آمریكا گزینه دیگری برای محدودیت تجارت ایران ندارد

آمریكا گزینه دیگری برای محدودیت تجارت ایران ندارد


سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌كه آمریكا تمام اقدامات تحریمی علیه تجارت خارجی ایران را در سال 97 به‌كار برد، گفت: تلاش می‌كنیم در سال ۹۸ از صادرات به كشورهای دوردست به صادرات به كشورهای همسایه معطوف شویم.
محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت تجارت در سال 98 گفت: علی‌رغم جنگ اقتصادی و هدف گرفتن تجارت خارجی ما در تحریم‌ها، عملكرد خوبی در شاخص تجارت خارجی از خود به‌جای گذاشتیم و در تجارت خارجی با برخی كشورها از جمله عراق ركوردزنی داشتیم؛ به طوری كه امسال صادراتمان به این كشور (صادرات كالا) از مرز 9 میلیارد دلار عبور خواهد كرد.
وی با بیان این‌كه با توجه به آمار 11 ماهه تجارت خارجی، آنچه آمریكا در مورد تجارت خارجی ما پیش‌بینی می‌كرد، محقق نشد، گفت: اگرچه در ارتباطات تجاری با برخی كشورهای دوردست به دلیل تحریم‌ها با مشكلاتی مواجه شدیم، اما ارتباطات تجاری با همسایگان این مساله را جبران كرد و درمجموع چالش بزرگی را پشت سر گذاشتیم.
مودودی با اشاره به تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریكا اظهار كرد: تحریم‌های نفتی علیه ایران موضوع جدیدی نیست، ضمن این‌كه خود آمریكا هم باید هزینه این تحریم‌ها را بابت افزایش قیمت نفت بپردازد.
وی بیان کرد:در سال 98 ما سراسیمگی‌ها و نوسانات شدید ارزی كه باعث اتخاذ برخی تصمیمات عجولانه شد را پشت‌سر گذاشته‌ایم و تا حدودی به ثبات در سیاستگذاری‌ها رسیده‌ایم و با مدیریت منابع ارزی و مدیریت و تسهیل فضای تجاری سال 98 سال آرام‌تر نسبت به سال 97 خواهد بود و به نظر می‌رسد در سال 98 شاهد شوك‌های سال 97 نباشیم.