کج‌دار و مریض!

چرا ترامپ بعد از چند تهدید کلامی و توییتری ناگهان در تلویزیون از مواضعش عقب‌نشینی کرد؟

کج‌دار و مریض!

در ادامه عقب‌نشینی‌های مقامات آمریکایی از تهدیدات سخت علیه جمهوری اسلامی ایران، دیروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد، خواهان جنگ با ایران نیست و اگر بخواهد وارد جنگی با ایران شود این جنگ، اقتصادی خواهد بود. این اظهارات ترامپ در حالی صورت گرفت که پس از چند هفته تهدیدات گسترده از سوی کاخ سفید علیه ایران، در روزهای اخیر شاهد مواضع نرم‌تری از سوی چهره های کلیدی دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و اکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور هستیم. این تغییر مواضع پس از آن صورت می‌گیرد که با وجود تهدیدات فراوان از سوی مقامات آمریکا، هیچ کس در ایران روی خوشی به مذاکره با آمریکا نشان نداده و از چند روز قبل برخی از تعهدات ایران در برجام متوقف شده است.

ترامپ: کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی که به تازگی با شبکه محبوب خود یعنی فاکس نیوز داشته، بار دیگر توافق هسته‌ای امضا شده با ایران از سوی «باراک اوباما» را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش میزان، وی مدعی شد: این توافق بعد از پنج سال تنها موجب شده که مسیر ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار شود. ما به این احتیاجی نداریم. رئیس جمهور آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای ایران را «وحشتناک» توصیف کرده و گفت: این توافق وحشتناک بود و من از آن خارج شدم. وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: من می‌خواهم مطمئن شوم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ترامپ افزود: شما می‌دانید من کسی نیستم که بخواهم با آنها وارد جنگ شوم. اقتصاد ما آسیب می‌بیند و از همه مهم‌تر مردم ما کشته خواهند شد. رئیس جمهور آمریکا گفت: ترجیح می‌دهم اگر قرار است حمله‌ای صورت بگیرد اقتصادی باشد.
نکته درس‌آموز
این تغییر مواضع از سوی ترامپ با تحلیل‌هایی در داخل کشورمان روبه‌رو شده و بسیاری از کارشناسان، عقب‌نشینی ترامپ از گزینه نظامی را نتیجه مواضع قاطع مسؤولان ایرانی می‌دانند. مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در همین زمینه در مطلبی نوشت: در همین زمان کوتاه که ایران با شیب بسیار ملایم در مقابل فشارهای آمریکا رفتار تهاجمی‌تری را در پیش گرفته، نشانه‌های تغییر محاسبات دشمن به سرعت آشکار شده است. دشمن آشکارا موضع دفاعی گرفته و قادر به واکنش نیست، حتی لفاظی های خود را تعدیل کرده و پس‌پرده پی در پی پیغام می‌فرستد که خواهان تقابل نیست.
وی با بیان اینکه متحدان آمریکا مانند سعودی و خصوصا اسرائیل که تا دیروز شاخ و شانه می‌کشیدند زبان در کام کشیده‌اند و گزینه نظامی مطرح نشده، منتفی شده است، افزود: با این‌که ایران تازه در آغاز راه قرار دارد و می‌توان گفت هنوز حتی کار خود را در هزینه‌مند کردن رفتار آمریکا آغاز هم نکرده، فاصله «توان واقعی» و «توان ادعایی» دشمن آشکار شده است. همین مقدار برای غربگرایان ایرانی که آمریکا را از خودش هم جدی تر می گیرند، درس‌آموز است اگر طالب آموختن چیزی باشند.
علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس هم با اشاره به اظهارات ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز نوشت: قابل توجه غافلان یا عاملان دشمن که با شوآف جنگ به‌دنبال تحمیل مذاکره بودند تا بار دیگر استقلال و عزت مردم ایران را به حراج بگذارند.
در گفت‌وگو با چند کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل چرایی عقب‌نشینی آمریکا از تهدیدات تند نظامی پرداخته‌ایم: