معمای اتاق عمل

پیگیری جام‌جم از ماجرای نابینایی چشم بیماران در کلینیک خصوصی

معمای اتاق عمل

عمل جراحی و عفونت ناشی از آن در یكی از كلینیك‌های خصوصی در قم، باعث نابینایی چشم تعدادی از بیماران شد. بیماران در یك روز عمل شده بودند كه به‌دلیل درد و عوارض بعد از عمل مجبور شدند راهی تهران و در بیمارستان فارابی بستری شوند. با شكایت بیماران پرونده‌ای تشكیل و بررسی درباره منشأ عوارض عمل چشم آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، ماجرا از 31 فروردین امسال و در یكی از كلینیك‌های خصوصی قم كلید خورد. این كلینیك چشم پزشكی مدت‌ها فعالیت داشت و شهرتی در عمل‌های جراحی چشم به دست آورده بود. آن روز ده زن و مرد به اتاق عمل منتقل شدند كه بیشترشان از بیماری آب مروارید رنج می‌بردند. پس از هر عمل، بیماران ترخیص شده و راهی خانه‌هایشان شدند.تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته بود، اما پس از چند ساعت درد امان بیماران را برید. رفع درد در سر و چشم بیماران با مسكن هم كار ساز نبود. یك روز از عمل گذشت اما این درد بیماران را رها نمی‌كرد. به همین خاطر راهی كلینیك شدند كه آنجا به آنها گفته شد به بیمارستان فارابی تهران بروید.
آن‌طور كه خانواده بیماران می‌گویند پس از معاینه چشم در بیمارستان فارابی مشخص شد، آنها دچار عفونت شدید شده‌اند و با گذشت دو هفته تعدادی از بیماران هنوز بینایی خود را به‌دست نیاورده‌اند.
​​​​​​​
روایت خانواده بیماران
خواهرزاده یكی از بیماران به مهر گفت: صبح ۳۱ فروردین  برای جراحی به یكی از كلینیك‌های خصوصی مراجعه كردیم. عمل جراحی به پایان رسید و مراحل ترخیص به سرعت اجرا شد، اما از بدو ترخیص بیمار با سردردهای عجیب و چشم درد شدید مواجه شد .بعد هم پزشك اعلام كرد باید به بیمارستان فارابی برویم. پس از رسیدن به بیمارستان فارابی متوجه شدیم عفونتی شدید موسوم به عفونت بیمارستانی چشم بیمار را درگیر كرده است. تلاش‌ها برای خشك كردن عفونت ادامه دارد و به صورت قطعی گفته شد امیدی به بازگشت بینایی خاله‌ام وجود ندارد.
سیدكاظم حسینی، دیگر بیمار ۶۴ ساله قمی است و در همان روز و توسط همان پزشك تحت عمل جراحی در كلینیك خصوصی قرار گرفته است. پسر وی در این‌باره می‌گوید: پدرم در یكی از كلینیك‌های خصوصی جراحی كرد و دچار عفونت شد. سردرد و چشم درد از روز اول پس از جراحی امانش را برید و پس از مراجعه به پزشك معالج، ما را به بیمارستان فارابی ارجاع دادند و در آنجا نیز پیوند قرنیه صورت گرفت. وی افزود: اما در حال حاضر پدرم نمی‌تواند ببیند و به ما امیدی داده نشده كه بتواند بینایی‌اش را به‌دست بیاورد. از روز اول تاكنون از دانشگاه علوم پزشكی یا كلینیك كسی به ما مراجعه نكرده و دلجویی صورت نگرفته است. هدایت زند، بیمار دیگری است كه ۳۱ فروردین در این كلینیك خصوصی جراحی شده و در برابر مبالغی كه پرداخته است، چشم او برای همیشه و به‌خاطر آلودگی تجهیزات اتاق عمل نابینا شد.
اقدس خسروی از دیگر بیماران این پرونده است كه به گفته دخترش بینایی چشمش را براثر عفونت از دست داده است. غزل شاهمیری درباره وضعیت مادرش گفت: مادرم برای عمل آب مروارید به كلینیك چشم پزشكی مراجعه كرد اما به علت میكروبی بودن دستگاه‌های این كلینیك بینایی چشمش را از دست داد. در حال حاضر به‌دنبال انتقال مادرمان به كلینیك دیگری هستیم تا از تخلیه چشمش جلوگیری كنیم. این میكروب به‌قدری شدید بوده كه تقریباً تمام كسانی كه آن روز عمل شدند، دچار مشكل شده‌اند.
محسن زندیه، پسر وی درباره وضعیت پدرش می‌گوید: پدرم سرگیجه و سر درد دارد، او نابینا شده است. وی چند روزی را در بیمارستان فارابی بستری بود و مورد جراحی قرار گرفت. پس از چند روز از بیمارستان فارابی مرخص شد اما با توجه به وضعیت بحرانی پدرم به سرعت در بیمارستان دیگری در كرج بستری‌اش كردیم. 
پدر 67 ساله‌ام به‌دلیل قرار گرفتن در این شرایط بسیار افسرده شده است. یكی از پزشكان در بیمارستان فارابی گفت باید زمان بدهید، اتفاق ناخوشایندی افتاده و ممكن است هیچ‌گاه بینایی‌اش بازنگردد. ما شكایت كرده‌ایم و از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری می‌كنیم تا مقصران حادثه مجازات شوند.