در مجاورت خورشید

در مجاورت خورشید


به بركت وجود بارگاه ملكوتی امام رضا(ع)، بزرگان و مشاهیر بسیاری در مشهد زندگی می‌كردند یا پس از درگذشتشان در این ارض‌اقدس دفن شده‌اند یا بدن‌ آنان برحسب وصیتشان از شهرهای دور و نزدیك به اینجا انتقال یافته كه اگر به‌تنهایی در جای دیگری بودند برای خودشان مقبره و منزلت ویژه‌ای می‌یافتند. یادتان نرود سری هم به برخی از این بزرگان مدفون در حرم بزنید؛ بزرگانی مانند:
کمتر زائری است كه شیخ نخودكی را نشناسد و نداند هر روز در مزار او روبه‌روی پنجره فولاد چه غلغله‌ای به پا می‌شود. حاج‌شیخ حسنعلی اصفهانی نخودكی پس از وفاتش در صحن عتیق یا همان انقلاب در جنب ایوان شاه عباس دفن شد و اگر از بالای خیابان به زیارت حضرت مشرف می‌شوید، می‌توانید سری هم به مقبره این عالم شریف بزنید. مقبره شیخ حر عاملی هم در طبقه زیرین مدرسه میرزاجعفر قرار دارد و ورودی آن روبه‌روی پنجره فولاد در صحن انقلاب است.
شیخ بهایی، شخصیتی علمی و ادبی و اهل اخلاق و پارسایی است. وی سال هزار خورشیدی در اصفهان فوت كرد و بنابر وصیتش، پیكر او را به مشهد منتقل كرده و بین مسجد گوهرشاد، صحن آزادی و رواق امام‌خمینی(ره) دفن كردند.
شیخ طبرسی، ملقب به «امین الاسلام» دانشمند، فقیه و مفسر عالم تشیع از دیگر عالمان شهیر مدفون در نزدیكی حرم رضوی است. در صورتی كه از سوی خیابان طبرسی مشرف می‌شوید، می‌توانید قبل از ورود به حرم مطهر، مقبره این عالم بزرگ را نیز زیارت كنید.
شیخ محمد عارف عباسی، مشهور به «پیر پالان دوز» از عرفای قرن دهم هجری و معاصر شیخ بهایی بوده است. وی در انتهای خیابان نواب صفوی، نزدیك به مسیر ورودی حرم مطهر از سمت پایین خیابان دفن شده است.