تداوم تنش‌ها در ونزوئلا

تداوم تنش‌ها در ونزوئلا

دیروز شنبه، یك‌بار دیگر موافقان و مخالفان دولت نیكلاس مادورو به خیابان‌ها آمدند تا تظاهرات جدیدی را در ونزوئلا برگزار كنند. این درحالی است كه آمریكا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه ونزوئلا برقرار كرده و تنش‌ها بین روسیه و آمریكا نیز بر سر ونزوئلا بالا گرفته است.
روز جمعه خوآن گوایدو، رهبر مخالفان كه از حمایت آمریكا برخوردار است و در ماه ژانویه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند از هوادارانش خواست تا در كاراكاس پایتخت ونزوئلا و دیگر مناطق مختلف این كشور تجمع كنند. در مقابل دولت نیكلاس مادورو نیز كه گوایدو را متهم به تلاش برای براندازی می‌كند از هواداران خود خواست در كاراكاس تجمع كنند. به گزارش مهر، ونزوئلا نزدیك به سه ماه است كه با بحران مواجه شده و در ادامه این بحران بود كه ماه گذشته این كشور قطعی سراسری برق را تجربه كرد. در همین رابطه در روزهای گذشته نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید، جنگی كه كشورش در معرض آن قرار دارد با مشاركت مخالفان و به رهبری آمریكا انجام می‌شود. مادورو گفت، مخالفان قصد كشتن وی و دیگر اركان نظام این كشور را دارند.
روز گذشته آمریكا اعلام كرد با هدف تشدید فشارها علیه دولت نیكلاس مادورو تحریم‌های نفتی جدیدی را علیه بخش نفتی این كشور اعمال كرده است. در همین حال مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریكا طی سخنرانی اعلام كرد: «مادورو باید برود و نفت ونزوئلا متعلق به مردم این كشور است. دولت واشنگتن همچنان به اعمال فشارهای دیپلماتیك و اقتصادی با هدف یك انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دموكراسی در ونزوئلا ادامه خواهد داد.» وزارت خزانه‌داری آمریكا نیز اعلام كرد كه این وزارتخانه 34 كشتی شركت دولتی نفتی ونزوئلا را در راستای تحریم‌های جدید هدف قرار داده است. آمریكا در تحریم‌های جدید تانكرهایی را كه نفت را از ونزوئلا به كوبا انتقال می‌دهند، هدف قرار داد. پنس قرار است ظرف روزهای آینده در شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع ونزوئدلا سخنرانی كند. در همین رابطه یكی از مقام‌های ارشد دولت آمریكا اعلام كرد، گزینه نظامی علیه دولت ونزوئلا به جدیت در حال بررسی توسط دولت واشنگتن است.
در این میان، تنش میان واشنگتن و مسكو نیز بعد از درخواست وزیر خارجه آمریكا از روسیه مبنی بر خارج كردن نیروهای نظامی این كشور از ونزوئلا وارد فاز جدیدی شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مایك پمپئو در گفت‌وگو با برنامه فاكس اند فرندز شبكه فاكس نیوز خاطر نشان كرد، هیچ نشانی از خروج پرسنل نظامی روسیه از ونزوئلا مشاهده نمی‌شود. وی افزود: «حضور نظامی روسیه در ونزوئلا ممكن است باعث وخامت اوضاع شود.» پمپئو در حالی از روسیه می‌خواهد به حضور نظامی خود در ونزوئلا پایان دهد كه مقامات كرملین بارها تهدیدها از سوی كاخ سفید علیه مسكو را در این رابطه محكوم كرده‌اند. مسكو حضور نظامی خود در ونزوئلا را بخشی از همكاری‌های نظامی عادی دوجانبه با كاراكاس توصیف كرده و هرگونه اقدام برای تحریك اقدام نظامی در ونزوئلا را رد كرده است.