نسخه Pdf

در پشت صحنه چه خبر است؟

نگاهی اجمالی به تیم پشت دوربین سریال‌های ماه رمضان

در پشت صحنه چه خبر است؟

رمضان سال 98 در حالی به روزهای پایانی خود رسید كه سریال‌های مناسبتی آن هم تا حدودی توانستند با موفقیت و رضایت مخاطبان به قسمت‌های پایانی خود برسند. سریال‌هایی كه توانست بعد از افطار روزه‌داران را سرگرم كند و اوقات‌فراغت‌شان را از سر سفره افطار تا نیمه‌شب پر کند . امسال هم مانند سال‌های گذشته شبكه‌های یك، دو و سه سریال‌های 30 قسمتی ساختند تا هر شب روی آنتن برود. سریال‌هایی كه كارگردان‌های بزرگ سینما و تلویزیون به همراه نویسندگان و تهیه‌كنندگان باتجربه تلاش‌شان بر این بود تا بتوانند مخاطب را مجاب كنند پای برنامه‌های صدا و سیما بنشینند و البته به نظر می‌رسد تا حدودی نیز موفق عمل كرده‌اند. به این بهانه و پایان یافتن روزهای ماه مبارك رمضان مروری داریم بر سریال‌هایی كه 30 شب مخاطبان را با خود كشاند و به بررسی پشت‌صحنه این سریال‌ها و دلایل موفقیت‌شان خواهیم پرداخت.

