دل نگرانی برای  فیل ماهی‌های آشوراده

دل نگرانی برای فیل ماهی‌های آشوراده


جزیره زیبای آشوراده كه قسمتی از پناهگاه حیات‌وحش میانكاله محســــوب می‌شود، زیستگاه حیات‌وحش حساس و شكننده‌ای است كه یكی از دلایل وجود این حیات‌وحش كم‌نظیر عدم وجود انسان و تمدن شهری در این منطقه است. سازمان حفاظت محیط‌زیست كه بالطبع وظیفه حفاظت از محیط‌زیست را دارد، در زمان ریاست خانم دكتر ابتكار و در سال 1393 و در كمال شگفتی طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، كاربری این جزیره را به گردشگری تغییر داد!
یكی از گونه‌های دریایی منطقه، فیل ماهی، ازجمله ماهیان خاویاری است كه زیستگاهش اطراف جزیره آشوراده است.
كلمه و شاه‌كولی دوگونه در شرف تهدید هستند كه در طرح ارزیابی اثرات محیط‌زیستی آشوراده هم به آن اشاره شده، اما به دو دلیل در حال انقراض هستند؛ اول صید بیش از حد و دوم رفت و آمد قایق‌های موتوری در منطقه.
گفته می‌شود 40 درصد خاویار ایران از منطقه آشوراده به دست می‌آید و از آنجا كه كلمه غذای اصلی فیل ماهی است، انقراض كلمه به انقراض فیل ماهی و خاویار منجر خواهد شد.
حال قرار است در زیستگاه این گونه‌های حساس و در شرف تهدید، ورزش‌های آبی و دریایی راه‌اندازی و پلاژ شنا و... احداث شود که نتیجه آن نشت روغن و بنزین قایق‌ها و فاضلاب و پساب انسانی و صنعتی به دریاچه است. همه اینها  در حالی است كه براساس یكی از اهداف كنوانسیون آیچی 2010 كه در مجلس نیز تصویب و تبدیل به قانون شده است، ایران متعهد شده تا سال 2020 از انقراض گونه‌های در معرض تهدید جلوگیری كند و وضعیت آنان را بهبود بخشد.