پایتخت لیبی زیر بمباران نیروهای حفتر

پایتخت لیبی زیر بمباران نیروهای حفتر

شاهدان عینی بامداد دیروز از وقوع حملات هوایی و انفجار در پایتخت لیبی خبر دادند. خبرنگار رویترز و چند نفر از ساكنان شهر طرابلس گفتند شاهد پرواز هواپیمایی در شامگاه شنبه بودند كه بعد از حركت به مدت بیش از ده دقیقه بر فراز آسمان شهر چند منطقه را بمباران كرده‌اند. اندكی بعد در ساعت آغازین بامداد یكشنبه صدای هواپیمایی دیگر شنیده شد و بعد انفجار مهیب مناطقی از شهر را به لرزه درآورد. هنوز مشخص نیست این حملات با پهپاد انجام شده یا هواپیماهای جنگی. ساكنان طرابلس به رویترز گفتند هدف یكی از حملات ظاهرا پایگاه نظامی نیروهای وفادار به طرابلس در بخش جنوبی شهر بود كه طی روزهای گذشته صحنه شدیدترین درگیری میان نیروهای دو طرف بوده است.
ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» از پنجشنبه ۱۵ فروردین عملیاتی را به پشتیبانی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برای تصرف طرابلس كه مقر دولت وفاق ملی است آغاز كرده است. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی در مقابل به عملیاتی تحت عنوان «آتشفشان خشم » اقدام كرده است. ناظران درگیری‌های اخیر لیبی را به رقابت دولت‌های خارجی برسر این كشور تشبیه كرده‌اند. نكته مهم این كه به دلیل اختلافات موجود در بین دولت‌های قدرتمند جهانی تاكنون شورای امنیت نیز نتوانسته است در باره تحولات لیبی به یك اتفاق نظر برسد.
روز گذشته درخبری آمده بود كه دونالد ترامپ
رئیس جمهور آمریكا نیز یك تماس تلفنی با ژنرال حفتر داشته است. این مكالمه نشان می‌دهد ترامپ تلاش ژنرال حفتر را برای تصرف طرابلس به رسمیت شناخته است و این برخلاف مواضع رسمی آمریكاست كه پیوسته بر توقف درگیری‌ها در این شهر تاكید می‌ورزد. به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد ترامپ به دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس (دولت فایز السراج) پشت كرده و خلیفه حفتر را برگزیده است. چند روز پیش نیز آمریكا و روسیه حاضر به حمایت از قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل علیه نیروهای حفتر نشدند. این قطعنامه خواستار آتش‌بس در لیبی شده بود .
درباره حمایت آمریكا از خلیفه حفتر كارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی دارند. عبدالحمید صیام، كارشناس امور سازمان ملل به الجزیره می‌گوید: سعودی‌ها نقش اساسی در ترتیب دادن و برقراری تماس تلفنی ترامپ و حفتر ایفا كرده‌اند. این تماس مهمی است؛ زیرا به حملات حفتر مشروعیت می‌دهد. این تغییر در موضع آمریكا و نزدیك شدن آن به مواضع امارات و عربستان است. روزنامه رأی الیوم نیز در مطلبی با اشاره به تحولات لیبی و گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا با خلیفه حفتر نوشت: تنها تفسیری كه می‌توان از گفت‌وگوی ترامپ و حفتر داشت این است كه
رئیس جمهور آمریكا، حفتر را به‌عنوان رئیس آینده لیبی مورد توجه قرار داده است.