ستاره‌های سیل

مسؤولانی را كه در بحران سیل ، با حضور مؤثر خود نقشی راهگشا برای حل مشکلات مردم داشتند بیشتر بشناسید

ستاره‌های سیل

شك نكنید همه مثل شهردار ایذه و استاندار گلستان نیستند كه وقتی سیل زل زد توی چشم شهر و استانشان، آنها خودشان را به مردمشان ترجیح دادند و شدند ساحل‌نشین. شهردار ایذه خوزستان وقتی در این شهر به خاطر سیل حالت فوق‌العاده اعلام شد به مرخصی رفتنش ادامه داد و سركارش نیامد،‌ استاندار گلستان نیز كه همین اواخر یكی از گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران بود در همه روزهایی كه سیلاب در گلستان جولان می‌داد و از مال و جان مردم قربانی می‌گرفت، رفته بود به خارج كشور برای انجام كارهای شخصی‌اش! این دو نفر بلافاصله بركنار شدند و خبر عزلشان همه جا پخش شد و شدند قربانیان سیل به نوعی. اما همه مثل اینها نبودند و نیستند، خیلی‌ها در این بیست و چند روز كه ایران در ماتم سیل‌زده‌هاست از جان مایه گذاشتند و از مال دریغ نكردند گرچه مثل آن دو عزل شده نامشان سرزبان‌ها نیفتاده و گمنام مانده‌اند چه از میان مردم و چه از میان مسؤولان. تمام دیروز ما دنبال این آدم‌ها گشتیم كه پیدا كردنشان كار بسیار سختی بود چون همه این سوژه‌ها در مناطق سیل‌زده حاضر بودند و هركدامشان دستشان در كاری بود ولی به هرحال گفت‌وگوها میسر شد؛ گفت‌وگو با آدم‌هایی ازجنس گذشت و نوعدوستی.

تا 5 صبح در خانه‌های مردم

محمد عزیزی، شهردار معمولان
اوضاع شهر معمولان هنوز كه هنوز است از همه شهرهای سیل‌زده كشور خراب‌تر است. مردم اینجا هنوز نه آب و برقشان به طور كامل وصل است و نه جاده‌هایشان رو‌به راه، با این حال شهردار شهر ویران‌شده معمولان به اصلاح این وضع امیدوار است. محمد عزیزی، شهردار 38 ساله معمولان كلا آدم خوشبینی است.
او اصالتا معمولانی است و یك سال و نیم است كه در زادگاهش شهردار شده. گروه‌های جهادی حاضر در معمولان می‌گفتند شهردار روزی كه سیل آمد لباس رسمی از تن كند و وارد سیلاب شد برای نجات جان و مال مردم. دیروز كه با خودش حرف زدیم دیگران دائم از گوشه و كنار با او حرف می‌زدند و كسب تكلیف می‌كردند كه خودش گفت مشغول نظارت كردن بر اوضاع است.
محمد عزیزی برایمان گفت قبل از وقوع سیلاب چون از طریق هواشناسی و ستاد مدیریت بحران مطلع شده بود كه بارندگی شدید و آبگرفتگی در راه است به همراه پرسنل شهرداری وارد شهر شد و شروع كرد به خبر دادن به مردم، گفت برای مطلع كردن مردم در معرض آسیب حتی التماس هم كرد كه خانه‌هایشان را ترك كنند و به جاهای امن بروند.
آقای شهردار آن شب تا 5 صبح در محله‌های معمولان می‌گشت و به در تك‌تك خانه‌ها می‌رفت تا همه بدانند چه خطری در راه است.
با این حال وقتی سیل از راه رسید پایین‌دست شهر مخصوصا در حاشیه رودخانه خراب شد و مردم محاصره‌شده در آب به عسر و حرج افتادند.  در این وضع شهردار بازهم تن به آب و گل و لای زد و كوشید هم مردم گرفتار را نجات دهد و هم اگر بتواند وسایلشان را. در سیل شهر معمولان خانه آقای شهردار زیر آب رفته، خانه برادر و پدرخانمش هم گرفتار سیلاب و گل و لای شده، خانه مادرش در یكی از روستاها نیز كاملا ویران شده اما مردم محلی می‌گویند او نجات خانه‌های مردم را در اولویت قرار داده و از آن دست مسؤولانی نیست كه بخواهد همه امكانات و تجهیزات را برای نجات مال و جان فامیل خودش بسیج كند. محمد عزیزی اما می‌گوید هرچه كرده فقط انجام وظیفه بوده و از این به بعد اگر لازم باشد حاضر است با دست خالی گل و لای را از خانه‌های همشهریانش بیرون بكشد.
او یك برنامه هم برای شهر ویران‌شده‌اش دارد و آن این‌كه رایزنی كند تا مسؤولان بخشی از زمین‌های اطراف شهر را در اختیار مردم بی‌خانمان قرار دهند تا آنها یك بار دیگر در آنجاها كه امن‌تر است ساخت و ساز كنند.

