اكران فیلم مستندی درباره هوشنگ آزادی‌ور

اكران فیلم مستندی درباره هوشنگ آزادی‌ور


همزمان با نخستین سالروز درگذشت هوشنگ آزادی‌ور فیلم مستندی درباره او با عنوان «چهار خواب برای پنج‌آواز»، آماده اكران شده و پانزدهم اردیبهشت‌ در خانه هنرمندان اكران می‌شود.
این خبر را علیرضا سردشتی، كارگردان و تهیه‌كننده این فیلم به ایسنا داده و افزوده: «شهریور 1395 با گروه‌مان طی چند روز از زنده‌یاد هوشنگ آزادی‌ور فیلم گرفتیم. او را سال گذشته در همین روز از دست دادیم و حالا این فیلم پس از انجام مراحل فنی از جمله تدوین و ساخت موسیقی، در سالروز درگذشت او آماده اكران شده است.»
آن‌طور كه سردشتی می‌گوید در این فیلم، به وجه شاعری هوشنگ آزادی‌ور پرداخته شده است. فیلم در چهار اپیزود و براساس خوابی كه كارگردان دیده، هم به «شعر دیگر» و اعضای حلقه آن می‌پردازد، هم به كودكی و جوانی شاعر و هم به كتاب شعر او یعنی «پنج آواز برای ذوالجناح»؛ كتابی كه آزادی‌ور آن را سال 1350 منتشر كرد و چند سال پیش با افزودن شعرهایی تازه تجدید چاپ شد. نام مستند سردشتی نیز اشاره‌ای است به نام همین كتاب.
بر اساس این گزارش، «چهار خواب برای پنج آواز» ساعت 19 پانزدهم اردیبهشت‌ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان اكران خواهد شد. قرار است فیلم «گل قالی» ساخته هوشنگ آزادی‌ور هم در این مراسم پخش شود. محمدرضا اصلانی برگزاركننده این مراسم است و سخنرانان مراسم نیز به‌زودی اعلام خواهند شد.
علیرضا سردشتی، تهیه‌كننده و كارگردان این فیلم بوده و صابر محمدی گفت‌وگوها با شاعر را انجام داده است. دیگر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: هادی جلدی (تدوین)، زهرا معظمی گودرزی (تولید)، احسان یزدانی (تصویر)، مهشید جوادی (طراحی صحنه)، امیر مفتاحی (صدا)، هانیه كازرونی (موسیقی)، مهدی سروش (میكس و مستر)، استودیو سروش (ضبط)، نگار حسینخانی و امیر مفتاحی (عكس)، محسن جلدی و هادی جلدی (تصحیح رنگ و نور)، سامان محمدی (طراحی سه‌بعدی جلد كتاب‌ها).
هوشنگ آزادی‌ور، شاعر، مترجم، پژوهشگر و نظریه‌پرداز تئاتر، 23 اسفند 1321 در تهران به دنیا آمد و 9 اردیبهشت 1397 در همین شهر درگذشت. ترجمه «تاریخ تئاتر جهان» و «تاریخ جامع سینمای جهان»، ترجمه نمایشنامه‌هایی از خوزه تریانا، شكسپیر، نیكوس كازانتزاكیس و چند كتاب تالیف و ترجمه دیگر درباره هنر تئاتر از آثار اوست. او در طول چهار دهه فعالیت سینمایی، 17فیلم مستند و یك اثر داستانی ساخت كه تعدادی از آنها از برنامه گنجینه شبكه چهارم سیما پخش شده است.