شنای ایران غرق شد!

واگذاری بزرگ‌ترین استخر ملی‌پوشان به بخش خصوصی

شنای ایران غرق شد!

خبر كوتاه بود؛ واگذاری استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی به بخش خصوصی. شاید رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو از معدود رشته‌هایی باشند كه واگذاری اماكن متعلق آنها به بخش خصوصی واكنش‌های زیادی به همراه دارد، چرا كه نبود استخرهای استاندارد آن هم به تعداد كافی در كشور كار را برای ملی‌پوشان سخت می‌كند.تابستان 97 بود كه ملی پوشان واترپلوی ایران برای نخستین بار پس از انقلاب توانستند در بازی‌های آسیایی مدال برنز به دست بیاورند و برای بازی‌های دور بعدی مصمم به تغییر رنگ مدال شان هستند، اما حالا مهم‌ترین محل تمرین‌شان را از آنها گرفته‌اند. نه تنها واترپلوئیست‌ها، بلكه شناگران و شیرجه‌روها هم وضعیتی مشابه دارند. با محسن سمیع‌زاده، مدیر تیم‌های ملی تماس گرفتیم تا او بیشتر در این باره توضیح بدهد. تصمیمی عجیب كه می‌تواند مشكلات زیادی را برای قهرمان‌های ایران و ملی پوشانی كه آینده شان به این مجموعه گره خورده است به وجود آورد.

 ماجرای این واگذاری از چه قرار است؟
اول كه به ما اعلام كردند شوكه شدیم. اصلا نمی‌دانیم با كدام متر و معیار چنین تصمیمی را گرفته‌اند. من فكر می‌كنم دوستان ما اطلاعات كافی ندارند كه در استخر مجموعه آزادی كه هفت متر عمق دارد نمی‌ شود درآمدزایی كرد. هفت متر می‌دانید یعنی چه؟یك فرد مبتدی چطور می‌تواند در آزادی شنا كند؟ سال 53 این استخر برای توسعه شنای قهرمانی ساخته شد. من شك ندارم كسانی كه این تصمیمات را گرفته‌اند چیزی از شنا نمی‌دانند.
 این تصمیم مدیریت مجموعه بوده است، با شما مشورتی نكردند؟
مشورت؟ كدام مشورت؟ دوستان ما واقعا چیزی از شنا نمی‌دانند. بنیامین قره‌حسنلو، شناگر ملی‌پوش ما كه در استخر غیراستاندارد كرج تمرین می‌كند با ثبت ركورد ۲۲ ثانیه در شنای ۵۰ متر ركورد ورود به مسابقات جهانی را در تمرین كسب كرد كه یك اتفاق بسیار بزرگ است. قطعاً مدیری كه چنین صحبتی را در خصوص واگذاری استخر قهرمانی آزادی مطرح می‌كند نمی‌داند ركورد ۲۲ ثانیه برای شنای ۵۰ متر چیست!
 با این اوصاف تیم ملی و ملی‌پوشان در كجا تمرین خواهند كرد؟
ما استخر 9 دی و شیرودی را هم داریم اما هنوز به صورت كامل بهره برداری نشده‌اند. كاش دوستان به جای این‌كه بخواهند بدون شناخت از مكان‌هایی مانند استخر قهرمانی آزادی نسبت به واگذاری آن تصمیم بگیرند، چنین استخرهایی را به بهره برداری برسانند. البته شاید دوستان بتوانند در استخر آزادی یك تالار عروسی مجلل راه‌اندازی كنند و چند دلفین را هم داخل آب بیندازند تا مكان شادی را فراهم كنند چون عمق هفت متری استخر آزادی برای شناگران مبتدی امنیت كافی را ندارد و به نظرم این آقایان از روی بی‌اطلاعی چنین صحبت‌هایی را به زبان
می‌آورند.
 یعنی امكان این وجود دارد که دیگر مجموعه آزادی را به شما ندهند؟
نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد اما آقای داورزنی و وزیر ورزش بارها در صحبت‌های خود مطرح كرده‌اند كه اماكن ملی مانند استخر آزادی باید در اختیار فدراسیون‌ها باشند تا ورزش قهرمانی را توسعه دهند. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد چون در غیر این صورت بنده اولین نفر هستم كه از شنا كناره گیری می‌كنم.
 وضعیت شنا چطور است؟
نزدیك به هفت ماه است یك برنامه جدید را برای توسعه شنا در كشور برنامه‌ریزی و اجرا كرده‌ایم كه خوشبختانه تا كنون بازدهی خوبی داشته است. با این طرح شناگران به صورت غیرمتمركز در استان‌ها و شهرهای خود تمرین می‌كنند و در زمان مقرر برای مسابقه آماده می‌شوند. هر شناگری كه بتواند زمان و ركورد مورد نظر فدراسیون برای حضور در یك مسابقه بین‌المللی را ثبت كند، به تیم ملی دعوت و اعزام می‌شود.