كنترل سردرد روزه‌داران

گفت‌وگو با دكتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب

كنترل سردرد روزه‌داران

  آیا كسانی كه سردرد دارند می‌توانند روزه بگیرند؟
روزه‌داری در سردرد‌های اولیه مانند میگرن، تنشی و كلاستر خطری ندارد. من به اكثر افراد می‌گویم روزه بگیرید، چون سردرد، كشنده نیست. اما كسی كه سكته حاد كرده،‌ ام‌اس دارد،  دارو‌های تضعیف‌كننده سیستم ایمنی را مصر ف می‌كند یا تشنج می‌كند نباید روزه بگیرد.
 چه ملاحظاتی برای پیشگیری از سردرد حین روزه‌داری توصیه می‌شود؟
گرسنگی، افت فشارخون، كم‌آبی و افت قند خون باعث سردرد می‌شود. قطع مصرف كافئین و نیكوتین هم باعث سردرد می‌شود. لازم است قبل از شروع ماه مبارك، سیگار را ترك كنند. قبل از روزه‌داری كمتر چای میل كنند. كسی كه یك یا دو بار درماه سردرد می‌گیرد، با مصرف یك استامینوفن درصبح و مایعات می‌تواند روزه بگیرد. اما كسی كه سردرد خو شه‌ای را تجربه می‌كند و باید روزی سه بار دارو میل كند و روزی دو یا سه بار حمله سردرد دارد، باید برای روزه‌داری با پزشك خود مشورت كند. 
 آیا مبتلایان به صرع می‌توانند روزه بگیرند؟ 
اگر بیماری صرع با دارو كنترل بشود، مشكلی نیست اما این‌كه فردی همچنان تشنج می‌كند نشانه این است كه بیماری‌اش كنترل شده نیست و میزان دارو برایش كفایت نمی‌كند و باید دارویش با نظارت پزشك افزایش یابد. 
 آیا میگرن با روزه‌داری تشدید می‌شود؟
این فرد نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد. وقتی در طول روز بیرون می‌رود باید از كلاه و عینك آفتابی استفاده كند و تا حد امكان با نور خورشید تماس نداشته باشد. از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر فعالیت بیرون از خانه نداشته باشد. در این‌صورت فرد مبتلا به میگرن می‌تواند روزه بگیرد.
 آیا این‌كه برخی خانم‌ها سرخود قرص ضدبارداری می‌خورند تا بتوانند روزه بگیرند را تایید می‌كنید؟ 
در افراد مبتلا به میگرن كه اصولا مصرف قرص هورمونی ممنوع است و خطر سكته مغزی را افزایش می‌دهد. در خانم‌ها‌ی بالای 34 سال كه قند خون‌شان بالاست و سیگار نیز می‌كشند، خطر سكته با مصرف این قرص‌ها افزایش می‌یابد. روزه‌داری باعث كم‌آبی می‌شود، بخصوص در كسانی كه قرص هورمونی مصرف می‌كنند خطر تشكیل لخته در خون را افزایش می‌دهد. برای تعدیل چرخه‌های ماهانه باید از پزشك مشورت گرفته شود.