نسخه Pdf

مجهول‌تر از همیشه

سال ۹۸ فضای فناوری كشور چطور پیش خواهد رفت؟

مجهول‌تر از همیشه

معمولا در آستانه شروع سال جدید (چه میلادی و چه خورشیدی) پیش‌بینی مسیر فناوری در سال پیش‌رو امری عادی و رایج است. بیشتر رسانه‌های جهان باتوجه به اتفاقات فناوری در سالی كه گذشت، سعی می‌كنند مسیر سال آینده را پیش‌بینی كنند. اما بحران‌های بازار ایران، تحریم‌ها و قوانین دست و پا گیر نشان می‌دهد مسیر فناوری و حواشی پیرامون آن در ایران حتی برای چند روز هم قابل پیش‌بینی نیست، چه رسد به یك‌سال. برای همین سال ۹۸ را می‌توان از هر نظر مجهول دانست؛ هندوانه سربسته‌ای كه شاید سفید باشد. با این وجود می‌خواهیم نگاهی به ایران ۹۸ در حوزه فناری بیندازیم و به‌عنوان یك رسانه رسالت سالانه خود را انجام دهیم. این شما و این هم گوی پیشگویی كلیك برای سال پیش رو.

آرش جهانگیری

ایستادگی مقابل سیب تلخ

​​​​​​​سال گذشته میانه شركت اپل با كاربران ایرانی و بازار ایران اصلا خوب نبود. ابتدا نرم‌افزار‌های ایرانی از اپ‌استور حذف شدند و بعد قیمت آیفون‌ها و آیپدهای اپل آنقدر بالا رفت كه نسبت فروشش در ایران تا ۶۰ درصد كاهش یافت. ماجرا به همینجا ختم نشد، كمی بعد ماجرای از دسترس خارج شدن حساب‌های سازمانی به میان آمد و نرم‌افزار‌های ایرانی حداقل برای چند روز در گوشی‌های آیفون از دسترس خارج شدند. این اقدام واکنش مسؤولان ایرانی را در پی داشت. اولین عکس العمل از طرف وزیر ارتباطات انجام شد. جهرمی در حساب كاربری خود نوشت: «در پی بسته شدن اپ‌های ایران توسط اپل طی پنج روز، متعاقب آن حدود ۷۰ هزار گوشی آیفون از شبكه خارج و خاموش شده‌اند.» آماری عجیب که منبع دقیق آن اعلام نشده بود.واكنش بعدی از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی بود كه عنوان كرد واردات محصولات اپل به صلاح نیست. فیروزآبادی افزود پیش از این هم با وزارت صنعت در این باره مكاتبه داشته‌اند تا ورود محصولات اپل بیشتر از قبل كنترل شود. استدلال هم این بود كه ارزش واردات محصولات اپل به ایران در سال گذشته حدود دو میلیارد دلار برآورد شده است. بدون این‌كه شركت تولیدكننده هیچ تعهدی به كاربران ایرانی داشته باشد. فیروزآبادی در این باره می‌گوید: «این در حالی است كه در كشور برای واردات بسیار كمتر از این نیز معمولا از سوی شركت خارجی تعهد گارانتی، پشتیبانی و نگهداری دریافت می‌شود.» 
به اینها رجیستری نشدن گوشی‌ها و به دنبال آن تعطیلی بازار موبایل را هم اضافه كنید تا مشخص شود سال آینده، سال مبارزه با ورود گوشی‌های اپل به بازار است؛ اقدامی كه احتمالا باعث بالاتر رفتن قیمت و كمیاب شدن این محصولات می‌شود.