دانش‌آموزان چه كنند؟

دانش‌آموزان چه كنند؟

انگار سوادشان را در تقویم كهنه سال قبل جا گذاشته‌اند؛ خیلی چیزها فراموش‌شان شده و انگار نه انگار كه صفحات كتاب‌های درسی‌شان رو به پایان است و تا امتحانات پایان سال تحصیلی‌شان چیز زیادی نمانده؛ این همه فاصله بین دانش‌آموزان و تنها وظیفه‌ای كه به آنها سپرده شده یعنی تحصیل و كسب علم و دانش، برای خانواده‌ها قابل هضم نیست، اما آنها نگران چیزی نیستند و سعی می‌كنند آهسته آهسته به همان جایگاهی برسند كه در طول شش ماه گذشته داشتند. این اتفاق اما به سادگی امكان‌پذیر نیست و همت چندجانبه‌ای را می‌طلبد كه یك طرفش دانش‌آموز ایستاده است. در همین راستا به دانش‌آموزان توصیه می‌شود كه از انتخاب هدف‌های بزرگ درسی مثل دوره تمام دروس دست بردارند و برای خودشان خرده هدف‌هایی تعیین كنند كه انجام پذیر باشد و با همین خرده هدف‌ها هرچه سریع‌تر به حال و هوای روزهای قبل از تعطیلات برگردند. بعد از تعیین خرده هدف‌های كوتاه‌مدت حالا به دانش‌آموزان توصیه می‌شود كه با رعایت موارد زیر دوباره قطار علم‌آموزی‌شان را به ریل اصلی‌اش برگردانند:
اول این‌كه برای مطالعه و دوره دروس از انتخاب فضاهای شلوغ و پررفت و آمد پرهیز كنند و حتی‌الامكان فضایی ساكت را برای درس خواندن و تمركز كردن پیدا كنند. در مرحله بعدی بهتر است هر دانش‌آموزی با توجه به شناختی كه از خودش دارد یك زمان مشخص برای مطالعه‌اش تعیین كند یا از پدر و مادر یا اولیای مدرسه‌اش برای این موضوع كمك بگیرد.
مساله بعدی تمرین خط فارسی است؛ تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تاثیرات تعطیلات  بر دستخط دانش‌آموزان اصلا كم نیست، چراكه نوشتن در ایام نوروز برای خیلی از بچه‌ها كم می‌شود و همین مساله روی دستخط‌شان اثر می‌گذارد.