ارتباط زنبورها با بقای مناطق جنگلی

ارتباط زنبورها با بقای مناطق جنگلی

می‌دانستید زنبورها از گرده و شهد درختان هم تغذیه می‌كنند؟ درختان زیادی برای گرده‌افشانی به زنبورها نیاز دارند. محققان سازمان غیردولتی «زنبورها برای رشد» در تحقیقی كه در غنا و بِنین انجام دادند، دریافتند پرورش زنبور عسل در حوالی درختان بادام‌هندی موجب افزایش دو تا سه برابری باردهی درختان شد.
جالب است بدانید كل حاصل سالانه آجیل برزیلی (نوعی مغز مغذی) در برزیل به وجود زنبور عسل یوگلوسا متكی است. این گونه از زنبورهای عسل خود برای بقا به گونه خاصی از اركیده وابسته‌اند كه فقط در جنگل‌های بارانی زیست می‌كنند. اگر اركیده‌ها نباشند، زنبورهای یوگلوسا از بین می‌روند و بالطبع زندگی روستایی‌هایی هم كه از راه پرورش و فروش آجیل برزیلی روزگار می‌گذرانند نابود خواهد شد.
می‌بینید زندگی زنبورها و اكوسیستم جنگل چه ارتباط درهم گره‌خورده‌ای دارد. ارتباط تنگاتنگی كه در عرض میلیون‌ها سال شكل گرفته است و گاه براثر جنگل‌زدایی‌ دچار اختلال می‌شود. اما وقتی زنبورداری در جنگل‌ها رونق بگیرد، انتظار می‌رود حفظ جنگل برای حداقل ذی‌نفعان این كسب‌وكار اهمیت بیشتری پیدا كند. زیرا درصورت قطع درختان و تخریب جنگل، كسب‌وكار پرورش زنبور آسیب مستقیم خواهد دید. زنبورها نه‌تنها با كمك به گرده‌افشانی در حفظ منابع طبیعی جنگل مؤثرند، بلكه عسلی كه خود تولید می‌كنند نیز منبع درآمدزایی قابل‌توجهی برای زنبورداران خواهد بود.