تلاش ایران و عراق برای تحقق مبادلات 20 میلیارد دلاری

تلاش ایران و عراق برای تحقق مبادلات 20 میلیارد دلاری

 در راستای ارتقای همكاری‌های دو جانبه ایران و عراق و كمتر از یك ماه پس از سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به بغداد، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این كشور به دعوت رئیس‌جمهور كشورمان و در صدر یك هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی متشكل از هفت‌وزیر دیروز وارد تهران شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مراسم استقبال رسمی از عادل عبدالمهدی صبح دیروز در مجموعه سعدآباد با حضور رئیس‌جمهور كشورمان برگزار شد و بلافاصله پس از این مراسم، هیات‌های ایرانی و عراقی مذاكرات خود را آغاز كردند.
حسن روحانی دیروز در نشست مشترك هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق با بیان این‌كه اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره نه‌تنها عراق را به ایران بلكه این كشور را به پاكستان، افغانستان، آسیای مركزی، روسیه و چین متصل خواهد كرد، گفت:‌ طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی ایران و عراق، علاوه بر این‌كه به نفع دو ملت است در راستای منافع سایر كشورهای منطقه هم خواهد بود.
رئیس‌جمهور دربخش دیگری از این نشست با بیان این‌كه باید با تلاش‌های مشترك در راستای حل و فصل مسائل و معضلات منطقه‌ای گام برداریم، عنوان كرد: بازگشت امنیت كامل به سوریه و توسعه این كشور برای ایران و عراق به عنوان دو كشور تأثیرگذار در منطقه حائز اهمیت است.
روحانی همچنین پس از این مذاكرات در نشست خبری مشترك با نخست‌وزیر عراق، روابط بین دو كشور را عمیق و تاریخی عنوان كرد و گفت: در طول قرن‌ها همواره روابط بین ایران و عراق به عنوان دو همسایه خوب و رو به توسعه بوده، اما امروز برای توسعه روابط در شرایط ممتازی هستیم كه ان‌شاء‌ا... این شرایط به نفع دو كشور و منطقه خواهد بود.
وی توافق برای لایروبی اروند رود را یكی از توافقات مهم دو كشور در سفر اخیر خود به عراق عنوان كرد و گفت: این موضوع در گفت‌وگوها هم مورد تأكید دو طرف بود و امیدوارم تا پایان ماه مبارك رمضان، مسائل فنی این توافق حل شده و بعد از پایان رمضان شاهد آغاز عملیات لایروبی اروندرود باشیم.
روحانی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف كرد و یادآور شد: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو كشور است كه امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.
رئیس جمهور همچنین به توافق دو كشور برای تأسیس شهرك‌های صنعتی مشترك در مرزهای دو كشور اشاره كرد و گفت:‌ توافق شد یك شهرك در منطقه جنوب و یك شهرك در منطقه غرب و اقلیم در دستور كار قرار گیرد.
قدردانی نخست‌وزیر عراق
از حمایت‌های ایران
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری افزود: معتقدم همه توافق‌هایی كه بین دو كشور صورت گرفته و همكاری‌های نزدیك ایران و عراق به سود دو كشور، منطقه و جهان خواهد بود. نخست‌وزیر عراق با بیان این‌كه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به ما بسیار كمك كرده است، گفت: امروز شاهد صلح و ثبات بیشتر در عراق هستیم. موفقیت‌های زیادی كسب كردیم، از پایتخت‌های مختلف شخصیت‌های گوناگون به عراق سفر می‌كنند و شاهد بروز یك تحول كیفی در عراق هستیم كه به نفع كشورهای منطقه است. جایگاه و امنیت امروز را مدیون حمایت‌های ایران هستیم.