نسخه Pdf

كوله‌بار عكس‌ها

چگونه عكس‌ها و فیلم‌های گرفته‌شده با گوشی را مدیریت كنیم؟

كوله‌بار عكس‌ها

اگر تعطیلات را به سفر و گشت‌وگذار گذرانده‌اید، خاطرات خوب خود را با عكس و فیلم ثبت كرده‌اید. اما حالا كه سفر به اتمام رسیده، احتمالا با یك مسأله مهم روبه‌رو می‌شوید: این همه عكس و فیلم را چگونه مدیریت كنم؟ آنهایی كه از دوربین‌های عكاسی برای تصویربرداری استفاده می‌كنند،‌ تكلیفشان مشخص است، تمام عكس‌ها روی كارت‌های حافظه ذخیره و در آخر به رایانه منتقل می‌شوند. اما بیشتر افراد با گوشی‌هایشان عكاسی و فیلمبرداری می‌كنند و بنابراین نگهداری، انتقال و در كل مدیریت عكس‌ها و فیلم‌ها یك چالش است.

محمود صادقی

 گالری‌ها به كمك
اولین مرحله مدیریت عكس‌ها و فیلم‌ها روی خود گوشی اتفاق می‌افتد و ابزار اساسی در این مرحله، اپ‌های گالری هستند. اپ‌هایی كه شاید زمانی تنها به نمایش تصاویر اكتفا می‌كردند، ولی امروزه با داشتن امكانات متنوع به ابزارهای قدرتمندی در كار با عكس و فیلم تبدیل شده‌اند.
اگر گوشی اندرویدی دارید، پیشنهاد اول نگارنده و البته بسیاری دیگر، اپ فوق‌العاده كوییك‌پیك (QuickPic) است. كوییك‌پیك بیش از ده میلیون دانلود و امتیازی بالا در پلی‌استور دارد و آن‌قدر خوب و راحت كار می‌كند كه بعید است پس از نصب سراغ برنامه دیگری بروید! قدرت اصلی كوییك‌پیك در اصلی‌ترین كاركرد یك اپ گالری یعنی نمایش تصاویر و فیلم‌ها و ویژگی‌های مربوط به آن است. در كوییك‌پیك عكس‌ها و فیلم‌ها به‌صورت خودكار بر اساس فولدرها مرتب می‌شوند و البته خودتان هم می‌توانید این مرتب‌سازی را براساس عوامل مختلف انجام دهید. امكان مخفی‌سازی و گذاشتن رمز برای تصاویر و كلیپ‌های خصوصی هم از قابلیت‌های مفید كوییك‌پیك است. علاوه بر این، این برنامه یك ویرایشگر عكس ساده، ولی كاربردی دارد كه اعمالی مانند برش، چرخش و… را می‌توان به كمك آن انجام داد. 
از دیگر اپ‌های گالری خوب برای اندروید می‌توان به Piktures با محیط جذاب و امكانات قوی، Foto Gallery سریع و سبك و F-Stop Gallery مدرن و پر از قابلیت اشاره كرد كه همگی را رایگان می‌توانید از پلی‌استور دانلود و استفاده كنید.
كاربران آی‌اواس غیر از اپ فوتوز (Photos) كه محیط ساده و امكانات مناسبی برای مدیریت تصاویر دارد، می‌توانند از MyPic‌ استفاده كنند كه جایگزین بسیار خوبی برای فوتوز به حساب می‌آید. علاوه بر این، اگر دنبال تر و تمیز كردن و مرتب‌سازی عكس‌ها و فیلم‌ها هستید، حتما اپ اسلایدباكس (Slidebox) را امتحان كنید كه یكی از بهترین‌هاست!

