بسته عیدانه ترامپ علیه ایرانیان

گزارش جام‌جم از تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها و تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

بسته عیدانه ترامپ علیه ایرانیان

در روزها و هفته‌های اخیر دور جدیدی از اقدامات ضد‌ایرانی آمریكا شروع شده و كاخ سفید به دنبال تشدید هر چه بیشتر فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران است. در ایام تعطیلات نوروز، وزارت خزانه‌داری آمریكا تحریم‌های جدیدی علیه چند فرد و نهاد ایرانی وضع كرد و مایك پمپئو، وزیر خارجه و برایان هوك، نماینده رئیس‌جمهور آمریكا در امور ایران مواضع زیادی علیه كشورمان داشتند. اما آمریكایی‌ها در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود باز هم بحث‌هایی درباره قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح كرده‌اند. این موضوعی است كه در تابستان‌96 هم در مقطعی مطرح شد، اما به‌دنبال هشدار مقامات نظامی كشورمان، كاخ سفید و كنگره آمریكا از این اقدام صرف‌نظر كردند. حال باید دید كه دور جدید اقدامات ضد‌ایرانی آمریكا به كجا ختم می‌شود؟

 نوروز پركار مقامات آمریكایی
آغاز سال 98 گرچه همچون سایر سال‌های دیگر با پیام تبریك رئیس‌جمهور آمریكا برای مردم ایران همراه بود، اما این بار نیز همچون گذشته، این پیام مزورانه با اقدامات و مواضع ضد‌ایرانی مقامات آمریكایی همراه بود.
 29 اسفند 97: یك روز قبل از شروع سال جدید شمسی دیوید پیمان، مدیر‌كل وزارت خارجه آمریكا در امور مالی و تحریم‌ها در مصاحبه با بخش فارسی صدای آمریكا و با بیان این‌كه كشورش انتقال كشتی‌های حامل نفت ایران را دنبال می‌كند، تاكید كرد: واشنگتن هر شخصی را كه در دور زدن تحریم‌ها علیه تهران نقش داشته باشد، مسؤول خواهد دانست.
 دوم فروردین: در حالی كه برخی رسانه‌های غربی، درباره احتمال تمدید معافیت برخی كشورها برای خرید نفت از ایران گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌كردند، برایان هوك، نماینده ویژه آمریكا در امور ایران با طرح ادعاهایی خصمانه علیه كشورمان گفت آمریكا قصد اعطای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.
دوم فروردین: مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا كه در سفر منطقه‌ای به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، در گفت‌وگو با شبكه فاكس‌نیوز ضمن ادعای این كه ایران قصد گسترش نفوذ خود در خاورمیانه را دارد، گفت: فشارهای اقتصادی و سیاسی واشنگتن بر ایران ادامه خواهد یافت.
 سوم فروردین: وزارت خزانه‌داری آمریكا، علیه ۱۴ فرد و ۱۷ نهاد مربوط به وزارت دفاع ایران كه ادعا می‌شود مسؤول توسعه تسلیحات هسته‌ای هستند، گروه جدیدی از تحریم‌ها را اعلام كرد.
 سوم فروردین: وزیر خارجه آمریكا كه در ادامه سفر منطقه‌ای خود به لبنان رفته بود در دیدار با همتای لبنانی خود با طرح ادعاهایی درباره نقش ایران و حزب‌ا... در لبنان بر نگرانی‌های آمریكا در این زمینه تاكید كرد.
 پنجم فروردین: برایان هوك در اولین روز از نشست سالانه آیپك در تشریح اقدامات واشنگتن برای اعمال فشار حداكثری بر تهران، گفت: تحریم‌های مبادلات مالی و فروش نفت ایران شدیدتر خواهد شد و این تازه شروع ماجراست.
هوك همچنین مدعی شد آمریكا می‌خواهد با اعمال تحریم نفتی از تامین مالی اقدامات به‌زعم وی برهم‌زننده ایران، جلوگیری كند.
 ششم فروردین: مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریكا در كنفرانس آیپك با طرح ادعاهایی علیه ایران مبنی بر حمایت از تروریسم، گفت: ترامپ قول داد در مقابل اولین كشور حامی تروریسم در دنیا بایستد و آمریكا را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج كند. دیگر هیچ چرخ حمل پولی برای مقامات ایران باقی نمی‌ماند.
