آقای رئیس  رو در روی سینماگران جوان

گزارش جام‌جم از نشست روز پنجشنبه رئیس و معاون سازمان سینمایی با جمعی از سینماگران

آقای رئیس رو در روی سینماگران جوان

 معلوم نیست چرا در ایران از انواع و اقسام راه‌ها می‌كوشند سنگ‌های ریز و درشت پیش پای فیلمسازان جوان بیندازند! و واقعا معلوم نیست دیرتر وارد شدن این جوانان به سینمای حرفه‌ای درد چه كسی را دوا می‌كند! در ادوار مختلف مدیریت سینمای ایران همواره شاهد این بوده ایم كه به جای فراهم شدن فضایی برای بروز استعدادهای خلاق از رشد آنها جلوگیری شده تا خدای ناكرده ساختار قدیمی سینمای ایران دچار تغییر و تحول نشود! كه این احتیاط بیش از اندازه برای سینمایی كه روز‌به‌روز در حال نوآوری است، اسفبار است.
امنیت شغلی سینماگران، مقابله با انحصارطلبی در سینما، سرمایه‌های مشكوك و بادآورده‌ای كه موجب برهم زدن نظام تولید سینمای ایران می‌شود، تلاش جهت حذف سینمای قابل تامل از اكران پرده سینماها، لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی و بیكاری سینماگران، سرعت بخشیدن به مراحل اداری فیلم‌ها در سازمان سینمایی، چرایی قانع‌كننده تفكیك جشنواره ملی فجر از جشنواره جهانی و هزار یك مشكل دیگر از جمله مشكلات سینما بوده و هست.
چندی پیش شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران در پیامی به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، انتشار جدول بودجه‌های سال 98 را به فال نیك گرفت. در متن این پیام آورده شد: «كانون كارگردانان سینمای ایران ضمن خوشامدگویی حضور حضرتعالی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، انتشار جدول كلی برنامه و بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان سینمایی به عنوان اولین گام مدیریتی‌تان را به فال نیك گرفته و شایسته تقدیر می‌داند. امید است روند شفاف‌سازی‌ها در تمام بخش‌های زیر مجموعه سازمان ادامه یابد تا شاهد فضایی دور از سوءتفاهم و ابهام در سینمای ایران باشیم.»
شاید پیرو این پیام بود كه پنجشنبه گذشته جلسه مشتركی میان حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، داروغه‌زاده معاون اداره نظارت و ارزشیابی و حدود 30 نفر از كارگردانان جوان سینما به همت كانون كارگردانان سینما برگزار شد كه طی آن حاضران به توافقات خوبی درباره وضعیت سینما، معضلات حوزه تولید و توزیع و نمایش، تهیه‌كنندگی در سینما، حضور تهیه‌كنندگان صوری و مشكلاتی كه برای كارگردانان ایجاد می‌كنند، گرفتن پروانه ساخت، مشكلات دریافت پروانه نمایش و... رسیدند. جلسه‌ای كه البته كاملا در سكوت خبری برگزار شد.
در این نشست كارگردان‌هایی چون فائزه عزیزخانی، نیما جاویدی، رضا درمیشیان، روح‌ا... حجازی، مهدی رحمانی، عباس امینی، محمود غفاری، دانش اقباشاوی، پدرام علیزاده، كاوه صباغ‌زاده، سهیل بیرقی، علی ملاقلی‌پور، علی عطشانی و ابراهیم ایرج‌زاد حضور داشتند و آن‌طور كه از برآیند گفته‌ها و شنیده‌ها برمی‌آید، بيشتر حضار بارضایت جلسه را ترك كردند.
 تسهیل تولید و اکران
دانش اقباشاوی، كارگردان جوان سینما كه فیلم‌هایی چون هیهات و تاج محل را در كارنامه‌اش دارد جلسه برگزار شده را مثبت ارزیابی كرد. او به جام‌جم گفت: این جلسه با طراحی و دعوت شورای مركزی كانون كارگردانان انجام شد و رضا درمیشیان به عنوان نایب‌رئیس و جوان‌ترین عضو شورای مركزی هماهنگ كننده آن بودند.
او ادامه داد: گویا چندی پیش در جلسه شورای مركزی كانون كارگردانان پیشنهاد داده بودند دكتر انتظامی در بدو ریاست‌شان بر سازمان سینمایی با فیلمسازان نسل جدید جلسه‌ای داشته باشند و بنابر همین پیشنهاد بود كه جلسه‌ای طولانی و پربار در موزه سینما برگزار شد. این جلسه بسیار گرم و صمیمی بود و در آن حدود 30 نفر از كارگردانان جوان با تفكرات مختلف حضور داشتند. حرف‌ها و پیشنهادهای زیادی در این جلسه رد و بدل شد كه در نهایت من آن را مثبت ارزیابی می‌كنم. اولا در جلسه تجدید دیداری شد بین فیلمسازان جوان و ما از دیدگاه‌های جدید هم مطلع شدیم، دوم این جلسه آشنایی دو طرفه‌ای بود بین ما فیلمسازان جوان و رئیس جدید سازمان سینمایی و سوم با دكتر داروغه‌زاده، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی كه گلوگاه مهمی در پروسه تولید فیلم است مسائل كلان سینمایی را مطرح كردیم كه در نهایت برای هر دو طرف مفید بود.
اقباشاوی افزود: محور كلی مباحث ما دو موضوع بود. تسهیل شرایط تولید و دیگری حمایت‌های زمان اكران و این‌كه چطور می‌شود فیلم‌ها از عدالت اكران و نمایش برخوردار باشند.
او در پایان تصریح كرد: آقای انتظامی و دكتر داروغه‌زاده در برابر مشكلات و خواسته‌های ما برخوردی همدلانه داشتند و قول‌هایی دادند كه امیدوارم عملی شوند. البته در یك‌سری از موارد هم می‌گفتند به لحاظ قانونی دست شان بسته است و خیلی از مسائل باید درون صنفی و توسط خانه سینما حل شود. امیدوارم چنین جلساتی ادامه‌دار باشد؛ چرا كه سینمای ایران سینمایی ماهر و جدی در سطح جهان و در حال توسعه است و امیدوارم روز‌به‌روز شكوفاتر شود.
 خروجی در گذر زمان معلوم می‌شود
مهدی رحمانی، كارگردان فیلم‌هایی چون برف، دیگری و پنهان با تاكید بر این‌كه این جلسه اجماع افكار مختلف كارگردان‌های جوان بود، در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار كرد: این جلسه به دعوت آقای انتظامی با متولی‌گری و هماهنگی از طرف كانون كارگردانان برگزار شد. در این جلسه كارگردانان جوان از هر طیف و گروهی دعوت شده بودند تا نشستی با هم داشته باشند. از زمانی كه من وارد حوزه فیلمسازی شدم این اولین‌بار بود كه جلسه‌ای به این شكل و شمایل برگزار می‌شد و این به خودی خود قابل قدردانی بود.
او ادامه داد: باید دید آقای انتظامی در زمان تصدی‌شان چقدر می‌توانند با بحران‌های سینما كه تا اندازه‌ای ریشه‌ای هم هست مقابله كنند. به نظر رسید ایشان عزم راسخی در تغییر برخی موانع سینمایی دارند. به هر حال باید خروجی جلسه را در گذر زمان دید، اما آنچه مسلم است این است كه سینمای هدفمند امروز ما روی دوش فیلمسازان جوان است كه با اهتمام آقای انتظامی می‌توان به زبان مشتركی برای رشد بیشتر رسید.