زنی برای بحران

فریبا بهاری/ سرپرست فرمانداری
اگر بدبینانه نگاه كنیم فریبا بهاری، سرپرست فرمانداری شهرستان دورود بدشانس بود كه ماه‌های اول انتصابش در این پست به سیل خورد. واقع‌بینانه اما كه نگاه كنیم این سیل و قدرت مدیریت خانم فرماندار برای او از بحران سیل پلی ساخت برای معرفی توانمندی‌های او. او هم مثل بقیه فرمانداران مناطق در معرض آسیب از طریق اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استان از خطری كه نزدیك است مطلع شد. او فورا از روزی كه جمعه بود حداقل روزانه دوبار ستاد مدیریت بحران را تشكیل داد و كمیته‌های مختلف را ساماندهی كرد از كمیته اسكان اضطراری گرفته تا كمیته حمل و نقل، لجستیك، اطلاع‌رسانی، امداد و نجات، بهداشت و كمیته شهری. فریبا بهاری می‌گوید از آن روز جمعه تا پنجشنبه بعدش او دو ساعت هم نخوابید و حتی وقت نكرد لباس‌هایش را عوض كند، چون برنامه این بود كه مخصوصا در حوزه كمیته شهری، دیوارو خاكریزهایی به طول یك و نیم كیلومتر در مناطق در معرض خطر كشیده شود و علاوه بر این موانع و پل‌هایی كه می‌توانست باعث برگشت آب به سمت شهر شود، برداشته شود. شهرستان دورود طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی جزو نقاط قرمز استان لرستان بود و احتمال سرریز شدن سد مروك برای آن پیش‌بینی شده بود. این سد البته سرریز كرد و به گفته خانم فرماندار خسارت‌هایی به زمین‌های كشاورزی زد ولی خسارتش نسبت به بقیه شهرهای سیل‌زده بسیار كم بود و خوشبختانه تلفات جانی هم نداشت. فریبا بهاری می‌گوید این دستاورد را از یك سو مدیون هماهنگی همه دستگاه‌های مسؤول در شهرستان است و از سوی دیگر مدیون سیستم اطلاع‌رسانی خوب در دورود كه ازبنرها گرفته تا بلندگوها، فضای مجازی، آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی و حتی اطلاع‌رسانی خانه به خانه دست به دست هم دادند. سرپرست فرمانداری دورود حالا یكی از مسؤولان روسفید این كشور است، زنی 39 ساله كه دختر هفت ساله‌اش را به خاطر مشغله‌های كاری از قبل از تعطیلات ندیده و در همه روزهای بحران همراه همسرش به مناطق سر می‌زد.

