چهره‌ها در برابر سیل  چه كردند؟

چهره‌ها در برابر سیل چه كردند؟

 سیل آمد. آن هم در روزهایی كه ایران آماده شده بود تا آمدن بهار را جشن بگیرد و به استقبال روزهای تازه با گرامی داشتن نوروز برود، تا همان‌طور كه طبیعت دوباره با گذر از زمستان به بهار می‌رسد، تمرین بهاری شدن و سرزندگی را پیش بگیرد و سال بهتری را رقم بزند. باران اما نگذاشت. همان باران بهاری عزیزی كه هر سال مایه لطافت هوا و سرخوشی مان می‌شد، آنقدر بارید و بارید تا شد سیل و افتاد به جان خانه و كاشانه هموطنانمان. خیلی زود تصاویر و خبرها دست به دست چرخید و از هنرمندان گرفته تا مردم عادی و ... نسبت به موضوع واكنش نشان داده و سعی كردند در یاری رساندن به آنها كه خانه‌شان را آب گرفته، همراه باشند.
این‌بار اما برخلاف اتفاقاتی كه در جریان زلزله كرمانشاه رخ داد، خبری از حضور پررنگ چهره‌های دانشگاهی، ورزشی و... و چهره‌های مشهور نبود كه شماره حساب‌های خود را اعلام كرده و از مردم بخواهند مبالغی را برای جمع‌آوری كمك برایشان واریز كنند. این بار قرار بود كمك‌ها به‌صورت هماهنگ از طریق هلال احمر جمع‌آوری و به آسیب‌دیدگان این حادثه برسد.
هلال‌احمر طبیعتا مهم‌ترین نهادی است كه در چنین شرایطی می‌تواند اوضاع را سامان بدهد و به مردم كمك كند، هم تخصصش را دارد و هم نیروهای لازم و آموزش‌دیده برای این كارها. طبیعتا هم بهتر از همه ما می‌داند كه مردم در شرایط بحرانی بیش از هر چیز چه نیازهایی دارند و چگونه می‌توان هم از نظر روحی و هم ایجاد شرایط معیشتی بهتر در بحران برای آنها وارد عمل شد.
بنابراین این‌بار چهره‌های مشهور به جوگیری‌های حادثه قبل دچار نشدند، هر چند خیلی‌ها هم گفتند شرایط سیل دشوار است و نمی‌شود در آن سلفی
 گرفت!
 البته ماجرا ابعاد دیگری هم داشت و برخی می‌گفتند چون دادستانی اعلام كرده كه هنرمندان و چهره‌ها نباید شماره حساب شخصی برای جمع آوری كمك به مردم بدهند، چهره‌های مشهور ناراحت شده و پا پس كشیده‌اند. خلاصه چهره‌های مشهور كه در ماجرای زلزله كرمانشاه با حضورشان در مناطق آسیب دیده حاشیه‌هایی داشتند، این بار برخی رسانه‌ها نبودشان را تبدیل كردند به حاشیه و درباره این موضوع
نوشتند.
 بالاخره چهره‌ها چه كنند؟
همان‌طور كه گفتیم از همان روزهای اول سیل بود كه برخی رسانه‌ها مطالبی را منتشر كردند درباره این‌كه جای چهره‌های شناخته شده در سیل خالی است تا از آب گل آلود ماهی بگیرند! حالا فكر كنید به ابعاد مختلف ماجرا، نه این‌كه هدف حمایت از آنها باشد، اما بالاخره چه كنند؟ بروند یك سری حرف و حدیث‌ها به پا می‌شود و نروند هم همین‌طور. بالاخره هر كاری كه بكنند، حاشیه و حرف فراوان است. اما اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه كنیم باید بگوییم چهره‌های معروف امدادرسان نیستند. سیل باشد یا زلزله یا هر پدیده طبیعی و اتفاق تلخ دیگری، باید كار را به كاردان بسپارند و حضورشان به شكلی نباشد كه بشود دردسر و حاشیه. اصلا بهترین صورت حضور آنها در چنین ماجراهایی همین اتفاقی است كه امسال افتاد، این‌كه مانند مردم عادی كه تخصصی برای حضور در محیط ندارند، دنبال زندگی و امورات خودشان باشند، اما از محبوبیت‌شان برای جذب كمك‌های مردمی و حمایت‌ها استفاده كنند.
حالا فكرش را بكنید كل آنها بروند یا نروند! چه فرقی برای بی‌خانه مانده‌ای دارد كه درگیر نیازهای اولیه‌اش است و می‌خواهد هر چه زودتر خودش، خانواده و اطرافیانش به سامانی برسند.
 چهره‌ها بودند، اما متفاوت
با همه این حرف‌ها اما تصویر چند هنرمند از جمله هدیه تهرانی، سوگل طهماسبیان، بهاره افشاری و ... در شهرهای سیل زده منتشر شد و علاوه بر آن فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیونی پر شدند از پیام‌های هنرمندانی كه مردم را تشویق به یاری هموطنان سیل‌زده می‌كردند. با محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر صحبت كردیم تا ببینیم ماجرای كمك‌های مردمی و همكاری‌های سلبریتی‌ها در این شرایط بحرانی چگونه بوده است. او در این باره می‌گوید: در حادثه سیل كه از ابتدای امسال برخی استان‌ها را درگیر كرده، شاهد شكل‌گیری موجی بودیم كه در آن هنرمندان، چهره‌ها و سلبریتی‌ها از مردم خواستند كه كمك‌هایشان به‌صورت نقدی باشد و همچنین تاكید كردند كه این كمك‌ها در اختیار هلال احمر قرار بگیرد. این اتفاق بسیار خوبی بود و ما هم از مردم و هنرمندان نهایت تشكر را داریم و امیدواریم در موج دوم امدادرسانی‌ها هم همراهی‌مان كنند. اما این‌كه گفته می‌شود هنرمندان به علت دستور دادستانی مبنی بر عدم جمع‌آوری كمك‌ها به‌صورت شخصی پا پس كشیده‌اند، تا چه اندازه واقعیت دارد؟ نصیری در این باره توضیحاتی ارائه كرده و می‌افزاید: سازمان هلال احمر چنین درخواستی نداشته که بخواهد كمك‌ها همه از طریق خودش جمع‌آوری  شود و این اتفاق به تشخیص دادستانی افتاده است. ضمن این‌كه باید یادآوری كنیم در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و مبالغ به حساب یك حقوقی واریز می‌شود، نه شخصی. او ادامه می‌دهد: ما با تمام خیریه‌ها و انجمن‌ها هم نهایت همكاری را داریم و اگر خواستار همراهی با ما برای جمع‌آوری كمك باشند، از این موضوع استقبال هم می‌كنیم. هر خیریه‌ای كه چنین درخواستی داشته باشد حتی در روزهای تعطیل طی یك ساعت مورد بررسی قرار گرفته و مراحل كار به سرعت طی می‌شود. هیچ خیریه‌ای نیست كه بخواهد فعالیت كند و پشت سد هلال احمر بماند. حضور سلبریتی‌ها با شكلی دیگر از جمله موضوعاتی است كه نصیری هم به آن اشاره كرده و می‌گوید: ما از همه هنرمندان و چهره‌ها دعوت كردیم تا ما را یاری كنند و همه پذیرفتند. تهیه‌كنندگان و مجریان برنامه‌های تلویزیونی ایام نوروز هم با ما نهایت همكاری را داشتند و كلیپ‌هایی برای درخواست كمك از مردم ضبط و پخش كردند كه اتفاقات خوبی بود.