واکنش ایران به اظهارات فریبکارانه وزیر خارجه آمریکا

واکنش ایران به اظهارات فریبکارانه وزیر خارجه آمریکا


همزمان با اظهارات فریبکارانه وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران، وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکره با آمریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار است.
به گزارش فارس محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری ای.بی.سی‌نیوز به تجربه تجاری ترامپ در معاملات املاک اشاره کرد و گفت این تجربه‌ها در تعامل با ایران کارایی ندارد.
 وی ادامه داد: این رویکرد ممکن است در کوتاه مدت و نه طولانی مدت در تعامل با دیگر کشورها موثر باشد اما در تعامل با ایران نه در کوتاه مدت و نه میان مدت و نه طولانی مدت موثر نخواهد بود.
وزیر خارجه گفت: در صورتی که آمریکا کارزار فشار اقتصادی خود علیه ملت ایران را ادامه دهد، این اقدام پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.
ظریف هشدار داد: ما تفاوتی میان جنگ اقتصادی و جنگ نظامی نمی‌دانیم. آمریکا درگیر جنگی علیه ماست و یک جنگ برای شرکت‌کنندگان در آن دردناک است. ما نظریه بسیار واضحی داریم که در یک جنگ کسی برنده نمی‌شود. در یک جنگ همه بازنده هستند و شکست برخی بزرگ‌تر از شکست دیگران است.
وی در ادامه مصاحبه به استقرار نظامیان و تجهیزات آمریکایی در کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما اینجا را به یک دلیل خلیج فارس می‌نامیم چون در همسایگی ما واقع است و ما حق دفاع از خود را داریم.
وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای فشار علیه ایران گفت: زمانی که استفاده از زور مشروع باشد تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود. چیزی که می‌گوییم این است که ما از خود دفاع می‌کنیم.
وی ادامه داد:  دفاع از خود مجاز است. رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد درگیر یک جنگ اقتصادی با ایران شده و ما وظیفه داریم از خود در برابر جنگ اقتصادی دفاع کنیم.
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش‌شرط ایالات متحده برای مذاکره با ایران گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست.
وی افزود: برای ما تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود. موضع‌گیری مقامات کشورمان پس از آن صورت گرفت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز در نشست خبری مشترک با  ایگنازیو کاسیس، همتای سوئیسی خود اعلام كرد كشورش حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاكره كند.
به گزارش رویترز، مایك پمپئو كه برای شركت در یك نشست غیررسمی و محرمانه به سوییس سفر كرده، افزود البته لازم است تا ایران مانند «یك كشور عادی» رفتار كند./ ایسنا