گرایش به سیگار در نوجوانی

گرایش به سیگار در نوجوانی

یكی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی، نوجوانی است و در این دوران میزان هیجان‌طلبی نوجوانان و میل به استقلال‌طلبی آنها باعث می‌شود تا به كارهای پرخطر روی بیاورند. این دوره از زندگی اهمیت خاصی دارد و هویت فرد در این دوران در حال شكل‌گیری است.
یكی از رفتارهای نگران‌كننده در این دوران گرایش به مصرف سیگار است. استفاده از سیگار در نوجوانی بیشتر جنبه خودنمایی دارد، اما رفته‌رفته حالت لذتبخش به خود می‌گیرد و می‌تواند جزو زندگی فرد شود.
در ابتدا نوجوان به‌دلیل كنجكاوی اقدام به استفاده از سیگار می‌كند و ممكن است حس اعتماد به نفس یا بزرگنمایی به او دست بدهد، ولی این احتمال وجود دارد كه كم‌كم بنابر دلایل بی‌اهمیت به سیگار كشیدن ادامه دهد. 
این عوامل می‌تواند در تمایل به استفاده از سیگار در نوجوانی یا سنین بالاتر نقش داشته باشد:
 اعتیاد والدین یا سیگاری بودن آنها.
محدود بودن بیش از حد نوجوان.
 كم‌توجهی به نوجوان و بی‌تفاوت بودن نسبت به نیازهای او.
 آزادی بیش از حد نوجوان و كنترل نشدن او.
 دوستان سیگاری و معاشرت در مكان‌هایی كه مصرف سیگار شایع است.
 خانواده‌های پرتنش و پرتشنج كه اختلافات خانوادگی زیادی دارند.
خانواده‌های از‌هم‌گسسته یا تك‌والد یا خانواده‌هایی كه انسجام چندانی ندارند.
 تبعیض قائل‌شدن بیش از حد بین فرزندان.
الگوبرداری از گروه همسالان و میل به 
تایید گرفتن از آنها.
مشكلات عاطفی یا مشكلات تحصیلی.
در سنین بالاتر مسائل روانی (مانند بیكاری، فشار مالی، محیط‌های نامناسب و وابستگی جسمی و روانی) عامل تشدید‌كننده‌ای برای مصرف سیگاراست و همچنین علاوه بر رفتارهای عادتی می‌توان به اضطراب، استرس، افسردگی، بیماری‌های خلقی و روان‌تنی به عنوان عامل تشدید‌كننده اشاره كرد.
چنانچه متوجه شدید كه دختر یا پسر نوجوان شما سیگار می‌كشد، با او وارد گفت‌وگو شوید و حتما از كمك‌های روان‌شناسی برای كنترل این موضوع استفاده كنید. مدارا كردن با نوجوان یكی از اصول مهم در تعامل با آنهاست؛ به‌خصوص اگر می‌خواهید رفتاری مثل سیگار كشیدن را در او تغییر بدهید ابتدا صبوری کرده و كاملا قاطع با فرزند خود گفت‌وگو كنید. حتما مشخص كنید كه از چه زمانی شروع به مصرف كرده و مطمئن شوید كه با شما صادقانه صحبت می‌كند و از 
تنبیه بدنی خودداری كنید.