تروریست خواندن سپاه و تاثیر آن بر لوایح اف.ای.تی.اف

تروریست خواندن سپاه و تاثیر آن بر لوایح اف.ای.تی.اف


زمزمه‌های دوباره درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریكا در حالی دوباره مطرح شده كه این روزها دو لایحه مهم در ارتباط با اف‌.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. یكی از این لوایح، عضویت ایران در كنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و دیگری عضویت ایران در كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (سی.اف.تی) است. مخالفان این لوایح بویژه لایحه سی‌.اف.تی تاكید دارند تصویب این لوایح در شرایطی كه ایران تحت تحریم‌های آمریكا قرار دارد راه را برای دور زدن تحریم‌های آمریكا می‌بندد و به نوعی باعث خودتحریمی كشورمان می‌شود. اكنون كه احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، قوت گرفته است به نظر می‌رسد حتی شرایط بدتر از آن چیزی خواهد بود كه مخالفان سی‌.اف.تی می‌گویند؛ چراكه در صورت عضویت ایران در اف.ای.تی.اف و تروریست قلمداد شدن سپاه، تمام تراكنش‌های مالی میان سپاه و دیگر نهادهای داخلی كشور نیز مورد رصد گروه ویژه اقدام مالی قرار خواهد گرفت و به این ترتیب هر نهادی كه با سپاه ارتباط مالی داشته باشد، مورد تحریم قرار خواهد گرفت.
بر این اساس به نظر می‌رسد اقدام آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تاثیر مهمی بر لوایح مرتبط با اف‌.ای.تی.اف داشته باشد.
سید حسین نقوی حسینی، عضو كمیسیون امنیت ملی در این ارتباط به جام‌جم گفت: اگر چنین طرحی اجرایی شود خلاف همه توافقاتی است كه به‌ویژه در حوزه سی.اف.تی و اف.ای.تی.اف تاكنون صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران اگر ببیند آمریكایی‌ها چنین مسیری را در پیش می‌گیرند قطعا دیگر نمی‌تواند اعتمادی بر كنوانسیون‌ها داشته باشد و حتما چنین روندی اثر مستقیمی بر روند پیوستن و همكاری ایران با سی.اف.تی و اف.ای.تی.اف خواهد داشت.
سخنگوی فراكسیون ولایت مجلس افزود: آمریكایی‌ها با همه تحریم‌ها، تهدیدها و تلاش‌هایی كه داشتند نتوانستند به آنچه در برخورد با ایران مورد انتظارشان بود دست یابند. بنابراین مقامات آمریكایی سعی می‌كنند تا نهادهای موثر نظام جمهوری اسلامی ایران مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحت فشار قرار دهند. از سوی دیگر آنها اثرگذاری سپاه در حوزه‌های مختلف فرهنگی،‌ اقتصادی،‌ سیاسی، اجتماعی و حتی سازندگی و عمران كشور را می‌بینند. حتی در جریان سیل امسال هم یكی از موثرترین و پرحضورترین نهادها در حل مشكلات كشور و مردم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ بنابراین، این نهاد در بین مردم از مقبولیت و محبوبیت خوبی برخوردار است و از این رو مقامات آمریكایی با توجه به چنین تاثیرگذاری‌هایی در پی آنند كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان گروهی تروریستی معرفی كنند.