پرسپولیس و استقلال در جبهه مشترك

2 تیم پرطرفدار پایتخت، برای بقا در آسیا محكوم به برد هستند

پرسپولیس و استقلال در جبهه مشترك

 لیگ قهرمانان آسیا به حساس‌ترین مقطع خود رسید، به هفته پنجم؛ جایی كه یك اشتباه می‌تواند به قیمت از دست رفتن تورنمنت، برای دو تیم پرطرفدار پایتخت تمام شود. حالا پرسپولیس و استقلال؛ هر دو در یك جبهه قرار دارند. آنها اگر می‌خواهند به مرحله حذفی صعود كنند باید امروز و امشب برنده باشند؛ ماموریتی كه هر دو تیم را تا سر حد اضطراب به چالش خواهد كشید.
 پاختاكور- پرسپولیس
اگر اشتباه كمك داور در بازی رفت پرسپولیس و پاختاكور نبود، شاید الان تیم برانكو در رده دوم قرار داشت و این پاختاكور بود كه به هر سه امتیاز بازی امروز نیاز داشت. اما یك تصمیم اشتباه و پرچمی كه بالا نرفت، 180 درجه شرایط را تغییر داده است؛ حالا این پرسپولیس است كه باید ببرد و مساوی هم كار این تیم را برای صعود دشوار خواهد كرد.
از آخرین خاطره خوش قرمزها در تاشكند، چهار سال می‌گذرد. در فصل 2015 لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس در دور رفت مرحله گروهی با تك گل محمد نوری، بنیادكار ازبكستان را شكست داد تا قرمزها اولین و آخرین برد خود را در ازبكستان جشن بگیرد. با این حال حساسیت بازی امروز با پاختاكور، به مراتب بالاتر از مصاف چهار سال پیش با بنیادكار یا حتی بازی فصل گذشته با نسف قارشی ازبكستان است. پرسپولیس محكوم به برد است و می‌داند از دست دادن این بازی، شاید صدرنشینی این تیم در لیگ را هم به مخاطره بیندازد. تیم برانكو در 18 روز اخیر، 4 بار در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته و هیچ یك از بازی‌ها را نبرده است. سه تساوی مقابل ذوب آهن، سپاهان و تراكتورسازی، و البته شكست مقابل الاهلی، عملكرد ضعیفی برای برانكو و تیمش به حساب می‌آید. به این آمار بد، ناكامی مهاجمان پرسپولیس در باز كردن دروازه حریفان، طی 400 دقیقه اخیر را هم باید اضافه كرد. حالا پرسپولیس باید روی همه این آمارها خط قرمز بكشد. با گلزنی در تاشكند و شکست دادن پاختاكور.
 استقلال ـ الدحیل
گرچه پرسپولیس با یك تساوی مقابل پاختاكور، هنوز هم روی كاغذ شانس صعود خواهد داشت، اما برای استقلال تساوی مقابل الدحیل، در بازی امشب به منزله حذف از لیگ قهرمانان آسیاست. در آسیا بازی مستقیم ملاك برتری تیم هاست و استقلال كه در بازی رفت به الدحیل باخته است، فقط در یك صورت می‌تواند با امیدواری قدم به بازی ششم با العین بگذارد كه امشب الدحیل را شكست بدهد. ورای حساسیت و اهمیت این بازی، آنچه برای هواداران استقلال اهمیت دارد این‌كه سرانجام بتوانند پاداش حمایت از تیم محبوبشان را در ورزشگاه آزادی بگیرند. طی دو فصل گذشته استقلالی‌ها سه بار برای بردن تیم‌های قطری و اماراتی، ورزشگاه آزادی را پركردند اما هر سه بازی با تساوی به پایان رسید؛ یک بر یک با العین در دور رفت فصل گذشته، 2 بر 2 با السد در دور برگشت مرحله یك چهارم فصل گذشته و یک بر یک با العین در دور رفت همین فصل. امشب هم قطعا استقلالی‌ها در مصاف با الدحیل از تیمشان حمایت می‌كنند، اما دیگر دوست ندارند دست خالی از ورزشگاه خارج شوند. برد مقابل الدحیل، برای فرهاد مجیدی هم اهمیت زیادی دارد. پاس كردن آزمون بزرگ لیگ قهرمان، شاید شماره 7 محبوب آبی‌ها را تا مدت‌ها روی نیمكت سرمربیگری استقلال سنجاق كند. و حالا فرهاد مجیدی، با یكی از بزرگ‌ترین چالش‌های عمر ورزشی‌اش روبه‌رو است. قطعا با برد استقلال مقابل الدحیل، كسی نمی‌تواند گزینه سرمربیگری مجیدی را نادیده بگیرد.
 13 یك اخطاره سرخابی‌ها
تمام دغدغه برانكو، بردن پاختاكور در تاشكند نیست. پرسپولیس حتی اگر از گذرگاه پاختاكور به سلامت بگذرد، برای بازی حساس روز پایانی با السد، به تمام نیروهایش نیاز دارد. در این شرایط خیلی مهم است كه این تیم بدون بازیكن محروم به هفته پایانی برسد. در حال حاضر 6 بازیكن پرسپولیس یك اخطاره هستند و هر یك از آنها با گرفتن كارت زرد در تاشكند، از بازی روز آخر محروم خواهند شد. این 6 بازیكن سیدجلال حسینی، بشار رسن، مهدی شیری، علی علیپور، ماریو بودیمیر و مهدی ترابی هستند كه باید بیشتر از سایرین، مراقب رفتارشان در زمین باشند.
در اردوی استقلالی‌ها هم نگرانی بزرگ، استفاده از بازیكنان تك اخطاره در تركیب اصلی است. روزبه چشمی، داریوش شجاعیان، وریا غفوری، امید نورافكن، فرشید باقری، علی كریمی و گادوین منشا 7 بازیكن تك اخطاره آبی‌ها هستند كه فرهاد مجیدی نام منشا را از لیست نهایی نفرات خود خط زده اما 6 بازیكن دیگر، با گرفتن كارت زرد در بازی با الدحیل، بازی حساس با العین را در هفته پایانی از دست خواهند داد.
فرهاد مجیدی، در اولین تجربه آسیایی اش به عنوان سرمربی استقلال، میلاد زكی‌پور و محمد دانشگر را به‌دلیل محرومیت در اختیار ندارد. پرسپولیسی‌ها هم از داشتن شجاع خلیل‌زاده كه در بازی قبلی دو اخطاره شد، محروم هستند.