فیلم کتاب

فیلم کتاب

سپاه 23 نفره
فیلم 23 نفر به كارگردانی مهدی جعفری كه در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور موفقی داشت و جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را از آنِ خود كرد، جلوه‌ای تماشایی از حضور نیروهای بسیجی و سپاهی در دوران دفاع مقدس است. آن گروه رزمنده نوجوان 13 تا 17 ساله‌ای كه در اردیبهشت سال 61 و در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیروهای عراقی درآمدند، اكثرا از تیپ ثارا... كرمان به جبهه اعزام شده بودند.
بیشتر بدانید: سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در اولین روز فیلمبرداری این فیلم سر صحنه حضور داشت و 23 نفر با حضور او و بعضی دیگر از آن 23 نفر واقعی كه فیلم ماجرای آنها بود،
كلید خورد.
بیشتر بخوانید: بااین‌كه دیدن 23 نفر، خالی از لطف نیست و بخشی از ایثار و مقاومت نوجوانان ایرانی را در زمان جنگ به تصویر می‌كشد، اما برای اطلاع بیشتر از این مقاومت، حتما كتاب‌های «آن بیست و سه نفر» نوشته احمد یوسف‌زاده و «ملاصالح» نوشته رضیه غبیشی را بخوانید.


سردار هور
«یوسف هور» ساخته علی‌اصغر شادروان، یكی از فیلم‌هایی است كه یك سردار و فرمانده سپاه، نقش مهم و تعیین‌كننده‌ای در آن دارد. فیلم كه براساس واقعیت ساخته شده، روایت زندگی، مبارزات و شهادت سردار علی هاشمی است. نقش شهید هاشمی را آرش مجیدی بازی كرده است و جمشید جهان‌زاده، اكبر سنگی، كاظم هژیرآزاد، رضا فیاضی و رز رضوی هم در این فیلم حضور دارند.
بیشتر بدانید: علی هاشمی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق بود. او به دلیل آشنایی با مناطق عملیاتی نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشت. از هاشمی به عنوان طراح اصلی عملیات خیبر و عملیات بدر یاد می‌شود. او كه ملقب به سردار هور بود، 4 تیر 1367 به شهادت رسید.
بیشتر بخوانید: برای آشنایی بیشتر با شهید هاشمی، خواندن سه كتاب را به شما پیشنهاد می‌كنیم؛ كتاب «هوری» كه زندگینامه و خاطرات این سردار شهید است، كتاب «گمشده من» به قلم محمدمهدی بهداروند كه خاطرات محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید هاشمی است و كتاب «زندان الرشید» باز هم به قلم بهداروند كه خاطرات علی‌اصغر گرجی‌زاده رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه از تیرماه ۱۳۶۷ تا شهریورماه ۱۳۶۹ و آزادی او از اسارت در عراق است. گرجی‌زاده در روز شهادت شهید هاشمی همراه او بود و به اسارت دشمن درآمد.


درخشش در بدر
«به كبودی یاس» به كارگردانی جواد اردكانی، روایت بخشی از زندگی و فرماندهی سردار شهید عبدالحسین برونسی است؛ برونسی از جبهه به شهر می‌آید تا همرزمان عملیات خیبر را جمع و جور كند تا برای عملیات بدر به جبهه بروند، اما هر یك از آنها مسائلی دارند كه برونسی باید حل كند.
محمد تقی‌نژاد، علی بكانیان، حسین چودن و سعید ولی‌زاده در این فیلم بازی می‌كنند و موسیقی آن را هم كامبیز روشن روان ساخته است.
بیشتر بدانید: عبدالحسین برونسی پس از انقلاب به سپاه پیوست و در آغاز جنگ، راهی جبهه شد. او در این دوران مسؤولیت‌های مختلفی داشت كه آخرین آنها فرمانده تیپ هجدهم جوادالائمه بود. برونسی 23 اسفند 1363 در عملیات بدر به شهادت رسید.
بیشتر بخوانید: در كتاب «خاك‌های نرم كوشك» به قلم سعید عاكف، همسر و همرزمان برونسی، خاطراتشان از این شهید بزرگوار را بیان می‌كنند. رهبر معظم انقلاب سال 85 و در جمع كارگردان‌های سینما و تلویزیون درباره این كتاب فرمودند: «الان چند سالی است كتاب‌هایی درباره سرداران و فرماندهان جنگ باب شده و می‌نویسند و بنده هم مشتری این كتاب‌هایم و می‌خوانم. با این‌كه بعضی از اینها را من خودم از نزدیك می‌شناختم و آنچه را هم كه نوشته، روایت‌های صادقانه است- این هم حالا آدم می‌تواند كم و بیش تشخیص دهد كدام مبالغه‌آمیز است و كدام صادقانه است- بسیار تكان‌دهنده است. آدم می‌بیند این شخصیت‌های برجسته، حتی در لباس یك كارگر به میدان جنگ آمده‌اند؛ این اوستا عبدالحسین بُرُنسی، یك جوان مشهدی بنّا كه قبل از انقلاب یك بنا بود و با بنده هم مرتبط بود، شرح حالش را نوشته‌اند و من توصیه می‌كنم و واقعا دوست می‌دارم شماها بخوانید.»

 یك پاسدار عاشق
«دلتنگی‌های عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان، روایت زندگی عاشقانه منوچهر مدق و همسرش فرشته ملكی است كه با شروع جنگ و حمله نیروهای بعثی عراقی دستخوش تغییر می‌شود. محمدرضا فروتن و میترا حجار، نقش شهید مدق و همسر او را بازی می‌كنند.
بیشتر بدانید: منوچهر مدق كه از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، در دوران جنگ تحمیلی به درجه جانبازی نائل آمد و سال 79 بر اثر جراحات ناشی از جانبازی به شهادت رسید.
بیشتر بخوانید: كتاب «منوچهر مدق به روایت فرشته ملکی همسر شهید» از مجموعه اینك شوكران، شرح زندگی شهید منوچهر مدق از زمان اولین آشنایی او با همسرش فرشته ملكی تا زمان شهادت است. این كتاب را كه به قلم مریم برادران نوشته شده، موسسه انتشارات روایت فتح منتشر كرده است.