هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو

هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو


  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در یك اقدام شگفت‌انگیز و خارج از عرف بین‌المللی، منطقه اشغالی جولان سوریه را تسلیم رژیم صهیونیستی كرد. این اقدام با واكنش و تمسخر نخبگان عرب مواجه شد، زیرا از نظر حقوقدانان بین‌المللی، منطقه اشغالی جولان قطعه زمینی در نیویورك یا واشنگتن و تگزاس نیست كه رئیس‌جمهور آمریكا آن را به اسرائیل هدیه كند.
جولان در جریان جنگ ژوئن 1967 توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد و در سال 1982میلادی كنست «پارلمان» اسرائیل این منطقه را بخشی از اراضی لاینفك فلسطین اشغالی تلقی كرد. مصوبه كنست اسرائیل در همان سال با مخالفت نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد، زیرا براساس قطعنامه 242 سازمان ملل، این منطقه بخشی از زیرمجموعه حاكمیتی سوریه به‌شمار می‌رود.
اقدام اخیر دونالد ترامپ در واگذاری رسمی جولان به رژیم صهیونیستی علاوه بر این‌كه جنبه «پروپاگاندای» انتخاباتی هم برای شخص رئیس‌جمهور آمریكا و هم برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد نشان داد كه ترامپ تلاش دارد قانون جنگل را بر جامعه جهانی تحمیل كند. طی دو سال اخیر رئیس‌جمهور آمریكا در اقدام مشابهی بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی شناسایی كرد كه این امر نیز نقض كاملا آشكار قوانین بین‌المللی بود.
تجزیه و تحلیل چرایی اقدامات غیرقانونی ترامپ نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریكا در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 ریاست‌جمهوری به تمام تعهدات خود نسبت به لابی صهیونیستی عمل كرد. دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در برابر لابی صهیونیستی در ایالات متحده تعهد داد كه پس از پیروزی در انتخابات، از برجام خارج شود و بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت ابدی و رسمی رژیم صهیونیستی شناسایی كند.
همچنین ترامپ وعده داده بود، كشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برای بر قراری رابطه آشكار و رسمی با اسرائیل تحت‌فشار قرار دهد كه دیدار رسمی بنیامین نتانیاهو از چند كشور عربی منطقه در این چارچوب قرار دارد.
گرچه اقدام اخیر دونالد ترامپ در سپردن جولان به رژیم صهیونیستی جنبه نمادین دارد و به لحاظ قوانین بین‌المللی فاقد ارزش اجرایی است اما هدف رئیس‌جمهور آمریكا، كمك به حزب لیكود به ریاست نتانیاهو برای پیروزی مجدد در انتخابات آینده اسرائیل است. از آنجا كه كابینه رژیم صهیونیستی به‌دلیل شكست‌های امنیتی و نظامی پی در پی در غزه و در تقابل با جوانان فلسطینی دچار فروپاشی شد لذا اسرائیل در آستانه یك انتخابات جدید پارلمانی قرار دارد. خروج برخی از احزاب كوچك اسرائیل از ائتلاف با حزب لیكود كه به‌دلیل شكست نظامی و امنیتی اسرائیل در جنگ اخیر دو روزه غزه صورت گرفت، شرایط دشواری برای بنیامین نتانیاهو به‌وجود آورد.
اكنون قرار است انتخابات كنست پارلمان اسرائیل چند روز دیگر برگزار شود و شكست حزب لیكود ضربه شكننده‌ای برای نتانیاهو كه روابط شخصی دوستانه‌ای با ترامپ دارد، تلقی می‌شود. اگر حزب لیكود در این انتخابات شكست بخورد قطعا احزاب دینی و افراطی و دست‌راستی رژیم صهیونیستی قدرت را در كنست به دست خواهند آورد. در چنین صورتی قطعا كابینه آینده اسرائیل یك كابینه كاملا جنگی و افراطی و غیرقابل كنترل خواهد بود و آمریكا نمی‌تواند بدون مشاركت و همكاری برخی رژیم‌های مرتجع عرب هزینه ماجراجویی این‌گونه احزاب را به تنهایی پرداخت كند. از این‌رو به نظر می‌رسد اقدام اخیر دونالد ترامپ در واگذاری جولان ارزش قانونی ندارد زیرا سازمان ملل به‌صورتی رسمی این منطقه را جزیی از قلمرو حاكمیتی سوریه می‌داند و هیچ قدرتی نخواهد توانست آن را از پیكره جمهوری عربی سوریه جدا كند. موضوع آزادسازی جولان نیز دیر یا زود و پس از پایان بحران سوریه در دستور كار نیروهای مسلح سوریه و محور مقاومت قرار خواهد گرفت، زیرا ملت سوریه و محور مقاومت تحت هیچ شرایطی از حاكمیت خود بر بلندی‌های جولان صرف‌نظر نخواهند كرد.