بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص  و كپسول كشور ‌

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و كپسول كشور ‌

كارخانه جدید تولید داروهای جامد اكتوور(اكتوور2) به‌عنوان پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و كپسول كشور با حضور وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید.
به گزارش جام‌جم، كارخانه داروسازی اكتوور2 كه در شهرك صنعتی بهارستان استان البرز ساخته شده، دارای بیش از ده هزار متر مربع زیربنا، 4200 متر مربع كلین روم(اتاق تمیز) و شامل سه خط گرانولاسیون، شش خط تولید قرص و كپسول و پنج خط بسته‌بندی پرسرعت است.
این كارخانه كه به رغم موانع و محدودیت‌های تحریم با مشاركت كمپانی Merck آلمان احداث شده از ظرفیت تولید سالانه شش میلیارد عدد قرص و كپسول برخوردار است و می‌تواند نیاز ایران و منطقه به داروهای این شركت را تامین كند.
از ویژگی دیگر كارخانه اكتوور2، سیستم كاملا بسته و كنترل‌شده انتقال مواد و تولید آن است كه تمامی پارامترهای محیطی از قبیل اختلاف فشار، دما و... در آن با پیشرفته‌ترین تجهیزات و سیستم‌های روز دنیا كنترل می‌شود.
 حمایت از صنایع داخلی
وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح پیشرفته‌ترین واحد تولید قرص و كپسول كشور گفت: وزارت بهداشت قطعا با تمام وجود از صنایع داخلی حمایت می‌كند و در روند صدور مجوزها، قیمت‌گذاری صحیح و منطقی، تولید دارو و كاهش واردات حمایت‌های خوبی خواهیم كرد.
سعید نمكی افزود: افتتاح این مجموعه از یكسو گامی در راستای همراهی با بزرگ‌ترین تولیدكنندگان دارو در سطح جهان و از طرف دیگر، گامی در جهت ورود به بازارهای جهانی و صادرات است.
نمكی تصریح كرد: یكی از آرزوهای ما این بود كه مجموعه‌هایی در تولید دارو داشته باشیم كه بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل، محصولات خود را با GMP و استانداردهای بالا به كشورهای دیگر صادر كنند.
 كاهش ۱۰۰ قلم داروی وارداتی مشابه تولید داخل
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو برای تسریع در امور تولیدكنندگان داخلی برنامه دارد و جلسات منظمی را با سندیكای تولیدكنندگان خواهیم داشت و كمیته رونق تولید و تسریع در تولید تشكیل می‌شود.
به گزارش جام‌جم، مهدی پیرصالحی، در آیین بهره‌برداری از كارخانه اكتوور ۲ در شهرك صنعتی بهارستان استان البرز برگزار شد، افزود: در شش ماهه دوم سال گذشته تعداد اقلام دارویی وارداتی كه مشابه داخلی دارند از ۵۴۰ به ۴۴۰ قلم كاهش یافت؛ اما ۱۶۰ میلیون دلار داروی وارداتی كه مشابه داخلی دارند، به كشور وارد می‌شود كه برای كاهش آن در سال جاری برنامه‌های جدی داریم.
وی با اشاره به مصرف ۴۲ میلیارد عدد دارو در سال در كشور عنوان كرد: پیش از این بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی داخلی، 5/2تا سه میلیارد عدد دارو تولید می‌كرد، اما این كارخانه توان تولید شش میلیارد عدد دارو دارد، اما باید بازارهای صادراتی را نشانه بگیریم.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: امسال در سازمان غذا و دارو برای شفافیت تولید و واردات برنامه داریم و هدف‌گذاری ما با توجه به واگذاری امور غیرحاكمیتی به سندیكاها، تقویت فرآیند‌های نظارتی و سرعت دادن به رونق تولید است.
پیرصالحی گفت: با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تفاهمنامه‌ای امضا كرده‌ایم كه امسال ۸۵ ماده اولیه و ۹۰ محصول دارویی را حمایت كنیم كه از واردات به تولید داخلی برسیم.