بزرگی پروستات؛ بیماری شایع مردانه

بزرگی پروستات؛ بیماری شایع مردانه

از سؤالات شایع مراجعان كلینیك اورولوژی، انواع بیماری‌های درگیر‌كننده پروستات و ارزیابی آنها، علائم درگیری پروستات و نحوه پیشگیری از ابتلا و راه‌های درمان است.
پروستات ، غده سازنده و ترشح‌كننده اصلی مایع نگه دارنده اسپرم است كه عملكرد آن برای باروری الزامی است. این غده در همه آقایان وجود دارد و بعد از سن بلوغ شروع به رشد می‌كند، به گونه‌ای كه یك مرد 20 ساله معمولا پروستاتی با حجم 15 تا 20 سی‌سی دارد. با افزایش سن فرد، سالانه به‌طور متوسط یك سی‌سی به حجم آن افزوده می‌شود. بنابراین به طور مثال حجم 40 سی‌سی پروستات در یك مرد 40 تا 45 ساله، غیرطبیعی محسوب نمی‌شود.
بیماری‌های درگیر‌كننده پروستات
   ‌ پروستاتیت (التهاب پروستات): این بیماری به‌صورت معمول در آقایان 20 تا 40 ساله رخ می‌دهد و ناشی از ورود میكروب از طریق مثانه یا مجرای ادراری به پروستات است. از علائم این بیماری می‌توان به سوزش و تكرر ادرار و سختی در ادرار كردن و درد در ناحیه تناسلی و تب (در موارد التهاب حاد پروستات) اشاره كرد كه نیازمند درمان ضد‌میكروبی حداقل به مدت دو هفته است.
   بزرگی خوش‌خیم پروستات: در افراد میانسال، با افزایش اندازه پروستات، خروجی ادرار از مثانه تحت فشار قرار می‌گیرد و ممكن است فرد دچار سختی و انسداد در ادرار كردن شود. همچنین بیمار در مراحل پیشرفته‌تر دچار تكرر ادرار روزانه و شبانه و سوزش ادرار می‌شود.
در این مرحله، بعد از معاینات اولیه و آزمایشات مورد نیاز، معمولا پزشك برای بیمار داروهای شل‌كننده و كوچك‌كننده پروستات را تجویز می‌كند كه در اكثر موارد مفید واقع می‌شود، ولی نكته مهم در این موارد، لزوم مصرف دائمی این داروهاست. در صورت عدم بهبود علائم علی‌رغم مصرف دارو یا وجود سنگ، وجود عفونت ادراری مقاوم یا بروز خونریزی مكرر ادراری، قدم بعدی درمان جراحی است. در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های پزشكی در این زمینه، علاوه‌بر جراحی‌های باز از جراحی‌های كم‌تهاجمی و بسته پروستات نیز استفاده می‌كنیم كه با استفاده از لیزر یا جریان الكتریسیته، بافت پروستات به‌راحتی برداشته می‌شود.
   ‌ سرطان پروستات: شایع‌ترین سرطان در مردان است كه با افزایش سن، شیوع آن بالاتر می‌رود. با توجه به موارد متعدد این سرطان توصیه می‌شود همه مردان بالای 45 سال به‌صورت سالانه تست خون سرطان پروستات (PSA) بدهند و جهت بررسی آن به كلینیك اورولوژی مراجعه كنند..