آزاده باقری

 شبكه سه  «برادر جان »
درباره سریال: این سریال همان‌طور كه از نامش مشخص است سریالی است كه حول و حوش چند برادر می‌گذرد و حالا با گذر زمان و اتفاقات بعد از آن ماجراهایی را پیش كشیده كه مهم‌ترین آن مسأله حق‌الناس است كه كارگردان و نویسنده توانسته‌اند با نمره تقریبا قابل قبولی این صحنه‌ها را به تصویر بكشند. آن هم با حضور بازیگران نام‌آشنا و مطرحی كه تا حدود بسیاری نیز توانستند با نقش‌آفرینی خود موفق عمل كنند. علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، كامران تفتی و... از جمله بازیگران مطرح این سریال هستند كه با خوانندگی سالار عقیلی در پایان هر قسمت سریال وزنه هنرمندان شناخته شده آن را سنگین‌تر كرده است.
كارگردان: محمدرضا آهنج 
كارگردان موفقی كه بسیاری او را با سریال 
«عملیات 125» شناختند و پس از ساخت سریال مناسبتی ماه رمضان «ملكوت» در سال 89 امسال هم با حضور در ماه رمضان توانست خودی نشان دهد. او امسال كار خود را با سریال برادرجان آغاز كرده است. آسمان من، به دنیا بگویید بایستد، من یك ایرانی‌ام و... از جمله ساخته‌های این كارگردان است . 
نویسنده: سعید نعمت‌ا... 
سعید نعمت‌ا... از جمله نویسندگان شناخته شده‌ای است كه سبك دیالوگ‌های هر فیلم و سریال، امضای او شناخته می‌شود. برای همین كمتر كسی است كه چنین سبك دیالوگی را بشنود و نام نعمت‌ا... را به زبان نیاورد. سریال‌هایی كه البته بیشتر باب طبع كارگردانانی همچون بهرنگ توفیقی و سیروس مقدم قرار گرفته و او بیشتر در سریال‌های این دو كارگردان قلم زده است. 
سریال‌های عقیق، زیر پای مادر، پشت‌بام تهران، میكائیل، مدینه، مادرانه، دیوار، شیدایی، زیر هشت، جراحت و... از جمله سریال‌های موفقی است كه نعمت‌ا... به عنوان نویسنده در آنها حضور داشته است. 
تهیه كننده: محمدرضا شفیعی 
 «زندگی خصوصی آقا وخانم میم» و سریال «وضعیت سفید» از جمله موفق‌ترین كارهایی است كه شفیعی به عنوان تهیه‌كننده در آنها حضور داشته است. او از زمان حضورش در تلویزیون یعنی از سال 83 تا كنون در حدود 27 اثر تهیه‌كنندگی كرده است.
شبكه دو  «دل‌دار» 
درباره سریال: سریال «دل‌دار» حول محور به چند خانواده می‌چرخد كه به نوعی سرنوشت آنها را به‌هم گره می‌زند و باعث می‌شود به كمك و حمایت یكدیگر بیایند. دل‌دار بازیگرهای خوبی مانند محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، كمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری دارد كه البته باوجود انتقادهایی كه از نحوه بازی برخی از آنها وجود دارد؛ اما در هر صورت توانستند نمره قبولی را دریافت كنند. به‌خصوص كه تیتراژ پایانی این سریال با صدای محسن چاوشی یكی دیگر از موفقیت‌هایش به شمار می‌آید. 
كارگردان و تهیه‌كننده: جمشید و نوید محمودی 
برادران محمودی را كمتر كسی است كه بعد از اكران چند «متر مكعب عشق» نشناسد. دو برادر مهاجر افغانستانی كه مقیم ایران هستند و با ساخت فیلم‌های موفقی همچون «چند متر مكعب عشق»  توانستند توانایی خود را نه‌تنها در ایران، بلكه در جهان بر سر زبان‌ها بیندازند. این دو هنرمند در عرصه كارگردانی و تهیه‌كنندگی توانستند به‌خوبی خود را ثابت كنند و از سال 96 نیز با ساخت سریال سایه‌بان و پس از آن دل‌دار تلاش كردند هنر خود را در بخش سریال‌سازی نیز به نمایش بگذارند. 
نویسنده: مهدی حمزه و آزیتا ایرایی
مهدی حمزه نیز نویسنده موفقی است كه از سال 89 
تا‌كنون علاوه بر دل‌دار، سریال‌های پرده‌نشین، غیرعلنی و مقصد را هم نویسندگی كرده و یكی از موفق‌ترین كارهایش نیز مربوط به سریال پرده‌نشین بود كه توانست جایی در فضای تلویزیون بیابد. 
آزیتا ایرایی كه در این سریال مهدی حمزه را همراهی می‌كند نیز جزو نویسنده‌های موفق در عرصه فیلم و سریال است و سریال هشت و نیم دقیقه، داركوب و خانه‌ای در خیابان چهل‌ویكم از جمله مهم‌ترین مجموعه‌هایی است كه او نویسندگی كرده است. 
 شبكه یك  «از یاد رفته‌ها»
درباره سریال: داستان این سریال به سال‌های دور یعنی سال 1319 برمی‌گردد و برای همین تاریخ و اتفاقات آن هم حول محور این دوران می‌گذرد، اما شخصیت اصلی این قصه دختری است كه پس از تحصیل از فرانسه به ایران آمده و حالا با تضادهایی دست و پنجه نرم می‌كند كه ماجراها به همین شكل به‌وجود می‌آید. از جمله جذابیت‌های این داستان حضور بازیگران و خواننده‌هایی است كه شاید كمتر آنها را در صفحه تلویزیون دیده‌اید.  هلیا امامی، میترا حجار، بیتا فرهی، حسین ‌یاری، سیما تیرانداز، پوریا پورسرخ، علیرام نورایی، حسین پاكدل و... از‌جمله بازیگران مطرح این سریال هستند. هرچند اصل این سریال برای این 
30 شب ساخته نشده بود، اما توانست رضایت نسبی مخاطبان را به‌دست آورد. 
كارگردان: بهرام بهرامیان 
از جمله ساخته‌های موفق  بهرامیان، «سقوط یك فرشته» است كه در ماه مبارك رمضان سال 90 پس از موفقیت سریال «او یك فرشته بود» علیرضا افخمی در سال 84، ساخته شد و اتفاقا توانست بیننده بسیاری را به سمت خود جلب كند. او علاوه بر ساخت سریال‌های مناسبتی رمضان دستی هم در كارگردانی سریال‌های اجتماعی دیگر از جمله «ساعت شنی»، «مشق عشق» و... هم داشته است.
نویسنده: عباس نعمتی (سرپرست نویسنده) 
سریال‌های تكیه برباد، نون و ریحون و اولین شب آرامش از جمله مهم‌ترین سریال‌هایی است كه نعمتی آنها را نویسندگی كرده است. سریال‌هایی كه این نویسنده به‌خوبی توانسته است از پس آن بربیاید و میزان بازخورد و استقبال از این سریال‌ها نیز خود شاهد این قضیه است. با توجه به چنین موفقیت‌هایی، حالا با ژانر تازه‌ای از نویسندگی عباس نعمتی مواجه هستیم كه البته می‌توان گفت، كم و بیش در آن موفق عمل كرده است. 
تهیه كننده:  اكبر تحویلیان
اكبر تحویلیان كه بیشتر به عنوان تهیه‌كننده تلویزیون شناخته می‌شود، آثار موفقی نیز همچون سریال‌های دیوار شیشه‌ای، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و چند قدم نزدیك‌تر اشاره كرد. تهیه‌كننده‌ای كه تلاش دارد سریال‌هایی را تهیه‌كنندگی كند كه موفقیتی را هم به همراه داشته باشد. حالا نیز با تهیه‌كنندگی این سریال تاریخی تلاش كرده است تا گامی بلندتر از آنچه در بیش از دو دهه فعالیتش برداشته است، بردارد.
ضمیمه قاب کوچک