تغییر قیمت ممنوع!

تغییر قیمت ممنوع!


فتح‌ا... فروغی، مدیر انتشارات شورا درباره امكان تغییر قیمت كتاب بیان كرد: با توجه به شدت نوسان قیمت ملزومات تولید كتاب در یك سال گذشته، موضوع امكان تغییر قیمت كتاب متناسب با هزینه‌، همانند دیگر كالا‌ها تقویت شد.
او به همكاران ما در خبرگزای كتاب گفته است: تاكید دارم، امكان تغییر قیمت كتاب طبیعی قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد سهل‌گیرانه است اگر بگوییم همه ملزومات تولید كتاب افزایش قیمت پیدا كند اما قیمت كتاب به‌عنوان نتیجه تلاش ناشر، تغییر نكند!
این ناشر ادامه داد: با توجه به این‌كه بیشتر ناشران هزینه‌های سربار را بر قیمت پشت جلد كتاب لحاظ نمی‌كنند و خواب سرمایه نیز بسیار زیاد است، بنابراین طبیعی است كه ناشر هم قیمت كتاب را متناسب با هزینه و بازار تغییر دهد. فروغی درباره پیشگیری از بروز آشفتگی در بازار با ایجاد امكان تغییر قیمت كتاب و نهاد نظارتی بر این جریان ادامه داد: دوره قبل كه عضو هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و كتابفروشان بودم، درباره موضوع تغییر قیمت كتاب بعد از چاپ بحث و گفت‌و‌گو و بر ضرورت آن نیز تاكید شد. وی افزود: در آن دوره مقرر شد برای پیشگیری از آشفتگی، ناشر متناسب با قیمت‌های در نظر گرفته شده، برچسب‌هایی را تعیین و روی كتاب‌ها لحاظ شود؛ به‌عبارت دیگر نقش اصلی در جریان تغییر قیمت از سوی خود ناشر اعمال شود.
مدیر انتشارات شورا درباره رویكرد اتحادیه وقت، درباره تغییر كتاب‌های موجود در كتابفروشی‌ها یا شبكه توزیع گفت: درباره تغییر قیمت كتاب‌های موجود در بازار نتجیه نهایی حاصل نشد اما این ایده طرح شد كه ناشر از كتا‌بفروشان و مشتریان خود با اطلاع‌رسانی بخواهد كتاب‌ها را به‌عنوان مرجوعی به ناشر برگردانند تا تغییر قیمت مورد نظر ناشر اعمال و مجدد ارسال شود.
وی خاطرنشان كرد: این احتمال وجود دارد تا زمان فراگیری این شیوه، چند قیمت برای یك كتاب در بازار دیده شود اما موقتی است.
فروغی افزود: نباید فراموش كنیم اجرای فرآیند تغییر قیمت، برای ناشر دشوار است. اگر ناشر از ثبات قیمت‌ها مطمئن باشد یا افزایش 10 یا 20 درصدی را قابل پیش‌بینی بداند، هیچ‌گاه خود را گرفتار این تغییر قیمت نمی‌كند اما ناشر به دلیل خواب سرمایه و نوسان‌های مكرر ناگزیر از تغییر قیمت‌‌‌ها ست چراكه در شرایط فعلی بسیار متضرر می‌شود. وی درباره نظارت بر جریان تغییر قیمت گفت: نقش نخست در این جریان، به عهده ناشر است و در گام بعد اتحادیه‌های مربوط  در ساماند‌هی این موضوع می‌توانند كمك كنند. بنابراین نهاد‌ دیگری نمی‌تواند در این زمینه صلاحیت داشته باشد.
مدیر انتشارات شورا درباره میزان تغییر قیمت كتاب بعد از چاپ بیان كرد: همان‌‌طور كه ناشر با توجه به مخاطب، نیاز بازار و هزینه‌ها قیمت‌گذاری می‌كند، می‌داند اگر بیش از ظرفیت بازار به افزایش قیمت كتاب اقدام كند، كالا خریدار نخواهد داشت و از دو جنبه متضرر خواهد شد.