مراقبت از آنتن در اوج بحران

رمضان تاجیك‌نژاد/ رئیس اداره مخابرات شهرستان آق‌قلا
سیل می‌خروشد و خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری را نابود می‌كند. حالا فرقی ندارد، برق باشد یا سیستم‌های مخابراتی، همه را درهم می‌شكند و نابود می‌كند. در این میان اما بعضی مدیران ایستادند و اجازه ندادند زیرساخت‌ها و وسایلشان نابود شود. یكی از آنها، رمضان تاجیك‌نژاد، رئیس اداره مخابرات شهرستان آق‌قلاست كه در تمام روزهای عید، ایستاد و اجازه نداد راه مخابراتی آق‌قلا و روستاهای آن دچار اختلال شود. تصویری كه با زیرپوش، خسته در میان آب در حال تعمیر تجهیزات مخابرات است، سندی بر این ادعاست. داستان رمضان تاجیك‌نژاد از همان روز اول فروردین و روزهای اول سیل شهر شروع شد. تاجیك‌نژاد به ما می‌گوید: «از همان روزهای اول قبل از این كه سیل آق‌قلا شروع شود، تمام نیروهای مجموعه را چه در شهرستان‌ها و چه در شهر، در آماده‌باش گذاشتم.» سیل كه به شهر می‌رسد، تمام شهر خاموش می‌شود. تاجیك‌نژاد اما پای كار می‌ماند و اجازه نمی‌دهد چراغ اداره‌اش خاموش شود. برای این كار هم از چند ژنراتور استفاده می‌كند. مشكل اما به روشن نگه‌داشتن اداره ختم نمی‌شود. خطر نفوذ آب به درون سیستم‌ها بزرگ‌ترین مشكل تاجیك است. او می‌گوید:‌ «به كمك چند دستگاه، آب درون سالنی كه دستگاه‌های پنل و پایدار نگه‌دارنده قرار داشتند، پمپاژ كردیم.» این كار البته آسان نبوده است. تاجیك از روز اول عید تا روز دهم كه سیل در منطقه‌ای كه مركز مخابرات آق‌قلا، وجود داشته است، شبانه‌روز فعالیت كرده است. تاجیك توضیح می‌دهد با كمك نیروی پشتیبانی روستاهای توابع شهرستان و كارمندان اداره، ارتباط موبایل، تلفن‌های ثابت و اینترنت آق‌قلا قطع نشد.

مشق مطالبه‌گری

حجت الاسلام  موسوی‌فرد / امام جمعه خرمشهر
خودش می‌گوید كه روحانیت در تمام مشكلات و بحران‌ها از زمان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تا امروز همیشه كنار مردم بوده است؛ بنابراین معتقد است در كنار مردم بودن، جزو خط‌مشی روحانیت است. موسوی‌فرد یكی از روحانیونی بوده است كه از زمانی كه زمزمه‌های خطر سیل به گوش می‌رسید، در كنار مردم و با مردم همراه شده است. او به ما می‌گوید:‌ «از اواخر بهمن می‌دانستیم قرار است در استان سیل بیاید.» همین می‌شود كه امام‌جمعه شهر هم به فكر می‌افتد تا با همراهی مسؤولان و مردم، برای آمادگی شهرهای در معرض خطر دست به كار ‌شوند. ایجاد سیل‌بند و تقویت سیل‌بندها از كارهایی است كه او به كمك مردم و مسؤولان انجام داده است. سركشی به مردم و دیدار چهره‌به‌چهره از دیگر كارهای موسوی‌فرد است. او درحالی كه در راه سركشی به یكی از روستاهای اطراف خرمشهر كه در معرض خطر سیل قرار دارد، توضیح می‌دهد: «درست است كه در زمینه آماده‌سازی برای سیل و رساندن اقلام موردنیاز به مردم تلاش كردیم؛ اما سعی من بیش از هر چیز دیگری، مطالبه از مردم برای مردم و مطالبه از مسؤولان برای مردم بوده است.» حالا كه هنوز خطر سیل دست از سر مردم برنداشته است و هنوز هم بسیاری از شهرستان‌ها و روستاهای خرمشهر در محاصره سیل قرار دارند، امام‌جمعه خرمشهر از مردم خواسته است تا برای اسكان، خانه‌ها و حسینیه‌های خود را در اختیار اقوام، قوم یا مردم دیگر قرار دهند. به جز این، او از مسؤولان هم مطالبه‌گری می‌كند. اگر لازم باشد تا مردم شهر از پزشك خاصی استفاده كنند یا اقلام خاصی نیاز باشد، او دست به كار می‌شود و از مسؤولان مطالبه می‌كند.