نمی‌دانم چرا از او خوشم آمده...!

تا حالا این جمله را در مورد کسی زیر لب با خود گفته‌اید؟!

نمی‌دانم چرا از او خوشم آمده...!

در ارتباطات و تعاملات اجتماعی بسیار اتفاق می‌افتد که بدون هیچ دلیلی به سمت فردی گرایش پیدا می‌کنیم یا در ذهن‌مان نسبت به فردی نگرش ناخوشایندی ایجاد می‌شود. دلیل این رخداد چیست؟ چرا در اولین برخورد و بدون هیچ‌گونه شناختی به سوی فردی متمایل می‌شویم یا از فردی فاصله می‌گیریم؟
براساس مطالعات صورت گرفته، مغز است که تعیین می‌کند ما چگونه فکر، احساس و عمل کنیم. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت مغز در نگرش‌ها و گرایشات افراد دخالت دارد. اما گرایش مثبت و منفی نسبت به افراد به چه صورت در مغز رخ می‌دهد؟ آیا این پدیده به صورت آگاهانه رخ می‌دهد؟ به‌طوری که افراد از فرآیند شکل‌گیری آن آگاهند یا به صورت ناخودآگاه رخ می‌دهد و افراد از آن آگاه نبوده و در ضمیر ناخودآگاهشان اتفاق می‌افتد؟
 به منظور بررسی این موضوع، ممدوح افدیل، دانشجوی دکترای علوم اعصاب دانشگاه آلتو آزمایشی طراحی کرد. او در این آزمایش، فیلمی 20 دقیقه‌ای را برای دو گروه مختلف نمایش داد. افدیل بیان کرد، اگر دانش حاصل از اجتماع بتواند
به طور ضمنی در چگونگی شکل‌گیری گرایش افراد اثر داشته باشد، بنابراین باید در مورد شخصیت اصلی فیلم نیز صدق کند.
 برای بررسی چگونگی اثر آموزه‌های اجتماعی در ناخودآگاه، افدیل 40 صدم‌ثانیه قبل از شروع فیلم و 40 صدم‌ثانیه بعد از پایان فیلم، چهره فرد حاضر در فیلم را به طور مکرر برای شرکت‌کنندگان در آزمایش نمایش داد. در این حالت بدون این‌که تماشاچی فیلم متوجه شود مغز به صورت ناخودآگاه به تصاویر40 صدم‌ثانیه‌ای واکنش نشان داد. در این آزمایش افراد قبل از ارائه تصویر و بعد از آن مورد بررسی قرار گرفتند. پاسخ ناخودآگاه افراد به چهره بازیگر اصلی بعد از دیدن فیلم در مقایسه با قبل از آن به طور قابل ملاحظه‌ای تفاوت داشت. به عبارتی پاسخ هر گروه به تصویر، بستگی به این داشت که افراد چه اطلاعاتی از فیلم در مورد شخصیت اصلی کسب کرده بودند. به منظور بررسی دقیق‌تر پاسخ واکنش مغز، افدیل در حین نمایش فیلم از فناوری ام‌آرآی استفاده کرد. این فناوری به وی این امکان را داد که با استفاده از تصاویری با وضوح بالا و کیفیت فوق‌العاده بتواند در لحظه، اتفاقاتی که در مغز رخ می‌دهد را بررسی کرده و به طور دقیق‌تر مطالعه کند.
نتایج حاصل از ام.‌آر.آی نشان داد گرایش به افراد مختلف اتفاقی است که در سیم‌کشی‌های مغز به‌ویژه در مناطقی از مغز رخ می‌دهد که با همدلی و علاقه در ارتباط است و برخلاف باور عموم، مبنی بر این‌که گرایش به افراد براساس ظاهر جذاب و غیرجذاب صورت می‌گیرد، گرایش مغز به سمت افراد به صوت ناخودآگاه و براساس آموخته‌هایی صورت می‌گیرد که فرد در طول حیات خود فراگرفته است. به این شکل که تمام اطلاعات در طول عمر افراد در مغز ذخیره می‌شود. در مواقعی بدون این‌که افراد از آن آگاهی داشته باشند، مغز از این اطلاعات استفاده کرده و نسبت به پدیده‌ها واکنش نشان می‌دهد. بر این اساس مغز با دیدن فرد جدید و بر پایه اطلاعات و آموخته‌های قبلی، این نگرش را در افراد ایجاد می‌کند که نسبت به فرد خاصی گرایش و جهتگیری مثبت یا منفی داشته باشد.
این بار که در تاکسی یا قطار با برخی افراد به‌راحتی گرم صحبت شدید، به یاد بیاورید این میل ناشی از عملکرد ناخودآگاه مغز شماست!
منبع: eurekalert.org