 انتقال عكس‌ها و فیلم‌ها به رایانه
سه راه اصلی برای انتقال عكس و فیلم از گوشی به رایانه وجود دارد:‌ از طریق كارت حافظه، با كابل یواس‌بی و به‌صورت بی‌سیم.
راه اول كه مشخص است. اگر گوشی اندرویدی شما كارت حافظه می‌خورد و تصاویر و فیلم‌ها روی آن ذخیره می‌شود، می‌توانید كارت را دربیاورید و پس از وصل كردن به رایانه (از راه شكاف كارت حافظه لپ‌تاپ‌ها یا دستگاه‌های Card Reader)، فایل‌های عكس و فیلم را از روی آن منتقل كنید. دقت كنید كه معمولا تصاویر و فیلم‌های گرفته‌شده در فولدری به نام DCIM ذخیره می‌شود، بنابراین نیازی نیست در تمام فولدرها دنبال عكس‌هایتان بگردید. در حالت دوم با كابل یواس‌بی، گوشی اندرویدی را به رایانه متصل می‌كنید و پس از دادن دسترسی در دیالوگ نمایش داده‌شده روی صفحه تلفن همراه، فولدرهای حافظه گوشی برای شما نمایش داده می‌شود كه می‌توانید فیلم‌ها و عكس‌های گرفته‌شده را از فولدر DCIM یا دیگر فولدرها منتقل كنید. البته ممكن است رایانه، گوشی‌تان را تشخیص ندهد كه در این حالت به نصب درایور مربوط به آن نیاز است.
برای آیفون و آیپد هم می‌توان با اتصال كابل، انتقال تصاویر و ویدئوها را انجام داد. البته اگر از ویندوز استفاده می‌كنید، مطمئن شوید آی‌تیونز را نصب دارید تا ویندوز دستگاه‌تان را تشخیص دهد. برای این كار می‌توانید از نرم‌افزار جامع AnyTrans  (www.imobie.com/anytrans) یا برنامه Photo در ویندوز ۱۰ كمك بگیرید.
سومین و شیك‌ترین راهی كه می‌توانید فیلم‌ها و عكس‌هایتان را به رایانه منتقل كنید، به صورت بی‌سیم است! در زمینه انتقال بیسیم یك نرم‌افزار موبایلی عالی و تقریبا بی‌رقیب به نام Airdroid (airdroid.com) وجود دارد كه هم برای اندروید و هم آی‌اواس می‌توانید از آن بهره بگیرید. روند كار Airdroid به این صورت است كه ابتدا برنامه آن را روی گوشی‌تان نصب و اجرا می‌كنید، سپس در مرورگر رایانه‌تان به آدرس IPای كه Airdroid روی گوشی نشان می‌دهد وارد می‌شوید تا گالری و دیگر بخش‌های گوشی برای شما نمایش داده شود. حال به‌راحتی می‌توانید عكس‌ها، فیلم‌ها یا فایل‌های دیگر را از گوشی روی رایانه دانلود كنید. البته نرم‌افزار Airdroid برای رایانه هم هست كه این ارتباط و انتقال را سریع‌تر و آسان‌تر می‌كند.

 مدیریت در مقصد
مدیریت عكس‌ها و فیلم‌ها روی گوشی یك چالش است، ولی چالش اصلی‌تر وقتی است كه آنها را به رایانه منتقل می‌كنید! باید روش‌های خوبی برای مدیریت و نظم‌دهی به این فایل‌های ارزشمند داشته باشید تا هم بتوانید آنها را حفظ كنید و هم زمانی كه می‌خواهید، به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا كنید.
بسیاری از كاربران به‌صورت دستی، فایل عكس‌ها و فیلم‌ها را در فولدرها مرتب می‌كنند كه كار بدی نیست، ولی دو نكته بسیار مهم را هنگام این عمل در نظر داشته باشید: اول آن‌كه حتی‌الامكان فایل‌ها را Cut و Paste نكنید! بلكه همیشه اول كپی كنید و پس از آن‌كه از انتقال صحیح مطمئن شدید، فایل را از مبدأ پاك كنید. دوم، سیستمی برای نامگذاری فایل‌ها و فولدرها داشته باشید تا هم مرتب كردنشان را سریع‌تر انجام دهید و هم بعدا آنها را آسان‌تر پیدا كنید. مثلا می‌توانید نام فولدر را مكان مسافرت بگذارید (فرضا Mashhad) و عكس‌ها و فیلم‌های داخل آن را با شماره‌ای بعد از این نام مشخص كنید (Mashhad-1).
برخی از نرم‌افزارها، شما را از مدیریت دستی عكس‌ها و فیلم‌ها بی‌نیاز می‌كنند. نرم‌افزار Photos در ویندوز ۱۰ و مك‌اواس كه به‌صورت پیش‌فرض در این سیستم‌های عامل نصب هستند، نرم‌افزارهای بسیار خوبی برای تر و تمیز كردن عكس‌ها و فیلم‌ها و نظم دادن به آنها هستند. نرم‌افزارهای دیگری مثل Adobe Bridge یا digiKam Photo Manager (digikam.org) برای حرفه‌ای‌ترها مناسب هستند.