 سیزدهم فروردین: رویترز به نقل از یك مقام ارشد آمریكایی نوشت واشنگتن به مناسبت سالگرد خروج آمریكا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه بخش‌هایی از اقتصاد ایران است كه تاكنون هدف تحریم‌های این كشور نبوده‌اند.
وی در این‌باره گفت: ما می‌خواهیم كسب و كارها همچنان فكر كنند تجارت با ایران ایده وحشتناكی است. این مقام ارشد همچنین اظهار كرد كه امیدوار است اقدامات تازه تا چند هفته آینده اجرایی شوند.
 سیزدهم فروردین: برایان هوك، نماینده رئیس‌جمهور آمریكا در امور ایران بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته و این بار مدعی شد ایران در مرگ 600 نظامی آمریكایی در عراق نقش داشته است.
 احتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی
پس از دو هفته پركار ضد ایرانی از سوی مقامات آمریكایی، وال استریت ژورنال و رویترز در خبرهای جداگانه‌ای به نقل از مقامات آمریكایی مدعی شده‌اند وزارت خارجه آمریكا فردا سپاه پاسداران را به فهرست گروه‌های تروریستی این كشور اضافه خواهد كرد.
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت اضافه كردن سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریكا باعث می‌شود سازمان‌ها، شركت‌ها و شهروندان آمریكایی از هرگونه تعامل با این مجموعه منع شوند.
خبرگزاری فرانسه همچنین این كار را اقدام سمبلیك دولت ترامپ توصیف كرد.
روزنامه وال استریت ژورنال همچنین نوشت ارتش آمریكا و سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) درباره تاثیرگذاری این اقدام تردید دارند.
به نوشته این روزنامه، پنتاگون (وزارت دفاع آمریكا) و سیا از تاثیرات منفی این اقدام بر نیروهای ارتش آمریكا مستقر در مناطق مختلف خاورمیانه نگران هستند.
تابستان 96 هم آمریكا اعلام كرده بود قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، اما سردار سرلشكر محمد باقری، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح در آن زمان هشدار داد در صورت عملیاتی شدن این اقدام، پایگاه‌ها و نیروهای ایالات متحده در منطقه با خطر بزرگی مواجه می‌شوند.
سردار سرلشكر محمدعلی جعفری، فرمانده كل سپاه نیز در تهدیدی مشابه اعلام كرد اگر آمریكا سپاه را به عنوان سازمان تروریستی قلمداد كند سپاه نیز ارتش آمریكا را در سراسر جهان به‌ویژه در منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت، آن‌گاه آمریكا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع 2000 كیلومتری برد موشك‌های ایران منتقل كند.
 مقابله به‌مثل مجلس
در صورت اقدام آمریكا به قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، علاوه بر واكنشی كه نهادهای نظامی كشورمان خواهند داشت طبیعتا مجلس شورای اسلامی هم می‌تواند قوانینی را در این ارتباط داشته باشد. به‌ویژه این‌كه رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود از كم‌كاری مجلس در این حوزه گلایه كردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بیاناتی كه در اولین روز فروردین در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی داشتند، فرمودند: یك نمونه از شرارت‌های آمریكا این است كه كنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه یا تصویب كرده است كه البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال كنیم كه مجلس شورای اسلامی تاكنون چند طرح یا لایحه علیه خباثت‌های آمریكا ارائه یا تصویب كرده است؟
بر همین اساس دیروز حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدامات جدید آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران از مقابله به‌مثل جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خبر داد. فلاحت‌پیشه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریكا، نظامیان این كشور را در كنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم.