«معاشرت» رمز شادابی سالمندان

«معاشرت» رمز شادابی سالمندان

 سالمندی از جمله مهم‌ترین دوران زندگی افراد است كه اگر به سلامت آن توجه شود آنها زندگی بسیار خوبی را سپری خواهند كرد. از این هفته با ما همراه باشید كه رازهای طلایی داشتن زندگی ایده‌آل برای سالمندان را برایتان فاش كنیم. سالمندی با داشتن وقت‌های آزاد فراوان همراه است و اغلب پدربزرگ‌ها یا مادربزرگ‌ها از بیكاری حوصله‌شان سر می‌رود و كلافه می‌شوند، زیرا بیشتر آنها اهمیت گذران اوقات فراغت را نادیده می‌گیرند، در حالی كه با اندكی تغییر می‌توانند از دوران سالمندی خود لذت ببرند و تا پایان عمر شاداب زندگی كنند.
به عقیده بسیاری از كارشناسان، در دوران سالمندی ارتباط سالمندان با اجتماع كمرنگ می‌شود و همین موضوع باعث مشكلات عاطفی فراوان و حتی دامن زدن به اختلافات خانوادگی خواهد شد. با وجود چنین مسائلی، بسیاری بر این باورند اگر سالمندان برای گذراندن ساعت و روزهای زندگی‌شان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، اولین گام برای مبارزه با گوشه‌گیری و افسردگی را محكم برداشته‌اند. 
مثلا نرمش و ورزش صبحگاهی با هم سن و سالان در پارك‌ها نه تنها باعث بهبود وضعیت جسمانی می‌شود، بلكه به سلامت روانی و پر شدن اوقات فراغت می‌انجامد؛ چون بازنشستگی یعنی زمان آزاد طولانی كه اگر فقط در خانه بگذرد می‌تواند زمینه بروز افسردگی سالمندان را فراهم كند. 
حتی اگر به دلیل مشكل جسمی نمی‌توانید ورزش كنید باز هم توصیه می‌شود به پارك بروید آن هم برای صحبت كردن با بقیه میانسالان و سالمندها و تنها نماندن در خانه. به این ترتیب با تعریف خاطرات ریز و درشت زندگی و چگونگی گذران آن و مباحث روز به مغزتان هم كمك می‌كنید كه می‌تواند روش مناسبی برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل باشد. در این بین بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف مثل ابتلا به انواع بیماری‌ها، ناتوانی در راه رفتن، كهولت سن، برف و باران و ترس از لیزخوردن و... قادر نیستند از خانه بیرون بروند و در پارك‌ها پیاده‌روی كنند و با هم‌سن و سالان‌شان وقت بگذرانند، اما این موضوع به این معنی نیست كه باید در كنج خانه‌هایشان بنشینند و حوصله‌شان سر برود و افسوس گذشته را بخورند. بسیاری از دور هم جمع‌شدن‌ها می‌تواند در محیط خانه باشد. بنابراین اگر جزو سالمندانی هستید كه نمی‌توانید وقت خود را در پارك‌ها با دوستان‌تان بگذرانید، می‌توانید از آنها بخواهید به خانه شما بیایند و از بودن كنار هم و مصاحبت با یكدیگر لذت ببرید، با هم چای بنوشید، حرف بزنید و سرگرم شوید.