دست‌های سیاه  یكشنبه خونین سریلانكا

در 8 انفجار بیش از 770 نفر كشته و زخمی شدند

دست‌های سیاه یكشنبه خونین سریلانكا

در شرایطی كه سریلانكا خود را یكی از آرام‌ترین كشورهای جنوب‌شرقی آسیا معرفی می‌كرد، یك سلسله انفجارهای مهیب و مرگ‌آفرین آرامش این شبه‌جزیره را به هم ریخت و یكشنبه خونینی را برای این كشور رقم زد. گرچه هنوز عاملان این حملات معرفی نشده‌اند لیكن ماهیت تروریستی بودن این انفجارها كاملا مشهود است. حالا سوال هم این است که آیا سریلانكا درگیر موج تازه‌ای از تروریسم شده است؟ آیا عاملان این انفجارها همان ته‌مانده‌های گروه‌های تكفیری تروریستی نیستند كه بعد از شكست‌های متوالی خود در عراق و سوریه به سرزمین‌های دیگر كوچانده شده‌اند تا كشورهای دیگر را ناامن كنند؟

به گزارش رویتز، دیروز سریلانكا شاهد دست‌كم هشت انفجار تروریستی در كلمبو پایتخت تجاری این كشور و چند شهر دیگر بود. سه مورد از این انفجارها سه كلیسا و سه مورد دیگر سه هتل را هدف قرار داده بود. منابع خبری می‌گویند دو انفجار دیگر یكی در هتلی در نزدیكی یك باغ وحش و دیگری در حوالی شهری دیگر اتفاق افتاده است. به گفته منابع سریلانكایی این انفجارها كاملا حساب شده و دقیق بوده و طبق یك برنامه‌ریزی مشخص به‌وقوع پیوسته است. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز گروه یا سازمانی مسؤولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است. گفته می‌شود حداقل دو مورد از انفجارهای یاد شده به صورت عملیات انتحاری بوده است.
انفجارهای سریالی
انفجار در كلیساهای «سنت آنتونی» در «كوچچیكاده» پایتخت تجاری سریلانكا (كلمبو) و كلیسای «كاتوواپیتیا» در «كاتانا» و كلیسای «سن سباستین» در كلمبو در روز یكشنبه و هنگام برگزاری مراسم عید پاك مسیحیان اتفاق افتاد. به گفته پلیس سریلانكا، سه انفجار نیز در هتل
«شانگری ـ لا»، «كینگبری» و «سینامون گراند» در پایتخت تجاری این كشور رخ داده است. آخرین آمارهای دیروز حكایت از 207 كشته و بیش از 550 زخمی داشت. طبق اظهارات مقامات پلیس و بیمارستانی سریلانكا
 35 نفر از این افراد كشته شده خارجی (از اتباع كشورهای اروپایی) بودند.بلافاصله بعد از وقوع این انفجارها، رانیل ویكرمسینگه، نخست‌وزیر سریلانكا خواستار تشكیل نشست اضطراری شورای امنیت ملی این كشور شد. وی با محكوم كردن این انفجارها، این حملات را اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غیرقطعی هشدار داد. وی تاكید كرد كه دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود برمی‌دارد. پلیس سریلانكا نیز اعلام كرد قبلا درباره احتمال وقوع حملات تروریستی انتحاری هشدار داده است. در همین حال دولت سریلانكا به دنبال وقوع این انفجارها در كلمبو و دیگر شهرهای این كشور، مقررات منع آمد و شد شبانه (از ساعت 6 بعدازظهر تا 6 فردا صبح) اعلام كرد و تعدادی از شبكه‌های اجتماعی نیز در اینترنت مسدود شدند.تصاویر منتشرشده در شبكه‌های اجتماعی، زمان وقوع انفجارها و هراسان شدن مردم را به تصویر كشیده است. در جایی دیگر نشان داده می‌شود كه سقف كلیسای سن‌سباستین در شهر نگومبو ویران شده و خون و خرده‌شیشه در همه جا دیده می‌شود. در پی وقوع این انفجارها روز گذشته اعلام شد همه مدارس دولتی سریلانكا در دو روز آینده تعطیل شده‌اند.
واكنش‌ها
محمدجواد ظریف در توییتر و سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عملیات تروریستی دیروز در پایتخت سریلانكا را به شدت محكوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانكا عمیقا ابراز همدردی كردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهور سریلانكا تسلیت گفت و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در پیامی توییتری این حملات را محكوم كرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان، وزارت خارجه امارات متحده عربی، دونالد تاسك، رئیس شورای اروپایی، وزرای خارجه انگلستان، آلمان، استرالیا و ایتالیا و مقامات بسیاری دیگر از كشورهای جهان انفجارهای دیروز سریلانكا را محكوم كرده و آن را اقدامی وحشیانه و ضد بشری توصیف كردند.
عوامل حملات
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، رئیس پلیس سریلانكا 11 آوریل(10 روز قبل) در پیامی محرمانه درباره احتمال حملات «قریب‌الوقوع» به كلیساها هشدار داده بود. در بخشی از این پیام ادعا شده كه یك سازمان اطلاعاتی خارجی به سریلانكا درباره تدارك گروه موسوم به «جماعت توحید سریلانكا» برای حملات هشدار داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز درباره انفجارهای مرگبار سریلانكا نوشت: این انفجارها در كلمبو (پایتخت تجاری)، نگمبو كه اكثریت آن مسیحی هستند و شهر شرقی باتیكالوآ صورت گرفت و انفجارها تقریبا همزمان بوده‌اند. جماعت ملی توحید یا «ان.تی.جی» یك سازمان اسلامگرای افراطی در سریلانكا است كه سال گذشته متهم به خراب كردن مجسمه‌های بودایی‌ها شد. این احتمال وجود دارد كه انفجارهای روز گذشته نیز دستاورد این گروه افراطی باشد. به گزارش بی.بی.سی، سال ۲۰۰۹ میلادی جنگ داخلی در سریلانكا كه سال‌ها بین دولت مركزی و گروه موسوم به «ببرهای تامیل» جریان داشت به پایان رسید. این جنگ داخلی كه به مدت ۲۶ سال به طول انجامید، در نهایت با شكست ببرهای تامیل به پایان رسید. در جریان این جنگ بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر كشته شدند. از آن پس اگر خشونتی در این كشور گزارش می‌شد ماهیتی مذهبی داشت. در بسیاری از این خشونت‌ها به‌طور معمول گروه‌های تندروی بودایی به مساجد یا املاك متعلق به مسلمانان حمله می‌كردند. زیرا اكثریت جمعیت سریلانكا را بوداییان تشكیل می‌دهند. جمعیت هندوی سریلانكا نزدیك به ۱۳ درصد و مسلمانان نیز حدود ۱۰درصد از جمعیت این كشور هستند كه تعداد شیعیان 5 تا 17 هزار نفر تخمین زده می‌شود. براساس سرشماری سال ۲۰۱۲، حدود 5/1 میلیون مسیحی نیز در سریلانكا زندگی می‌كنند كه اكثریت آنها پیروان كلیسای كاتولیك رم هستند.