روحانی پنجشنبه به بیشكك می‌رود

روحانی پنجشنبه به بیشكك می‌رود


حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آخر هفته برای شركت در نوزدهمین اجلاس سازمان همكاری شانگهای در قرقیزستان و پنجمین كنفرانس «تعادل و اعتماد سازی در آسیا» (سیكا) در تاجیكستان به شهرهای بیشكك و دوشنبه، پایتخت‌های این دو كشور آسیای میانه سفر خواهد كرد.
به گزارش ایرنا، روحانی پنجشنبه این هفته (۲۳‌خرداد) به‌منظور حضور در نشست سازمان همكاری‌های شانگهای كه با حضور سران ۱۱كشور از جمله تاجیكستان، روسیه، چین، قزاقستان، ازبكستان، هند و پاكستان در قرقیزستان برگزار می‌شود به بیشكك پایتخت این كشور می‌رود.
سازمان همكاری‌های شانگهای یك سازمان بین‌المللی بین دولتی است كه در ۱۵ ژوئن‌۲۰۰۱ در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیكستان و ازبكستان تأسیس شد. در هفدهمین نشست شانگهای در آستانه قزاقستان، دو كشور هند و پاكستان به عضویت كامل این سازمان پذیرفته شدند. اكنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند و با وجود درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان، به‌دلیل مخالفت چین و تاجیكستان، درخواست ایران در سال‌های گذشته پذیرفته نشده است.
روحانی پس از حضور در اجلاس شانگهای، روز جمعه به دعوت امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیكستان به دوشنبه سفر می‌كند تا در پنجمین دور از نشست كنفرانس تعادل و اعتماد سازی در آسیا (سیكا) شركت كند.
انتظار می‌رود نشست آتی سیكا در شهر دوشنبه كه برای روزهای جمعه و شنبه برنامه‌ریزی شده است، مقدمه‌ای برای مذاكره و صحبت در مورد حل و فصل مشكلات آسیا و یافتن راهی مؤثر برای ترویج ابتكارات در سطوح بالا باشد.
در حال حاضر سازمان سیكا ۲۲ عضو دارد و در‌برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همكاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از كشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوكراین و آمریكاست.
ایران، قزاقستان، افغانستان، پاكستان، كره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبكستان، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیكا هستند.